• Anonym (:/)

Öroninflammation - när kommer hörseln tillbaka?

Jag fick öroninflammation för ungefär 2 veckor sedan, veckan efter gick jag till vårdcentralen och fick antibiotika utskrivet. Allt känns tipptopp förutom en liten detalj - jag hör knappt någonting och nu är antibiotika kuren klar..

Har som ett lock för båda öronen, försöker tryckutjämna, det klickar till lite men sen går det tillbaka till ett slags lock som gör att jag har kraftig hörselnedsättning i speciellt ena örat.. 

Vad gör man? Väntar ut det? går till vårdcentralen igen? Tacksam för tips.

• Svar på tråden Öroninflammation - när kommer hörseln tillbaka?
  • Anonym (m)

Intressant sammanträffande.

Jag har sus, haft ont i öronen och lock för öronen osv. I flera dagar.
    Blev så orolig att på grund av tjutandet och smärtan att jag drog in på natten till akutmottagning. 

Efter att läkaren undersökt mina öron påstod han att orsaken till min minskade hörsel, lock för örat och smärta var vaxpropp, så jag fick droppar mot det. INGEN typ av antibiotika fick jag.

Hoppas att det går över efter behandlingen av vaxproppen men det verkar inte så... har fortfarande lock för örat och sus och hör knappt något alls på det örat. 

Tror nog att jag behöver antibiotika egentligen, men det är ju svårt att få utskrivet.

Vet inte om man kan få tillbaka hörseln med tiden? 

Anonym (m) skrev 2024-07-28 23:11:47 följande:

Blev så orolig att på grund av tjutandet och smärtan att jag drog in på natten till akutmottagning. 

Efter att läkaren undersökt mina öron påstod han att orsaken till min minskade hörsel, lock för örat och smärta var vaxpropp, så jag fick droppar mot det. INGEN typ av antibiotika fick jag.

Hoppas att det går över efter behandlingen av vaxproppen men det verkar inte så... har fortfarande lock för örat och sus och hör knappt något alls på det örat. 

Tror nog att jag behöver antibiotika egentligen, men det är ju svårt att få utskrivet.

Men oj! Om dropparna inte fungerar kanske det är värt att kolla upp igen? 

När läkaren kollade in i mina öron sa hon efter 2 sekunder att det var öroninflammation, eller "akut varig mellanöreinflammation" (akut mediaotit). Kan vara värt att kolla upp symtomen för de då jag hade liknande symtom som du har. Dock får man ju oftast detta i samband med förkylning..
  • Anonym (m)

Det var natten mellan fredag och lördag för mig... så det har bara gått en dag typ..
    Så jag får hoppas att det hjälper med dropparna efter ett par dagar.
    Men det är frustrerande för man behöver antibiotika för att råda bot på många inflammationer men Sverige är väldigt restriktivt med att skriva ut antibiotika vilket är helt sjukt. 
  • Anonym (m)

Jag hade/har en mild förkylning, men de testade mig för feber, men ansåg att jag inte hade feber. (Vilket i Sverige endast innebär 38 grader och över).

Jag hade lite förhöjd temperatur mot vad jag BRUKAR ha, för jag har ofta låg temperatur. (ca. 36 grader)
    Men de ansåg ändå att jag inte hade feber.

Alltså jag vet inte, det känns alltid så osäkert att söka vård i Sverige.

• Anonym (P)

Har du en vaxpropp hör du av dig till din vårdcentral för en öronspolning. Bara droppar kommer nog inte att räcka.
  • Anonym (m)
    Anonym (P) skrev 2024-07-28 23:33:04 följande:
    Har du en vaxpropp hör du av dig till din vårdcentral för en öronspolning. Bara droppar kommer nog inte att räcka.
    Ja, precis. Konstigt att de inte erbjöd det när jag besökte akutmottagningen.
    men jag har läst på om det.
    Ska kanske gå till Min doktor eller något och spola örat om inte min vårdcentral kommer gå med på det.
  • Anonym (g)
    Anonym (m) skrev 2024-07-28 23:37:08 följande:
    Ja, precis. Konstigt att de inte erbjöd det när jag besökte akutmottagningen.
    men jag har läst på om det.
    Ska kanske gå till Min doktor eller något och spola örat om inte min vårdcentral kommer gå med på det.
    För att du kom mitt i natten till akuten för öronvax? Inte deras jobb. Först egenbehandling, sen spola om det inte fungerar när du gör det.
  • Anonym (m)

