Hej vännen!
Ingenting är DITT fel här. Du har varit snäll och trott bra om en annan människa. Låt detta aldrig förstöras för framtiden. Inte för att en person varit så dum. Det finns snälla människor där ute. Det gäller bara att hitta dem. Så var på din vakt framöver och se till ditt eget bästa.
Du har kommit till punkten där du vill lämna denna kille, redan nu är du på god väg! Du har kommit en lång bit, bara genom den tanken. Du vet hur du vill ha allt, med jobb, utbildning osv. Och, vet du? Du ÄR på väg dit! Vissa tänker inte ens så. Men det gör du!
Jag själv kastades ut hemifrån som tonåring. Hade ingen utbildning. Massor med ångest. Inga pengar alls. jag kontaktade soc och fick en egen lägenhet. De hjälpte mig att betala den. Jag satsade därefter på att läsa upp gymnasiet, sakta men säkert. Till slut blev jag klar. Jag fick mitt första jobb, som timvikarie. Därefter pluggade jag visste. Nu har jag fast jobb inom vården. Har fortfarande knappt några pengar sparade men jag försöker. Var också med en kille som misshandlade mig psykiskt. det var hemskt.
Sågär tänkte jag. en sak i taget. Annars är det sååå lätt stt få panik och känna att man inte kommer någonstans, att det är en så lång väg att gå, osv.
Först, försök kom därifrån. Har du vänner du kan vars hos så länge? Familj? Kontakta soc, prata med dem. De kan vid behov hjälpa dig med lägenhet och pengar till mat osv. Men då får du inte ha några sparade pengar. De sparade du har nu, behöver du spara. Bränner du dem på något onödigt så kommer de inte hjälpa till.
När du fått en lägenhet, sök en utbildning. Läs upp dina betyg. Då får du CSN och blir självförsörjande . Orkar du, så hoppa in och jobba vid sidan av. Men jag skulle faktiskt inte rekommendera det i din situation. Inte om du har panikångest och med detta bagage du har. Du behöver lugn och ro.
På vårdcentralen finns det samtalsterapeutet. Det kostar inte mycket att prata med någon där, ca 100 kr per gång. Du kan boka direkt på nätet. Det skulle jag verkligen rekommendera dig. Så du får en stöttande hand längs med vägen och hjälp med din ångest. Men, ångest är kroppens sätt att säga ifrån. Du har haftt alldeles för mycket hemskt runt dig.
Glöm inte att ta hand om dig. Varva ned om kvällarna. Gör saker som Du mår bra av. Och försök att inte aldrig tänka dåligt om dig själv. Man hör ju att här finns ett väldans driv. du söker efter stöttning på nätet. Det är jättebra.
Stor kram