Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad gör du just nu eller var har du gjort idag

Eurydike skrev 2024-11-02 00:05:22 följande:
    Förstår det! Det låter som en fin men intensiv dag. En sådan som man minns med glädje, men som är ganska utmattande medan den pågår. Spökhus i svart pepparkaka verkar häftigt! Jag antar att det är ett särskilt recept och inte förkolnade pepparkakor 😅 Spökglass låter gott!

Det är vanliga (vegetariska) köttfärspajer med ett täcke av pajdeg där jag ska skära ut monsteransikten. Kanske ska jag ha två oliver till pupiller i ögonen. Jag ska göra Delicatobollsmonster också, med ögon och utskurna munnar med röda tungor.

Jag har en häxhatt, en 💀-mask och en 👹-mask att välja mellan, men jag kör nog på häxa. Det låter som en effektfull utklädnad du hade, med riktigt påmålat blod och allt 😃

Ja, så får man tänka. Minnet blir mer trevligt att tänka tillbaka på än själva ögonblicket med all stress Glad

Vi köpte ett färdigt paket med pepparkaksdelar från Flying Tiger. Med lite dekorativt strössel till och kaklim i socker att sätta ihop husdelarna. Spökglassarna var vanliga vaniljstrutar som vi färgat svarta. Vanliga livsmedel som man gett ett lite läskigt utseende till, lite som med dina pajer.

Det enda i matväg jag kan komma på som kopplas till Halloween är väl pumpor då. Har själv gjort lite varm
    choklad med ugnsbakad butternutpumpa i men annars inget särskilt. Har du smakat pumpapaj nån gång? Tycker det smakar lite som vanlig pepparkaka nästan, inget särskilt med andra ord.

Ja, en aning makabert kanske med riktigt blod men syskonbarnen tyckte att det var lite coolt Solig

• Mayjel
    Skrattande
    Eurydike skrev 2024-11-03 00:38:29 följande:
    Här är monsterpajen och monsterbollarna i egen hög person/er! 😋
    Jättefina bilder Skrattande Man får tacka för att du ville posta dessa! Du är begåvad i köket du Solig

Hasselbackspumpa lät också gott. Får prova detta själv nån gång! 
  • Mayjel

Inte hunnit göra så mycket än. Vaknade tidigt, ångade kläder och mina trasor och tvättsvampar så dessa blev lite fräscha. 

Ska duscha snart och sedan koka upp lite varm choklad och skära upp min pandoro i bitar. Gå ner till granntjejen med mitt fika. Blir nog trevligt. Pandoro är gott. 

• Mayjel

Öppnat och provsmakat min nyinköpta valnötsolja från Lidl. Väldigt god olja får jag säga och lätt att dricka en tsk av om man vill ta den med vitaminerna.

Betydligt mer smaklig än avokadooljan som jag hittills använt till samma sak. Ska ha oljan i en saftig nötkaka också är det tänkt. Blir gott det. 

Ska nog köpa två flaskor till under denna vecka då en valtnötsolja på 250 ml kostar endast 35 kr på Lidl. Jämför med onlineshoppar där man får betala runt 200. Man får passa på medan generositeten står i blom. 

Just nu håller jag på att göra varm choklad för resten av veckan med olika smaksättningar. Mint är nog min favorit hittills. Lagom uppiggande med varm choklad av kvalitetskakao och inte med samma hypereffekt som koffein. Det är jag tacksam för.

• Mayjel
    Anonym (Donnan) skrev 2024-11-12 18:18:19 följande:

Sitter på en jätte varm buss 🥵

Sitter också på en buss i detta nu. Fast här är det svalt Glad 
  • Mayjel

Var på torget och handlade med modern förut och bar matkasse. Gav lite mumsig kalkonmousse till min kattgranne vid hemkomst vilket hon slickade rent hela tallriken. Lilla gumsan tycker det är så gott med finfint blötfoder ibland Hjärta

Degar lite i soffan nu och vilar magen. Har just satt i mig en halv Pandoro med zabaione-gegga i mitten och en stor kopp med julmjölk från Wapnö, fett och gott.

