• Anonym (Klumpig)

Skrattade åt svägerskans namn till bebis- nu sur

Som rubriken säger: Min mans bror har precis fått en pojke, de har en flicka sedan innan som har ett klassisk namn och därför var jag inte beredd på namnförslaget till den nyfödde. vi var och hälsade på idag med min brors syster med familj. Så frågar systern vad han ska heta och när svägerskan säger namnet: Mowitz så råkar jag skratta rakt ut, tror jag sa typ: Men allvarligt?!
    Nu är alla inklusive min man sura på mig, mest svägerskan och tydligen funderar de på att ta ett annat namn. Jag fattar att jag var klumpig, men är det inte lite överdrivet?? Det var ett rätt konstigt namn som nog många kommer reagera på. Mer ett bandnamn än ett barnnamn. Jag vet inte om jag ska be om ursäkt eller bara låta det vara.

• Svar på tråden Skrattade åt svägerskans namn till bebis- nu sur
  • Anonym (Jane)

Klart du ska be om ursäkt, och det omgående. Självklart har du rätt till din åsikt, men att inte be om ursäkt när de tar illa upp är ju både empatilöst samt respektlöst. 

• Anonym (Rde)

Till syvende och sist så blev det ju ett bra resultat om det väljer att byta det horribla namnet. Vissa namn ska man helt enkelt inte ge en annan individ.

• Aliona

Självklart ska du be om ursäkt - att du ens funderar på saken! Du gjorde en social tabbe och sårade föräldrarna. Du får helt enkelt förklara att du trodde att det var ett skämt eftersom andra barnet har ett så klassiskt namn och det blev så oväntat, men att Mowitz är jättefint och bra namn (även om du inte tycker det). 

För din skull hoppas jag dessutom att du hittade på namnet Mowitz, så de inte läser vad du skriver här med och blir ännu surare. 

• Goneril

"Mowitz" är verkligen klassiskt, fader Mowitz, omskriven av Carl Mikael Bellman i Fredmans epistlar, men det kanske inte barnets föräldrar visste? Inte TS heller, uppenbarligen. Egentligen är det inget dumt namn alls, bara ovanligt. 

• Goneril

En sak att tänka på är att Bellmans Mowitz söp ordentligt och dog av lungsot. De litterära personerna i barnets omgivning kanske tä ker på det. Att brista ut i gapskratt kanske inte var så lämpligt med tanke på det

• Anonym

Skärp dig ts. Man kan inte skratta åt andras namnval. Väx upp.

• Anonym (Mamman)

Blanda dig inte i detta.Låt det vara.Vem bryr sig särskilt utomstående som du?

• Anonym (E)

Tänkte också direkt på Bellmans karaktär fader Mowitz. Inte tokigt alls oavsett vad Bellmans karaktär sysslade med. TS är uppenbarligen inte bekant med Bellmans verk. 

Självklart var det oförskämt att skratta. Allt som rör människors barn är ju väldigt känsligt.

Jag har bekanta som har döpt sina barn till helt galna namn men det är bara att hålla god min och säga att det är fint. Det är ju fint för dem och alla är vi olika. 

Be om ursäkt och säg att du inte visste att Mowitz faktiskt är ett klassiskt om än ovanligt namn. 

• Anonym (P)

Fattar inte heller hur Mowitz skulle vara det minsta nytt eller ?inte klassiskt?. Kan ts tänka sig att förklara?

• Yllop

Jag tycker Mowitz är ett vackert namn.
    Väldigt ohyfsat av dig att skratta.

Svar på tråden Skrattade åt svägerskans namn till bebis- nu sur