Anledningen var ju smärtan som jag hade.. jag trodde att jag hade akut inflammation som behövde behandlas akut, men ja, kanske överdrev jag.
    Men de ansåg att jag inte behövde antibiotika..

• Anonym (g)
    Anonym (m) skrev 2024-07-29 11:24:11 följande:

Anledningen var ju smärtan som jag hade.. jag trodde att jag hade akut inflammation som behövde behandlas akut, men ja, kanske överdrev jag.
    Men de ansåg att jag inte behövde antibiotika..

Jag förstår att det var pga den men om deras diagnos var vax är egenbehandling första anhalt och sedan VC. De har inte gjort något fel (även om det alltid finns rum för snabba felbedömningar på akuten) i det, du behöver ingen antibiotika om de har rätt. De brukar vilja att man spolar öronen själv också så köp Revaxör.
  • Anonym (Tsk/usk)
    Anonym (m) skrev 2024-07-28 23:21:48 följande:
    Det var natten mellan fredag och lördag för mig... så det har bara gått en dag typ..
    Så jag får hoppas att det hjälper med dropparna efter ett par dagar.
    Men det är frustrerande för man behöver antibiotika för att råda bot på många inflammationer men Sverige är väldigt restriktivt med att skriva ut antibiotika vilket är helt sjukt. 
    Läs på om antibiotikaresistens och vad det innebär för mänskligheten om vi inte vidtar åtgärder som tex att vara restriktiva med förskrivning av penicillin. Väldigt många har väldigt lite eller ingen kunskap om när och vid vilka situationer antibiotika faktiskt är befogat. Samma gällde även jag själv förr. Nu vet jag bättre och förstår allvaret. 

Antibiotikaresistenta bakterier är ett mycket större problem än vad man kan tro och behöver tas på största allvar.
  • Anonym (Tsk/usk)

Ts. Jag har haft öroninflammation många gånger och det har som längst tagit kring 6 veckor innan hörseln kommit tillbaka. Den gången sprack trumhinnan. 

Anonym (Tsk/usk) skrev 2024-07-31 13:01:04 följande:

Ts. Jag har haft öroninflammation många gånger och det har som längst tagit kring 6 veckor innan hörseln kommit tillbaka. Den gången sprack trumhinnan. 

Tack, då får jag ha lite is i magen, men herregud vad jag förstår hur svårt personer med hörselnedsättning kan ha det i vardagen nu. Sagt "va" typ 25 ggr bara idag tror jag :)
  • klyban
    Anonym (:/) skrev 2024-07-28 23:05:22 följande:
    Öroninflammation - när kommer hörseln tillbaka?

Jag fick öroninflammation för ungefär 2 veckor sedan, veckan efter gick jag till vårdcentralen och fick antibiotika utskrivet. Allt känns tipptopp förutom en liten detalj - jag hör knappt någonting och nu är antibiotika kuren klar..

Har som ett lock för båda öronen, försöker tryckutjämna, det klickar till lite men sen går det tillbaka till ett slags lock som gör att jag har kraftig hörselnedsättning i speciellt ena örat.. 

Vad gör man? Väntar ut det? går till vårdcentralen igen? Tacksam för tips.

Hade det som du, antibiotikan och dropparna hjälpte lite, men inte att fixa hörseln.

Sen fick jag en sprucken trumhinna igen, och det visade sig vara svamp.
    Fick då andra droppar och en ny antibiotikakur, och blev bra rätt snabbt.

Tryckutjämna inte, det belastar trumhinnan och inte heller hjälper det speciellt bra eller ens länge.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Öroninflammation - när kommer hörseln tillbaka?