Inlägg från: Anonym (Peter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Peter)

Sambon kan inte vara spontan

Jag är lite som din kille, kanske inte lika extrem. Tror visserligen det är depression som spökar för min del. I teorin vill jag göra saker, men har väldigt svårt att få lust och ork.

• Anonym (Peter)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-29 14:43:17 följande:
    Har du sökt hjälp?
    Nej, har haft svårt att hinna. Vet inte heller om det kostar, för då har jag knappt råd.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-29 14:52:43 följande:
    OK, du vill inte bli bättre? Har du inte råd att gå på vårdcentralen, men du har råd med en eventuell sjukskrivning om det går så illa?
    Vill och vill, jo kanske, men det är ett stort steg att ta. Det är inte så att jag har en djup depression, den håller sig ganska jämn och jobbet fungerar bra.

Nu handlade inte tråden om mig, ville mest få fram att det skulle kunna vara något liknande som spökade för TS sambo.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-29 15:14:28 följande:
    Men då pratar man väl om det och söker hjälp. TS sambo verkar ju inte bry sig särskilt mycket. Han inser kanske inte att risken finns att hon lämnar honom. Eller så bryr han sig inte.
    Inte nödvändigtvis så enkelt. Om det kräver mycket för en person att åka till en annan stad 30 minuter bort, tänk då hur mycket mer energi det krävs för samme person att öppna upp sig och ta tag i sina problem (Som dessutom kan vara problem den inte ser).
  • Anonym (Peter)
    Hanaaa skrev 2024-07-29 15:16:56 följande:
    Jag tror att depression spökar för min sambo också. Han har liksom tappat glädjen över saker som han kunde göra i timmar förut. Jag vet inte hur jag ska göra. Han går på terapisamtal men känner att det inte hjälper. Vet liksom inte vad jag ska göra. Han säger att han alltid kommer att vara sån, för när han har tänkt positivt om något så har någon alltid tryckt ner honom. Han har så låg självkänsla och tror inte på sig själv, oavsett vad någon annan säger om honom. Jag känner också att hans inställning och tankegång gör att han hindrar sig själv också. Det är svårt.
    Förstår hur han tänker, tyvärr. Kan också känna att glädjen försvunnit i vissa saker. Det kan vara en lång väg tillbaka för honom och du ska inte känna dåligt samvete om du inte orkar vara den som ska "dra" honom ut därifrån, det är ju inte det du skrev under på när ni blev ihop så att säga.
Svar på tråden Sambon kan inte vara spontan