Packa väska inför igångsättning
Jag blev igångsatt för två månader sedan, det tog ganska precis 24 timmar. De första timmarna gick väldigt långsamt så efter 20 timmar hade jag bara öppnat mig 4 centimeter. Då rekommenderade barnmorskan värkstimulerande dropp vilket jag tackade ja till, sen var han ute knappt 4 timmar senare.
Om det tar tid kommer barnmorskan erbjuda dig andra alternativ för att snabba på förloppet, men du kan såklart själv tacka nej. Men tackar du ja till vad de rekommenderar så ser dom till att bebisen kommer snabbare. De kan tex ta hål på hinnorna eller ge värkstimulerande.
När bebisen hade kommit stannade vi på sjukhuset i ca 14 timmar. Han kom 21.30 på kvällen så stannade över natten då och åkte hem sen före lunch dagen efter.
När du kommer till förlossningen för igångsättning kan du direkt byta om till sjukhusskjorta om du vill - vilket innebär att de kläder du kom dit med kan du använda igen för att åka hem sen. Ta med ombyte med underkläder dock för det kan komma fostervatten och allt möjligt på dom, så ta med extra. Annars använde vi mest de snacks och dricka vi tagit med (men man kan också köpa där!) och bytte knappt om. Bebisen hade bara blöja tills vi klädde på honom för att gå hem. Dock visste vi ju inte hur stor han skulle vara så man fick ta med kläder både i storlek 50 och 56.
Det är lätt att man överpackar. Man behöver typ inget, knappt. Behöver ni mer mat eller mer saker så kan man köpa där. Tar underkläderna slut så får man nättrosor där. Man får bindor, blöjor..
Ta med laddare med låååång sladd och din mobil så du har något att göra för att fördriva tiden de där första timmarna :)