Inlägg från: Anonym (Anonym S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym S)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Tror det är så enkelt att vissa är husmänniskor och vissa är det inte, baserat på tråden så framgår det tydligt att du inte är det, inget fel med det.

Jag bor också i hus i Stockholm värt runt 15 miljoner kronor med lån på 3.5 miljoner. Har bundet 2.3 miljoner i 5 år till på 1.2% och 1.2 miljoner rörligt som är ränta på 4.4%, har ingen amortering. Fasta kostnader till huset exklusive renoveringar på ca 4000 kr i månaden. Totalt efter ränteavdrag 4690 + 4000 = 8690 kr i månaden. Då är det ett hus på 190 kvm boarea och 95 kvm biarea och 1100 kvm tomt.

Bil har vi en gammal som jag har fått från min pappa den kostar oss ca 10 000 kr per år. Vi bor nära tunnelbanan som tar ca 10 minuter till city så använder mest bilen för att åka och handla mat, finns väldigt mycket aktiviteter i närheten. Skola och förskola ligger inom 250 meter från huset.

Renoveringar är något som ökar värdet på mitt hus samt något som ger mig mycket glädje att få uppgradera mitt hus. När jag bodde i lägenhet tidigare fick jag nästan panik när hela lghen var renoverad och det inte fanns något mer att göra där.

Jag står själv inte ut med att bo i en hyresrätt som någon annan äger och bestämmer över, mitt hus är mer än bara ett boende det är mitt och min familjs hem. Jag älskar mitt hus och tillsammans med alla minnen så är det värt mer än pengar. Pengar kan jag spara med våra inkomster i hushållet på ca 200 000 kr i månaden innan skatt, men säljer jag detta huset så kan jag troligtvis aldrig få tillbaka det igen så nej tack.

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?