• Anonym (Anon)

Nya föräldradagar fk

för snart 6 år sedan så blev ett ons gravid,behöll barnet . Kort historia 

när han föddes så vägrade hon gemensam vårdnad med del Av motivering att hon ville ha alla föräldradagar för sig själv . 

jag stämde omgående och det var en lång process men tilldelades gemensam vårdnad . När processen var klar då hade hon förbrukat alla dagar och det fanns då 0 dagar kvar att dela på . 

jag hade ju aldrig en chans/möjlighet att få ta del av dagarna innan . 

har pratat med fk som sa att det vanligtvis inte göra någon skillnad på hur och om saker skedde . Men att jag ska skicka in en kopia på domen och motivering och så får deras jurister ta ställning . 

men är det ens lönt ? Har någon annan varit /hört ok likande historier där dom i efterhand kunnat ge ut ?nya? dagar till en förälder ?

• Svar på tråden Nya föräldradagar fk
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Anon) skrev 2024-08-01 10:34:54 följande:
    Nya föräldradagar fk

för snart 6 år sedan så blev ett ons gravid,behöll barnet . Kort historia 

när han föddes så vägrade hon gemensam vårdnad med del Av motivering att hon ville ha alla föräldradagar för sig själv . 

jag stämde omgående och det var en lång process men tilldelades gemensam vårdnad . När processen var klar då hade hon förbrukat alla dagar och det fanns då 0 dagar kvar att dela på . 

jag hade ju aldrig en chans/möjlighet att få ta del av dagarna innan . 

har pratat med fk som sa att det vanligtvis inte göra någon skillnad på hur och om saker skedde . Men att jag ska skicka in en kopia på domen och motivering och så får deras jurister ta ställning . 

men är det ens lönt ? Har någon annan varit /hört ok likande historier där dom i efterhand kunnat ge ut ?nya? dagar till en förälder ?

Visst kan du försöka, men var glad över att du har fått delad vårdnad och kan var lika delaktig i barnets liv som mamman. 
  • Anonym (Jane)

Men pappadagarna har du väl fått, eller fryser de inne om mamman har enskild vårdnad?

• Anonym (Z)
    Anonym (Jane) skrev 2024-08-01 10:42:29 följande:

Men pappadagarna har du väl fått, eller fryser de inne om mamman har enskild vårdnad?

Har ena föräldern ensam vårdnad så får den föräldern alla (480) dagar. 
  • Anonym (Z)

Har väldigt svårt att tro att du kommer få några dagar. Dagarna för barnet har ju redan använts och de har använts helt lagligt eftersom mamman hade enskild vårdnad då när hon använde dem. De delar ju inte ut extra dagar för barnet bara för att ni nu har gemensam vårdnad.

• Mia04
    Anonym (Z) skrev 2024-08-01 11:51:04 följande:

Har väldigt svårt att tro att du kommer få några dagar. Dagarna för barnet har ju redan använts och de har använts helt lagligt eftersom mamman hade enskild vårdnad då när hon använde dem. De delar ju inte ut extra dagar för barnet bara för att ni nu har gemensam vårdnad.

Anomnym Z: Du är bara en fegis och kallar folk för saker dom inte är
    Tixter
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Z) skrev 2024-08-01 11:48:25 följande:
    Har ena föräldern ensam vårdnad så får den föräldern alla (480) dagar. 
    OK. 
  • Anonym (Anon)

Absolut . Men är inte lika nöjd med att semestrar och sommar aktiviteter och likande blir ner skalade för min son när jag har honom ,för att mamman brände bort alla dagar direkt helt i onödan .

Anonym (Jane) skrev 2024-08-01 10:41:11 följande:
    Visst kan du försöka, men var glad över att du har fått delad vårdnad och kan var lika delaktig i barnets liv som mamman
  • Anonym (Smart av henne)
    Anonym (Anon) skrev 2024-08-01 13:11:09 följande:

Absolut . Men är inte lika nöjd med att semestrar och sommar aktiviteter och likande blir ner skalade för min son när jag har honom ,för att mamman brände bort alla dagar direkt helt i onödan .

Smart val av henne, om jag tolkar denna kommentar rätt. "brände bort alla dagar direkt" = var ensamstående och behövde använda dagarna för att kunna betala för mat och tak för sig och barnet, och litade uppenbarligen inte på att du skulle ta föräldraledigt när hennes dagar tog slut om hon hade gått med på gemensam vårdnad.

Som det låter på denna kommentar så hade du ju satt henne i just den skitsituationen genom att spara på dagarna för att förlänga somrarna i flera år, snarare än att ta ut föräldraledigt när han var en bebis och hennes dagar tagit slut.

Var tacksam istället för att hon tog den ekonomiska smällen som föräldraledigheten innebär, och var glad över de fem veckors semester du ändå har möjlighet att ta med din son framöver. Det är långt ifrån alla som har dagar kvar när barnen är 6 år.
  • Tow2Mater

Skandal att processen för en pappa att ges samma rättighet som en mamma har per automatik tar så lång tid att alla dagar hinner förbrukas. Svensk lagstiftning borde verkligen uppdateras.

• Körsbärsdalen
    Tow2Mater skrev 2024-08-01 16:44:30 följande:

Skandal att processen för en pappa att ges samma rättighet som en mamma har per automatik tar så lång tid att alla dagar hinner förbrukas. Svensk lagstiftning borde verkligen uppdateras.

En morot att skaffa barn inom äktenskapet kanske, eller något. 
Svar på tråden Nya föräldradagar fk