• Anonym (Aching heart)

Ska man hindra/övertala en sjuk partner från att arbeta?

Det känns lite knivigt. Jag har en partner med en sjukdom som går i skov. Ungefär så här: Frisk i 4-6 månader. 2-4 veckor när det märks att hälsa och ork går stadigt neråt. 2 veckor jättesjuk, ibland sjukhusinläggning men inte varje gång. 2-3 veckors återhämtning. Veckorna som jättesjuk kan enklast liknas vid en riktigt jävlig influensa eller värre. Det är dock absolut inte smittsamt, bara en liknelse.

Envis jävel som han är jobbar han på tills han inte kommer ur sängen längre. Han har dels en vanlig anställning på deltid, dels jobbar i vårt gemensamma lilla förehavande. Det kan lätt bli 10-14 timmars jobb om dagen då vår egen grej flyter ihop med livet allmänt och ibland kan det vara svårt att peka på vad som är jobb och vad som är fritid.

Ibland har jag god lust att binda fast honom i sängen, jag blir orolig för hans hälsa. Läkarna är faktiskt osäkra på om det spelar roll men tycker väl att han borde vila. Det är svårt att veta hur sjukdomen utvecklar sig och vad som påverkar i längden.

Vad gör man i en sån här situation?

• Svar på tråden Ska man hindra/övertala en sjuk partner från att arbeta?
  • Anonym (Ja)

Ja jag tycker du ska försöka stoppa honom i tid. Men prata om det först, att det är en överenskommelse ni har redan innan.

• Anonym (Mia)

Som partner till någon som har en kronisk sjukdom så vill jag faktiskt vara delaktig, om inte i besluten, så i alla fall i beslutsprocessen. Det påverkar mig på så många plan hur han väljer att hantera olika saker och vilka behandlingar han väljer att gå igenom eller tacka nej till, att det är helt nödvändigt för mig att ha insikt i det  om jag ska kunna vara hans partner. Det påverkar vårt liv, som vi har valt att dela. Jag vill vara ett stöd för honom i hans sjukdom, men samtidigt ska vi stötta varandra, ömsesidigt i våra liv. 

Så i ditt läge hade jag bett honom att släppa in mig lite närmre i hans plan och hur han vill lägga upp det. Jag hade velat att han lyssnade på mig när jag beskrev hur den planen påverkar mig och att han lyssnade på min oro och mina förslag.

En medvetet destruktiv plan hade varit en dealbreaker för mig.

• Anonym (Aching heart)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-01 19:06:53 följande:

Ja jag tycker du ska försöka stoppa honom i tid. Men prata om det först, att det är en överenskommelse ni har redan innan.

Jo, klart jag ska tala med honom om det. Frågan är väl hur mycket man tar i så att säga, vid de samtalen.
  • Anonym (Aching heart)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-01 19:14:36 följande:

Som partner till någon som har en kronisk sjukdom så vill jag faktiskt vara delaktig, om inte i besluten, så i alla fall i beslutsprocessen. Det påverkar mig på så många plan hur han väljer att hantera olika saker och vilka behandlingar han väljer att gå igenom eller tacka nej till, att det är helt nödvändigt för mig att ha insikt i det  om jag ska kunna vara hans partner. Det påverkar vårt liv, som vi har valt att dela. Jag vill vara ett stöd för honom i hans sjukdom, men samtidigt ska vi stötta varandra, ömsesidigt i våra liv. 

Så i ditt läge hade jag bett honom att släppa in mig lite närmre i hans plan och hur han vill lägga upp det. Jag hade velat att han lyssnade på mig när jag beskrev hur den planen påverkar mig och att han lyssnade på min oro och mina förslag.

En medvetet destruktiv plan hade varit en dealbreaker för mig.

Jag förstår hur du tänker men här finns liksom inte riktigt någon plan och behandling att förhålla sig till. Bara en ganska svårtbestämd cykel.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Aching heart) skrev 2024-08-01 19:21:13 följande:
    Jag förstår hur du tänker men här finns liksom inte riktigt någon plan och behandling att förhålla sig till. Bara en ganska svårtbestämd cykel.
    Så var 4-6:e månad så blir han så dålig att han är ur spel i flera veckor och ibland måste läggas in på sjukhus - och ni har ingen plan? Jag hade börjat med att lägga upp en plan.

Även om planen är att han jobbar tills han kraschar, så har ni i alla fall något att förhålla er till och förhandla om. Något som ni kan testa att variera från gång till gång för att se om det gör någon skillnad - för honom och för dig.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Aching heart) skrev 2024-08-01 19:17:44 följande:
    Jo, klart jag ska tala med honom om det. Frågan är väl hur mycket man tar i så att säga, vid de samtalen.
    Du kan be om att få vara delaktig men aldrig kräva. Du kan förklara hur det påverkar både hans liv, dig själv och det ni har gemensamt. Att du bryr dig om honom osv.
  • Tow2Mater

Ni kan väl avsluta ert 'gemensamma lilla förehavande' om han inte själv fattar han borde hålla sig till bara deltidsjobbet och vila resten.

Svar på tråden Ska man hindra/övertala en sjuk partner från att arbeta?