Ingen idé att laga nån middag nu när man säkerligen fått i sig tillräckligt med kalorier för dagen. Imorgon blir det riktig mat. 

• Mayjel
    Anonym (Längtar) skrev 2024-11-28 18:37:20 följande:

Svär över att en tand gick sönder idag... av en surdegsfralla... 

Aj! Såna där surbröd är rätt sega att bita i har jag för mig. Hoppas det går bra hos tandläkaren. 

Inte gjort något idag, endast återhämtning. Ska in till torget imorgon och fira första advent nu på söndag. Ser fram emot detta. 
  • Mayjel
    Mortiscia80 skrev 2024-11-27 17:01:08 följande:

Gör middag :) Hemmagjorda pannbiffar, kokt potatis och (snart) gräddsås från grunden.

Hemgjord gräddsås Tungan ute Så gott så gott. Jag fastar idag men det gjorde ändå gott att läsa om din middag. Hoppas det smakade!
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2024-12-01 18:04:53 följande:
    Nu ljög jag aka skrev fel 😅 Jag var på Universeum plus åt julbord, men ska på Liseberg 🙃 
    Hade du roligt på Liseberg? Vissa åkattraktioner är öppna även under julsäsongen men personligen finner jag det lite för kallt att sätta sig i i en sådan, även vid några ynka plusgrader ute. 

Desto mer nöjsamt är det att gå runt bland alla bodar med diverse julrelaterade ting att titta på. Funderar själv på att gå dit nu på söndag och fira andra advent med mamma. Kanske sätta oss i en sån där plastigloo borta vid stora scenen och sippa på en vuxen Irish coffee denna gång. 
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2024-12-05 19:12:31 följande:
    Jag hade roligt, men inte på Liseberg. Av någon anledning hade jag missat att det var stängt på måndagen och först trodde jag att julbordet var inne i parken. Det var därför jag upprepade det som ett mantra här i tråden, att jag skulle äta julbord och gå på Jul på Liseberg 😂

Julbordet var fantastiskt (i hotellet precis utanför) och jag har aldrig sett ett så stort dessertbord 🤤 Dagen efter skulle vi ha gått på Liseberg, men nu ska jag gå med en annan kompis istället eftersom jag har gratis inträde för två hela december. Tänkte kolla in kronhusbodarnas julmarknad också! Ja, det låter lite kallt med åkattraktioner nu.

Tycker verkligen att du ska gå dit med din mamma! Det brukar vara väldigt mysigt och maxad julstämning 🤶🏻 Sippa på en Irish coffee i en plastigloo låter mysigt det. Fick du till den där julkalendern med handgjorda praliner? Min kalender är redan på 10 december konstigt nog 😅
    Vad inbjudande det hela låter! 

Jag kollade just på Lisebergs olika julbord. Är det julbordet på hotell Grand Cuiosas saluhall som du besökte? Det som kostar 685-885 kr per person, beroende på vilken tid man är där?

Jag vill också gå nu när du skrivit så lockande om dessertbordet där. Jag älskar sötsaker! Fanns där alla de klassiska julsötsakerna då, som knäck, ischoklad, malta, tomtegröt? Förlåt alla frågor men undrar bara om det är värt ett besök.

Jag har aldrig varit på ett offentligt julbord förut så undrar även lite över hur man ska vara klädd. Räcker det med en enkel stickad julkänning och strumpbyxor till eller ska man vara lite "finare", mer uppklädd, för att följa kutymen? 

Och hur ser det ut med bordsplacering? Jag har ingen att gå med och tänkte gå dit som ensam gäst istället. Tror du det är möjligt att få sitta vid ett ensamt bord eller måste alla fösas ihop som boskap? Solig Förlåt en gång till för dumma frågor från en ovan restaurangbesökare Skäms
Svar på tråden Vad gör du just nu eller var har du gjort idag