• Anonym (Prata ut!)

Folk som tror att allt är bra

Jag vet inte om det är för att jag är högkänslig eller om alla är som jag...

När någon råkat slänga ur sig en groda och jag blir kränkt och sårad, då blir jag det på grund av det de SÄGER, inte för att jag tror att personen MENAR att kränka mig! Men då de inser sitt misstag och jag frågar varför de sa så, får jag oftast bara ett Förlåt och jag menade inget illa. Sen tror de att allt är lugnt, men jag är fortfarande sårad och kränkt av det de sade.

Att de inte menar något illa vet jag redan, det måste de ju förstå om jag umgås med dem eller träffar dem frivilligt! Det är en förklaring jag vill ha, inte en ursäkt! 

Om någon som du vet inte vill dig något illa, men säger något om dig som låter illa, känner ni er då fortfarande inte sårade och undrar varför de sade så? Det känns mer som att de inser att de råkat avslöja en sanning när man bara får en ursäkt och inte en förklaring?

Jag vet inte om det är pga HSP som jag känner mig kränkt även när någon säger något jag blir ledsen eller arg över (vi har ju alla nära och kära som gör det emellanåt!) och de förstår inte att jag mår dåligt över att de sagt det där till mig, långt efteråt! Att jag får veta att någon inte har menat att kränka mig, det gör liksom inte att jag känner mig mindre kränkt!! Folk verkar ha svårt att förstå detta..

Hur kan man tro att allt är bra och att jag mår bra bara för att någon har sagt förlåt?! Jag är ändå sårad över kränkningen! 

Ja jag är mer känslig än icke-HSP men det har väl inget med att göra med att så fort nånting är över så känns allt bara bra?? Låtsas andra bara att det är bra, eller?

Samma när jag fått stöd i en kris eller riktigt jobbigt under längre tid. De beter sig som att jag ska vara som om det aldrig hänt! Att man ska lämna det förflutna bakom sig.. När jag hör den meningen så förstår jag ju hur det menas, men hur ska man liksom kunna lägga det bakom sig så länge man mår så pass dåligt över det att det fortfarande påverkar en? Det går ju inte, man mår ju så dåligt av det! Hur känner ni andra om det?

• Svar på tråden Folk som tror att allt är bra
  • Anonym (X)
    Anonym (Prata ut!) skrev 2024-08-01 12:10:53 följande:
    Folk som tror att allt är bra

Jag vet inte om det är för att jag är högkänslig eller om alla är som jag...

När någon råkat slänga ur sig en groda och jag blir kränkt och sårad, då blir jag det på grund av det de SÄGER, inte för att jag tror att personen MENAR att kränka mig! Men då de inser sitt misstag och jag frågar varför de sa så, får jag oftast bara ett Förlåt och jag menade inget illa. Sen tror de att allt är lugnt, men jag är fortfarande sårad och kränkt av det de sade.

Att de inte menar något illa vet jag redan, det måste de ju förstå om jag umgås med dem eller träffar dem frivilligt! Det är en förklaring jag vill ha, inte en ursäkt! 

Om någon som du vet inte vill dig något illa, men säger något om dig som låter illa, känner ni er då fortfarande inte sårade och undrar varför de sade så? Det känns mer som att de inser att de råkat avslöja en sanning när man bara får en ursäkt och inte en förklaring?

Jag vet inte om det är pga HSP som jag känner mig kränkt även när någon säger något jag blir ledsen eller arg över (vi har ju alla nära och kära som gör det emellanåt!) och de förstår inte att jag mår dåligt över att de sagt det där till mig, långt efteråt! Att jag får veta att någon inte har menat att kränka mig, det gör liksom inte att jag känner mig mindre kränkt!! Folk verkar ha svårt att förstå detta..

Hur kan man tro att allt är bra och att jag mår bra bara för att någon har sagt förlåt?! Jag är ändå sårad över kränkningen! 

