Jag är helt slut,vad gör man?
Jag tänker att ni rimligen borde få till livet rent tidsmässigt och logistiskt. Värre är ju det mentala och känslan av att varken få stöd eller förståelse från sin partner och inte räcka till för dem som behöver en.
Kan du börja med att försöka strukturera upp livet så att tiden räcker till. Dels tänker jag att du kanske ska försöka jobba någon annanstans ifrån (någon work space?) för att få distans till familjen under arbetsdagen.
När den ena är FL vill ju den ofta ha avlastning med barnen när den andre kommer hem (och man vill ju få tid med barnen då). Men kanske kan du ha en kväll i veckan där du tar hand om dig själv (tränar eller dylikt) och även hjälper dina föräldrar/syskon.
Helgen vill man ägna åt familjetid (och hushållssysslor som inte hinns i veckan), men kan ni då även umgås med föräldrar/syskon som en del i familjeaktivitet (park, lekplats, promenad, bad)? Om barnen är intensiva får man försöka hitta strategier som funkar för hela familjen och inte ta på sig särskilt mycket andra åtaganden eller umgängen.
Rent mentalt tror jag man måste träna sig på att inte ta på sig andras bekymmer. Man kan försöka vara ett bra stöd, men man måste inse att det viktigaste är att man tar hand om sig själv först, för att sen kunna ta hand om andra. Och som någon annan skrev så är ju de egna barnen viktigast.
Sen tror jag relationen är en knäckfråga. Viktigt att man är ett team, växeldrar och har omsorg om varandra.
Jag tycker faktiskt inte din man känns särskilt lyhörd elle förstående. Kanske ska du ta ett ordentligt snack med honom om hur du mår och vilket stöd du behöver. Förhoppningsvis vill han dig väl och är beredd att stötta dig och möta dig i dina behov (som jag antar att du försöker göra för honom).