Inlägg från: Anonym (självkänsla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (självkänsla)

Lång som kvinna

Jag tycker ofta att man hör om att skolsköterskor och vårdpersonal visar oförståelse kring barn som inte följer normen. En person fick höra på bvc att hennes dotter var så liten, inte speciellt konstigt när båda hennes föräldrar är korta och har ganska smal kroppsbyggnad.. Hon följde sin tillväxtkurva och sån tur va så tyckte hennes mamma bara att kommentaren var fånig. Hon visste ju att dottern åt bra och mådde bra. Men varför kommentera det som avviker från medel när personen i övrigt mår bra? Oproffsigt av vården.
    En annan skolsköterska uttryckte oro kring att en flicka som inte fått sin mens och var 15 år. Visst är det sent att hon inte fått den då men sen så fick hon mensen snart efter.... Sån tur va så oroade sig inte mamman, hon tyckte inte man behöver oroa sig för någon som är sen men ändå inom det spann som är normalt. Så onödigt av vården. Att leta problem som inte finns. 
    Att flickan är lång tidigt behöver väl inte medföra att hon blir 185+2 cm lång, vad grundar dom den beräkningen på?
    Har hon arvsanlag på bägge sidor för att bli lång? Oavsett så kan dom inte vara säkra på att det verkligen stämmer. Men varför kan en kvinna inte vara lång för?
    Jag tänker bara att vi alla ser olika ut? Lång, kort, olika hudfärg och hårfärg etc...väldigt bra för att man ska kunna se skillnad på folk.....  
    Jag tycker att ni ska ta upp det här med flera kunniga ifrån olika håll....är det bara pga utseendet så tycker jag det är sorgligt. Då tycker jag att man ska bygga upp hennes självkänsla istället. Att hon ska ha skinn på näsan och att hon ska känna sig vacker och känna sig trygg i att hon kan hitta kläder som hon passar i o känner sig snygg i. 

• Anonym (självkänsla)

Min ingifta moster var cirka 185 cm nu har hon säkert krympt eftersom hon är 70 plus det vara bara positivt i mina ögon och från min mammas sida....vi tyckte bara att det var positivt att vara lång och ståtlig....men smaken är väl som baken... men bokstavligt så ser man ju upp till långa personer om man är kortare än dom....
    Men min morbror var 192 cm och alla barnen blev längre än honom, den äldste blev 203 cm... så min familj såg upp till dom hahaha....  vi tyckte bara att det var kul att dom var så långa.... tänkte kanske ibland att det var trångt för dom å åka bil. Lite svårt o hitta kläder för 203 men det gick ju ändå. 
    Min mamma blev bara 163 cm och är tvilling så hon skoja om längdskillnaden att hon va så kort att hon kunde stå under sin tvillingbrors arm. Så själv är jag mest fascinerad över hur olika vi kan bli, och man behöver inte lägga någon värdering i det....att något skulle vara snyggare eller fulare....bättre eller sämre.
    Mamma brukade säga till mig du som är lång kan du ta ner den här till mig så fick jag ta ner saker från översta hyllan åt henne är 174 lång...alla längder har sina för och nackdelar...

Svar på tråden Lång som kvinna