• Anonym (Jane)

Sambon kan inte vara spontan

Ni verkar inte så kompatibla. 

Om ni nu har en lista med saker ni vill göra, varför planerar ni inte in dom då några dagar i förväg? 

Vad gör han hemma då? 

• Anonym (Jane)

Du får fundera på om du vill leva med honom, när han är så här. 

Detta måste du ju känt till från början, mer eller mindre?

• Anonym (Jane)
    Anonym (Peter) skrev 2024-07-29 14:42:46 följande:

Jag är lite som din kille, kanske inte lika extrem. Tror visserligen det är depression som spökar för min del. I teorin vill jag göra saker, men har väldigt svårt att få lust och ork.

Har du sökt hjälp?
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Anna) skrev 2024-07-29 14:42:44 följande:

JAg hade inte orkat leva med honom.

Jag och min partner reser utomlands, campar med husvagn, åker på kryssningar och lite annat. Det mesta är det jag som planterar idén till men han har hittills inte sagt nej på de år vi varit ett par.

Vi har inga barn att ta hänsyn till, bör nämnas.

Håller med, det låter ju oerhört begränsat att inte kunna resa mer än 30 min från hemmet. 
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Peter) skrev 2024-07-29 14:50:36 följande:
    Nej, har haft svårt att hinna. Vet inte heller om det kostar, för då har jag knappt råd.
    OK, du vill inte bli bättre? Har du inte råd att gå på vårdcentralen, men du har råd med en eventuell sjukskrivning om det går så illa?
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Anna) skrev 2024-07-29 14:55:36 följande:
    För en del är det vad det tar att åka till ICA. Kul liv som partner. Tälta utanför ICA liksom.
    Jag hade inte levt med en sådan man, tycker man måste vara hyfsat kompatibla. 
  • Anonym (Jane)
    Hanaaa skrev 2024-07-29 15:00:14 följande:
    I början så gjorde vi saker ofta och umgicks, då var vi mest utomhus för vi kunde inte umgås hemma hos varandra. (Vi levde båda med våra ex under den tiden).
    Och nu, hur tänker du om framtiden nu, med denna man?
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Peter) skrev 2024-07-29 15:10:53 följande:
    Vill och vill, jo kanske, men det är ett stort steg att ta. Det är inte så att jag har en djup depression, den håller sig ganska jämn och jobbet fungerar bra.

Nu handlade inte tråden om mig, ville mest få fram att det skulle kunna vara något liknande som spökade för TS sambo.
    Men då pratar man väl om det och söker hjälp. TS sambo verkar ju inte bry sig särskilt mycket. Han inser kanske inte att risken finns att hon lämnar honom. Eller så bryr han sig inte.
  • Anonym (Jane)
    Hanaaa skrev 2024-07-29 15:07:44 följande:
    Han spelar datorspel i några timmar för att fördriva tiden, eller tittar på tv ibland. Vi kollar på serier tillsammans, men då är vi ju ofta hemma. Jag vill liksom ut och göra saker.

Jag ska tillägga att han ofta har hjärnspöken och kanske tycker det är jobbigt att tänka när han redan gör det så mycket... Jag kanske är lite självisk, men jag saknar också lite spontanitet och passion.
    Och framtiden? Skaffa barn?
  • Anonym (Jane)
    Hanaaa skrev 2024-07-29 15:24:14 följande:
    I detta fall så har vi inga planer på att skaffa barn.
    Bra. 
  • Anonym (Jane)
    Hanaaa skrev 2024-07-29 16:25:48 följande:
    Nu var det ju inte detta mitt inlägg handlade om egentligen, så om det är bra eller dåligt att vi inte skaffar barn eller tvärtom är icke-relevant i detta läge. Och hade fallet varit så, hade jag formulerat mitt inlägg annorlunda ifrån början. Mitt inlägg handlade om att min sambo inte kan vara spontan, så skulle uppskatta svar på detta i såna fall.
    Och då är det väl jättebra att ni inte har barn, eftersom det är mkt som är spontant med barn.
    Nu är det ju bara upp till dig hur du vill ha det. 

Finns inte mkt att svara på. Han vill/kan inte vara spontan. Han vill inte prata om det eller söka hjälp. Så det ända som återstår är din inställning, om du vill leva så här. Du kan inte ändra på honom, bara dig själv. Så du kan antingen stanna och börja vara social och göra saker med andra, eller stanna och bli likadan som honom eller lämna. 
Svar på tråden Sambon kan inte vara spontan