Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad gör du just nu eller var har du gjort idag

Eurydike skrev 2025-02-25 01:09:04 följande:
    Likör är väldigt gott i glass och Kling är kända för att de har lite mer vuxna smaker! Ja, den är fint dekorerad och klädd i ett täcke av choklad. Det får du göra om det blir läge!

De klassiska födelsedagstraditionerna är också mysiga! Otur med glasstårtan där och barn kan ju vara lite känsliga med vissa saker. Det kan ju iofs vuxna också, men min kompis barn har till exempel en fas där han tycker om jordgubbar, grädde och sylt, men inte ihop som en tårta 😅 Jag älskar Lejonet & Björnen och brukar besöka crêperiet i Alingsås och äta deras glass 😋 Min favoritsmak är saffran!

Kan tänka mig att det är kul att göra egna praliner och att det gäller att hitta rätt teknik! Hur kommer det sig att du började göra egna? Var det bara en kul grej eller ville du experimentera med nya smaker?
    Ja, likörglassar är något alldeles extra. Kling har en strut med Madeiraglass som smakar himmelskt! Åt en sån strut när jag besökte Botaniska Trädgården i somras. De finns lite här och var.

Ja, barn kan vara lite omständliga med sina smakpreferenser. Ena stunden gillar de något för att i nästa ändra sig helt. Tur att min nevö som firades nu i helgen bestämt sig för att tycka om vispad grädde igen. Vi åt en klassisk prinsesstårta. 
    Glasstårta hade dock varit gott det med. Kanske till sommaren igen Skrattande

Så Lejonet & Björnen finns ända borta i Alingsås? Så bra! Ja, deras saffransglass verkar populär, särskilt i vintertider. Hallonglassen går inte heller av för hackor. Kul att också du testat denna lyxglass!

Det var nog mest av nyfikenhet. Ville se om jag var kapabel till att göra lika goda praliner själv, som de man köper i chokladshoppar. Plus att man gillar sötsaker och att hitta på egna smaker som inte finns att köpa. Prova du också vetja, jättegott Solig
  • Mayjel

Vill tacka Eurydike för dina trevliga svar till mig i PM  Solig

Inte hunnit göra så mycket idag. Vaknade tidigt men har inte åkt nånstans ännu.

Var på bio häromdagen och såg den nya Bridget Jones med systern. Kul att titta på något riktigt tjejigt ihop. Filmen var helt okej också, även om den inte riktigt levde upp till sina föregångare.

Hoppas på en ny Sex and the City-film härnäst. Vi är stora fans även av de filmerna och framförallt tv-serien. 

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-03-04 22:09:47 följande:
    Idag har jag ätit en sådan här rackare! Jag har såklart gjort andra saker också, men den här var riktigt god dagen till ära 😋
    Åh, vilken smaskig bild! Semlor är estetiskt vackra, såväl som en fröjd för smaklökarna. Brukar själv köpa semlan med saffransbulle varje december. De är vackra båda två och så mycket slisk och fett, det gillar vi Solig Hoppas den smakade! Visste inte ens att det var semmeldagen.

Vaknat tidigt idag med och inte hunnit med så mycket än. Gjort lite fetoströra som man ska äta med tomater, druvor och rödlök ikväll. Försöker äta mer vegetariskt numera. 

Fönstershoppar lite omline just nu. Blir så frestad när man tittar på alla fräscha sommarbyxor i olika pastellfärger. Mycket reor också. Tänk att en liten struntsak som färgglada kläder kan göra en så uppiggad Skrattande Funderar på byxor i klargrönt, aprikos/peach och ljuslila. Känns lite som att våren äntligen börjat nu!

Ha en fin dag snälla och fina Eurydike Glad Jag gillade också grekisk mytologi som barn!
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-03-04 22:08:12 följande:
    Naw nu blev jag glad! Det var så lite Solig

Bridget Jones är en film som växer på en! Tycker mer och mer om den ju äldre jag blir och mina sympatier har ändrats. Den nya filmen har jag dock inte sett, men kul att ni gick på bio du och din syster!
    Vad bra att kunna glädja nån! Ja, Bridget Jones och Sex and the City-damerna är kvinnliga förebilder för mig. Eller åtminstone kvinnor som man känner igen sig mycket i och kan relatera till. Gillar du även nämnda serie? Jag har boxarna med alla säsonger. Kollar ibland. Sista säsongen är bäst!
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-03-07 00:03:05 följande:
    Ja, de är väldigt fina och goda! Semla med saffransbulle måste jag testa 😋 Exakt! Mycket slisk och fett, precis i vår smak 😅 Tur att vi varierar oss med lite nyttigheter, trappmaskiner och inomhuspromenader ibland!

Det låter gott med fetaoströra, tomater, druvor och rödlök! Och kul att du äter lite mer vegetariskt 🍅

Jag har också fönstershoppat, men inte lyckats hitta rätt vårjacka ännu. Pastellfärger är uppiggande! Jag har ett par mullvadsfärgade (eller kanske gammelrosa) sneakers som jag brukar använda så här års. Nu funderar jag på att köpa en rosa skjorta. Det låter som riktigt fräscha byxor det!

Ha en fin dag du med bästa Mayjel! 😊 Och jag fastnade för grekisk mytologi när jag läste litteraturvetenskap. Det finns många intressanta myter med tänkvärda budskap.
    Saffranssemlor verkar bara säljas under december månad och sen försvinner de kvickt från alla butiker så man får passa på medan de finns. Väldigt gott med saffran till vispad grädde och mandelmassa Skrattande

Ja, de svarta druvorna sätter lite extra piff på salladen med sin ljuvliga sötma. Svarta muscatdruvor är också en säsongsvara tyvärr. Sällan de finns i butikerna. Lite synd för de är ju sååå mycket godare och mer aromatiska än gröna och röda druvor. 

