Hur ska jag tolka detta?
Anonym (förvirrad) skrev 2024-07-29 18:02:59 följande:
Att man "måste" ha ett sparande är common sense, oavsett ålder ska man ha buffert iaf om man inte vill bli parasit hos nån eller sina föräldrar om råkar man får det jobbigt senare i livet. Helt efterblivet att säga att man inte ska ha besparingar, det är rena vansinnet. Enda gången det är rimligt att inte ha sparande är när man ska leva på någon annans inkomst hela tiden som när man är under 18 och föräldrar har skyldighet att ta hand om dig. Är du en vuxen männika och nåt händer dig är det ingen annans ansvar att hjälpa dig.
Det är klart att det är bäst att ha en buffert, men har man så låg inkomst att det inte går att få ihop så är det bara så det är.
Jag hade sett över möjligheten att ha ett extrajobb snarare än att bli ännu mer skuldsatt.
Och om det av ngt skäl inte funkade att jobba hade jag hellre levt snålt och lånat pengar av föräldrarna utifall all en kris uppstod istället för att låna för att bygga upp en buffert.
I ditt läge kan det också vara värt att fundera på att (om det går) byta studieort för att sänka omkostnaderna.