• Anonym (Tandvärken)

Ont efter lagning

Hur länge kan en tand göra ont efter en djupare lagning? Blir snart helt koko av att ha lite småvärk hela tiden.. 

hade enligt tandläkaren ingen infektion vid roten utan bara ett djupare hål. 

kommer det gå över eller är det rotfyllning som gäller? Nån som haft besvär i två veckor men de gått över tillslut? 

• Svar på tråden Ont efter lagning
  • ipal

Hej!
    Man brukar säga att man kan känna av efter en lagning 6 mån eller ibland även längre tid.
    Det avgörande är om det blir större/ökande problem över tid, då bör du söka vård igen.
    Det är skitdrygt, men inte helt ovanligt tyvärr, helst vid djupare lagningar.
    Ta värktabletter regelbundet nu första veckorna, paracetamol och om inte hjälper så kombinera med ibumetin.
    Om inte alls bättre eller till och med sämre om nån månad skulle jag höra av mig till den kliniken som lagat.
    Lycka till!
    Mvh tandsköterskan 

• Anonym (Tandvärken)

Tack för svar! Den är som öm om jag trycker med fingret på den och gör ont efter jag ätit något, ilar inte vid varmt/kallt men värken moler lite till och från under dagarna. Är det inte bättre att rotfylla om tanden bara fortsätter värka istället? 

ipal skrev 2024-07-27 23:42:33 följande:

Hej!
    Man brukar säga att man kan känna av efter en lagning 6 mån eller ibland även längre tid.
    Det avgörande är om det blir större/ökande problem över tid, då bör du söka vård igen.
    Det är skitdrygt, men inte helt ovanligt tyvärr, helst vid djupare lagningar.
    Ta värktabletter regelbundet nu första veckorna, paracetamol och om inte hjälper så kombinera med ibumetin.
    Om inte alls bättre eller till och med sämre om nån månad skulle jag höra av mig till den kliniken som lagat.
    Lycka till!
    Mvh tandsköterskan 

• Anonym (Tandvärken)

Räknade igår och inser att jag går in på vecka 4 imorgon med fortsatt värk 😫

Meenos skrev 2024-07-28 00:21:40 följande:

min tog 3-4 veckor innan smärtan va helt borta 

• Meenos
    Anonym (Tandvärken) skrev 2024-07-28 11:09:25 följande:

Räknade igår och inser att jag går in på vecka 4 imorgon med fortsatt värk 😫

ok men hör av dig till tandläkaren igen och be om en efterkontroll 
  • Anonym (Tandvärken)

Har varit in på 2 efterkontroller och dom har sagt att allting ser bra ut dessvärre, dom tog nya bilder varje gång. 

• ipal

Man rensar inte och rotfyller en tand om inte finns indikation på att det behövs enl röntgen och kliniska bilden.

• Anonym (Tandvärken)

Tanden är ni rensad i steg 1. Har inte lika ont men känner av den om jag råkar bita lite snett, det hugger till. känns lite svullet när jag ler alldeles under bihålan. tand Nr 6 i överkäken. Var ingen infektion men tandläkaren sa att nerven va på väg att dö.

• AndreaBD

Absolut. Det kan ta flera veckor. Upp till någon månad har jag säkert haft. 

• AndreaBD

Var det rotfyllning??? Då kan det göra ont länge om man har otur. Jag har haft en där jag hade ont i några månader efter. 

• Anonym (Tandvärken)

Den är ju inte klar och rotfylld utan bara rensad. Eftersom jag inte hade någon infektion så borde ja väl inte kunna bli svullen?! Hade ju inget var el nåt sånt under roten, men man bli ju orolig när de känns svullet liksom i vecket där ovanför å de va de inte innan 

• Anonym (Tandvärken)

Nu gör den ont hela tiden :/

• Meenos
    Anonym (Tandvärken) skrev 2024-07-31 01:02:02 följande:

Ja hade bokat tid då
  • Meenos
    Anonym (Tandvärken) skrev 2024-07-31 01:02:02 följande:

Ja hade bokat tid då
Svar på tråden Ont efter lagning