Vänskap eller mer?
TS,
Det känsliga är just de sexuella undertonerna som omgivningen (definitivt FL) fångar upp, för det känsliga läget. Över huvud taget är det ett känsligt läge på arbetsplatsen, där vi behöver vara noga med att hålla isär våra roller.
Så: ingen säger något illa om att person A tycker om person B, sådant hjälper även i arbetet (det ÄR jobbigt att samarbeta med folk som man tycker ILLA om, som jämförelse). Men om vi tittar på detta ur sexuellt perspektiv, som alltid kommer, får uttrycket "Han tycker om henne" en annan vikt, även om "Hon tycker om honom" finns där.
Det kan stanna där att ni trivs i varandras sällskap. Men om du inte känner att det är bra, måste du markera ÖVERTYDLIGT att en gräns har passerats.
Gränser? Låt oss bena ut det här:
Många bra chefer gör just detta; det senare särskilt om de känner in på, eller misstänker, att du har det jobbigt/trassligt/hårt/ansträngt eller om det finns en känd bakgrund.
Menar du att han favoriserar dig öppet inför andra? Det är INTE OK, för det är en sorts fjäsk (kan för all del vara naivt om han bara tycker att du är SÅÅÅÅÅ bra). Du kan sätta en gräns offentligt: säga ifrån att XY kan lyftas i stället.
En bra chef tackar för väl utfört arbete.
Särskilt i situationen manlig chef och kvinnlig underställd är detta känsligt och kan vara tecken på att han är intresserad av dig på fler sätt än varit sagt. Här är det superenkelt: vid minsta obehag MÅSTE du säga till.
* Har vi inte träffats på ett tag vill han alltid hälsa med en lång kram.
Hm. Han kanske tror att ni är riktigt goda vänner? "Vill han" - betyder det att du egentligen skulle kunna vara utan -> du MÅSTE säga till. Nej, inga kollegor eller chefer MÅSTE komma fysiskt nära, så enkelt är det.
---
Du kan förlora kontakten med dina kollegor om dessa saker sker öppet, för det blir så lätt rykten om att han bara gillar dig som kvinna. "Sängvägen" är alltid öppen inom arbetslivet, åtminstone när det gäller illmariga kommentarer.
Folk har favoriter, vi gillar personer olika. En bra chef behöver ha förmågan att bortse från sådant och bry sig om den professionella sidan av kontakten. Men utmaningen här ligger i att en bra chef bryr sig om människan bakom funktionen också, och det kräver bredare kontakt än det professionella. En mänsklig kontakt är inte samma som sexuell kontakt men behöver likaså ömsesidighet och tydligt samförstånd kring gränser (privatekonomi, familjesituation, trauman, sjukdomar är saker som en chef kan vara insatt i om den anställda har öppnat för det, men kan varken förväntas eller krävas).
Det är väldigt enkelt: om du inte gillar (=känner dig bekväm med) ett beteende, säger ifrån, så är saken fixad, som mellan normalt respekterande människor. Är den inte det, är det trakasserier, då RYTER du ifrån.