Ja jag är mer känslig än icke-HSP men det har väl inget med att göra med att så fort nånting är över så känns allt bara bra?? Låtsas andra bara att det är bra, eller?

Samma när jag fått stöd i en kris eller riktigt jobbigt under längre tid. De beter sig som att jag ska vara som om det aldrig hänt! Att man ska lämna det förflutna bakom sig.. När jag hör den meningen så förstår jag ju hur det menas, men hur ska man liksom kunna lägga det bakom sig så länge man mår så pass dåligt över det att det fortfarande påverkar en? Det går ju inte, man mår ju så dåligt av det! Hur känner ni andra om det?

Varför de sade så? Antagligen vet de inte, det bara flög ut ur munnen på dem. Eller menar du att de vill vara taskiga mot dig med flit?

Kan du ge exempel på vad folk säger till dig som kränker dig?
  • Anonym (d)

Om vi bortser från ickediagnosen HSP (ja, du tog ju upp det...) så tänker jag att alla inte vet varför de sa något, ibland blir det bara totalfel. Beroende på vad som sas såklart, vissa borde anstränga sig mer med ärliga förlåt men det låter som att du kräver ursäkter från folk som inte vet riktigt vad som gick fel. Att man tolkar något på rejält fel sätt är också en förklaring och då kan inte personen göra så mycket åt att man tagit åt sig rejält för något som inte var en grej.

• Anonym (Prata ut!)

Nej jag skriver ju att jag VET att de inte är taskiga med flit. Det känns som att de råkat försäga sig!

• Anonym (Prata ut!)

Nej som jag skrev:  Jag vill inte ens ha ursäkter!! Det jag vill ha är förklaringar! Jag tycker att de kan förklara så att jag förstår! Om jag förstår behöver jag ju ingen ursäkt!

• Anonym (Snälltolka)
    Anonym (Prata ut!) skrev 2024-08-01 12:28:33 följande:

Nej som jag skrev:  Jag vill inte ens ha ursäkter!! Det jag vill ha är förklaringar! Jag tycker att de kan förklara så att jag förstår! Om jag förstår behöver jag ju ingen ursäkt!

Då får du lära dig att hantera dina känslor och behov av förklaringar. Antingen frågar du snällt. Eller så lär du dig att släppa det. KBT, du vet. Går att ändra sina mönster. Jag är också en lättkränkt person, men det får jag hantera, snälltolka och gå vidare.
  • Anonym (Prata ut!)

Det är precis det jag ska göra! Gå i terapi alltså. Jag står i kö för KBT, men under sommaren händer inte mycket, de tar inte in nya patienter och jag har nyligen ställt mig i kön men jag vet inte hur lång den är. Det går inte att nå dem på telefon och fråga ens, jag har försökt.

Av svaren att döma så är det inte normalt att känna sig kränkt även av personer som vill er väl? Att jag vet att de vill mig väl vet jag eftersom jag aldrig skulle fortsätta umgås och träffa en person om jag misstänker att den INTE vill mig väl!! (Vem sjutton skulle fortsätta umgås med någon som de visste hade avsikt att få dem att må dåligt ens??!) 

Nej, jag har tagit upp det med en del professionella, och de förstår inte att jag känner mig kränkt oavsett om personen menade att kränka eller inte! När jag säger det till dem vet de inte alls vad de ska svara.

Jag tycker det är väldigt konstigt att det bara är jag som verkar känna såhär! Nu börjar jag tänka att det kanske inte ens har med HSP att göra! Jag är garanterat inte långsint, så det behöver ni inte ens fråga!

Det handlar om att jag fortfarande mår dåligt av det de sagt helt enkelt! Jag skrev nog fel när jag skrev "kränkt". Jag menar att jag fortfarande mår dåligt över vad de sa till mig! Säger era pojkvänner eller väninnor eller mammor aldrig ens som faktiskt är taskigt?? Mår ni bra direkt efteråt? Eller typ, efter 5 minuter mår ni bra igen eller??? Jag menar pojkvännen när ni bråkar, eller när vänner druckit lite för mycket, och morsor ska vi inte ens tala om!

