• Anonym (X)

Mitt barn sover aldrig länge

Har en 11-mån bebis som fortfarande vaknar varannan-var tredje h hela nätterna för mat. Och då ska det vara amning, inget annat lugnar.

Har testat att gå inne och vyssja, gav upp efter 3 h. Testat napp, den kastades iväg. Testat promenad i barnvagn, tog lång tid att somna om och sen direkt vaken när vi kom in 

Vad gör man? Jag vill sova! Men jag vill inte göra någon sömnträning som blir negativ för barnet. Gråta till sömns är ju förkastligt, men känslan är att barnet just behöver amningen för att slappna av och hitta sömnen igen - så även att "bara lämna till pappan och låta honom ta flaska tills barnet accepterar det" känns liksom som något som kan vara negativt för barnet .

Är vissa bebisar bara så här sena att börja sova längre sjok?

• Svar på tråden Mitt barn sover aldrig länge
  • Anonym (Mamma)

Det är ju för att barnet är van vid att amma o tycker att de är mysigt. Man får helt enkelt vänja av det och det blir jobbigt några nätter. 

• Anonym (X)

Så små barn har inte det konsekvenstänket 

• Anonym (Fru F)

Jag var i samma sits med min son. När han var 12 månader kunde han lätt vakna 5-10 gånger per natt och amma. Det är tufft. Vi valde också att inte sömnträna. Samtidigt så kan det vända snabbt. Vår son sov en hel natt igenom för första gången i sitt liv när han var 14 månader och nu, ytterligare ett halvår senare sover han (peppar, peppar) oftast natten igenom med bara något enstaka uppvak.

Jag har inga säkra tips, men saker som inte kan skada är att testa att söva på andra vis så ofta som ni orkar. Vyssa, klappa, bär, gunga, massera fötter eller klia på ryggen, tex. Försök också att introducera ett övergångsobjekt, som en nalle eller en snuttefilt, och ha med det mellan er när du ammar, med förhoppningen om att det så småningom ska kunna lugna honom själv. Experimentera med mat och se om ett lite större mål sent på kvällen kanske hjälper honom sova liiiite längre. Se över sömnen på dagtid. Dels för att kanske fibbla lite med hur mycket och när han sover på dagen och dels för att experimentera med andra sätt att somna på.

Samsover ni så testa att låta honom sova i egen säng, och tvärt om, testa samsovning om ni inte redan gör det.

Hoppas att ni alla får sova gott snart!

Svar på tråden Mitt barn sover aldrig länge