• Pixxel

Sevärdheter i Sverige?

Sommaren går mot sitt slut och jag har lust att dra iväg på en weekend någonstans i Sverige och jag skulle vilja ha lite tips på vart? Jag har tillgång till bil och är lite nyfiken på vad man skulle kunna se som man bör se?

• Svar på tråden Sevärdheter i Sverige?
  • Anonym (Hippi)

Vilken del av Sverige? 

• Pixxel

Jag bor i Stockholm och vill inte ha allt för lång bilfärd. (Kan inte citera på detta skitforum längre).

• Anonym (what kind?)

Vilken slags sevärdheter vill du ha?

Hela Mälardalen är ju full av natur och kultur. I princip kan man bara blunda och peka på en karta.

Östergötland är fint över lag. Har själv en förkärlek till Motala och Vadstena. Fina småstäder med historia. Det finns kryssningar, både dags och flera dagars, på Göta Kanal. Är du riktigt äventyrlig (obs, viss ironi) kan du ta en 4 dagarskryssning med världens älsta registrerade passagerarkryssare Juno. Asdyrt förstås.

Åt andra hållet kan du alltid ta bilen till Sala och ta en weekend på Sätra Brunn. 

• Anonym (what kind?)

Vilken slags sevärdheter vill du ha?

Hela Mälardalen är ju full av natur och kultur. I princip kan man bara blunda och peka på en karta.

Östergötland är fint över lag. Har själv en förkärlek till Motala och Vadstena. Fina småstäder med historia. Det finns kryssningar, både dags och flera dagars, på Göta Kanal. Är du riktigt äventyrlig (obs, viss ironi) kan du ta en 4 dagarskryssning med världens älsta registrerade passagerarkryssare Juno. Asdyrt förstås.

Åt andra hållet kan du alltid ta bilen till Sala och ta en weekend på Sätra Brunn. 

• Anonym (Wio)
    Pixxel skrev 2024-07-29 20:15:11 följande:

Jag bor i Stockholm och vill inte ha allt för lång bilfärd. (Kan inte citera på detta skitforum längre).

Och så de självklara att man bor i Stockholm så länge man inte sagt annat. Suck
  • Meddelande borttaget
  • Goneril

Du har ju Uppsala förstås med all historia, men det är väl egentligen bara en dagsutflykt , du behöver inte ens bil. Sigtuna är jag förtjust i, eller varför inte Gripsholm?    Sedan har vi hela det vidunderliga landskapet Värmland med Lerins Sandgrund, Frödings Alsters Herrgård,  Mårbacka, Erlandergården och Geijersgården.

• Anonym (Hippi)

Sigtuna, Gripsholm, Julita gård, Skokloster, Stendörrens naturreservat eller boka takvandring på Uppsala slott!

Svar på tråden Sevärdheter i Sverige?