• Anonym (Lion)

Du behöver nog lära dig att du duger som du är även om någon säger något som kan tolkas som negativt. Gör som Taylor Swift: Shake it off! Alla måste inte tycka att du är 100% perfekt. Det kommer aldrig bli så, så gör på det sätt du tycker är bäst. Du kommer aldrig att kunna göra alla andra helt nöjda. Som i Aisopos berättelse om mannen, sonen och åsnan. 

Jag kan också haka upp mig på vad andra har sagt, men då främst om de sagt något som jag vet är fel. Då har jag skitsvårt att släppa det och vill att de ska erkänna att de hade fel. Det är min absolut sämsta sida och jag har jobbat i flera decennier nu på att bättra mig. Man jobbar på med sig själv genom hela livet. Alla har bättre och sämre sidor, och det är så det är att vara människa. 

• Anonym (Nä)

Det är väldigt sällan jag tar illa upp över saker folk säger. Om någon uttrycker sig klumpigt och jag vet att personen inte menade något illa så ser jag ingen anledning att sura över det. Jag har liksom bättre och viktigare saker att lägga min tid på. 

Sen har jag en kategori av människor som kan säga vad som helst utan att jag bryr mig övht då jag anser att dessa personer är alldeles för ointelligenta för att bry sig om. 

• Anonym (Snälltolka)
    Anonym (Prata ut!) skrev 2024-08-01 12:50:21 följande:

Det är precis det jag ska göra! Gå i terapi alltså. Jag står i kö för KBT, men under sommaren händer inte mycket, de tar inte in nya patienter och jag har nyligen ställt mig i kön men jag vet inte hur lång den är. Det går inte att nå dem på telefon och fråga ens, jag har försökt.

Av svaren att döma så är det inte normalt att känna sig kränkt även av personer som vill er väl? Att jag vet att de vill mig väl vet jag eftersom jag aldrig skulle fortsätta umgås och träffa en person om jag misstänker att den INTE vill mig väl!! (Vem sjutton skulle fortsätta umgås med någon som de visste hade avsikt att få dem att må dåligt ens??!) 

Nej, jag har tagit upp det med en del professionella, och de förstår inte att jag känner mig kränkt oavsett om personen menade att kränka eller inte! När jag säger det till dem vet de inte alls vad de ska svara.

Jag tycker det är väldigt konstigt att det bara är jag som verkar känna såhär! Nu börjar jag tänka att det kanske inte ens har med HSP att göra! Jag är garanterat inte långsint, så det behöver ni inte ens fråga!

Det handlar om att jag fortfarande mår dåligt av det de sagt helt enkelt! Jag skrev nog fel när jag skrev "kränkt". Jag menar att jag fortfarande mår dåligt över vad de sa till mig! Säger era pojkvänner eller väninnor eller mammor aldrig ens som faktiskt är taskigt?? Mår ni bra direkt efteråt? Eller typ, efter 5 minuter mår ni bra igen eller??? Jag menar pojkvännen när ni bråkar, eller när vänner druckit lite för mycket, och morsor ska vi inte ens tala om!

Fast nu tycker jag att du blandar ihop saker. Du skriver i trådstarten om människor som råkar slänga ur sig en groda. Nu pratar du plötsligt om pojkvänner som säger taskiga saker när ni bråkar. Det är ju något HELT annat.
  • Anonym (Prata ut!)

Jag menar ALLA situationer där man mår dåligt även efteråt!

Jag förstod att någon inte skulle fatta att det var bara EXEMPEL, och det handlar INTE om mig! Jag är så förvånad över att ni andra inte ens verkar må dåligt någonsin över något som folk säger till er! Ni verkar inte förstå att det sägs en del saker som inte är snälla, och man mår inte bra över det som personer har SAGT!! 

Varför har ni så svårt att förstå?

Svar på tråden Folk som tror att allt är bra