Jag bildgooglade på gammelrosa och det är ju precis den nyans jag hade på min förra vinterjacka. Gammelrosa i ett lätt skimrande material. Superfin färg ju! Sneakers i samma nyans kan jag tänka mig är lika fint det. Ja, gör det vetja! Rosa är en färg som klär dig. Man klär i det mesta förresten, det gäller bara att hitta rätt nyans.

Aha, då har du ett mer vuxet perspektiv på dessa grekiska sagor. Mitt intresse väcktes i mellanstadiet, efter ett favoritspel från Nintendo på samma tema. Inte riktigt lika kultiverat kanske Tungan ute 

Ja, det finns säkert många budskap i dessa sagor som gått en rakt över huvudet då man själv var såpass ung när man läste dem. När jag tänker lite så kanske sagan om Orfeus och Eurydike har ett lite liknande budskap som det i berättelsen om Eros och Psyke. Vad jag kan komma på i stunden då. 

Just det, Sex and the City sändes ju under 1998-2004 då man själv var ung vuxen och kunde relatera till seriens kvinnliga rollfigurer på ett sätt som du kanske var lite väl ung för då. Haha, att jag inte tänkte på detta innan jag frågade Solig

Ja, kanindressen som Bridget Jones struttade runt i var, i mina ögon, mer näpen än sexig, vilket jag antar var syftet med dräkten från början. I uppföljaren så bär Bridget en guldklänning som smiter åt så tajt att hon knappt kan röra sig i den. Också lite roligt filmminne. 
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-03-08 19:15:37 följande:

Ligger och latar mig 🦦

Skönt med lite återhämtning ibland Solig
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-03-08 19:04:23 följande:
    Då får jag se till att passa på nästa år då om jag ska få smaka på en sådan goding! Ja, det kan vara stor skillnad på druvor, både i utseende och smak. Det är en favorit att ha med på picknick eller till stranden på sommaren 🌞

Gammelrosa är en vacker färg och jag kan tänka mig att din jacka var väldigt fin! Jag passar bäst i färger med lite lägre mättnad och känner att jag försvinner annars. Så du har verkligen rätt i att det bara gäller att hitta rätt nyans!

Jag tror att ett spel är lika kultiverat som kursen jag gick 😊 I A och B kusen går man inte riktigt in på något på djupet, utan skaffar sig en överblick. Man kan lite om mycket och har en aning om saker, utan att egentligen kunna något ordentligt. Men, man har lärt sig hur man analyserar texter och hur man förhåller sig till litteratur inom litteraturvetenskapen.

Många verk har flera etablerade tolkningar som är mer eller mindre vanliga. Man brukar dela upp det i den objektiva texten (det som faktiskt står), författarens tolkning och den subjektiva tolkningen. Den subjektiva tolkningen är varje läsares egen tolkning och den kan man dra ganska långt.
    Ja. Druvor och frukt överhuvudtaget. Har åkt ut till Fiskebäck de senaste somrarna med en granntjej som bor under mig och då har vi haft med oss chokladdoppad frukt, jordgubbar och druvor. Supergott och enkelt också. Bara att göra en vanlig ischokladsmet att doppa frukten i. Sen låta den stelna i kylen.

Ja, det är nog vanligt bland nordbor att klä i lite mer matta färger. Just eftersom vi ofta har lite mattare pigment i hud och hår skulle jag tro. 

Att kunna lite om mycket är ju ändå en fördel. Är väl detta som definieras som allmänbildning.

Aj då, har alltid funnit det lite marigt med subjektiva tolkningar av texter och bilder.

Vet inte om det handlar om prestationsångest där eller om man möjligen inte riktigt litar på sitt eget omdöme. Eller så är man bara intresserad av att få de objektiva, "rätta" svaren på frågorna för att känna nån sorts kontroll. Detta fick mig osökt att tänka på de få tillfällen då man ombetts ge sin åsikt kring en tavla med ett abstrakt motiv. huvva! Solig
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-03-08 19:14:13 följande:

Delade upp svaret lite på grund av att texten försvinner ibland! Ja, det kan nog hända att jag var för ung för serien när den gick. Jag tittade lite på den, men min syster och mamma tittade mer 😊

Och jag kommer ihåg hur roliga och pinsamma vissa saker var i Bridget Jones. Kanindressen var mer näpen än sexig, det håller jag med om, och det där med brandstången var inte hennes fel 😂 Borde kanske se uppföljaren också, med Bridget i den tajta guldklänningen. Jag känner igen det där med att knappt kunna röra sig. Det brukar hända mig varje nyår när jag har ätit trerätters och godis efteråt! 💃

Sex and the City är en serie som jag älskat från början till slut. Inte så mycket för själva sexdelen utan mer för den fina vänskapen som skildras mellan fyra kvinnor med lite olika personligheter. 

Ja, de två första filmerna med Bridget Jones är de bästa. Sedan går det utför lite, såsom ofta blir ödet med uppföljare. Ju fler desto sämre blir de oftast.

Så du kör på trerätters? Det låter tjusigt och extravagant, iallafall för mig som vanligen bara kör direkt på huvudrätt och avslutar med en mastig dessert. Som den gottegris man är så läggs det främsta fokuset på efterrätter Skrattande
  • Mayjel

Lite trist väder idag så inte gjort nåt särskilt.

Gosade med grannkatten innan jag åkte till torget och hjälpte modern med att bära varor.

Kom nyligen tillbaka. Beställde just lite nya vårkläder från Boozt och Zalando, samt en stor plåtburk med Baileys fudge igen. Tänkte bjuda mamsingen på fredag då det blir filmkväll och fudgen förhoppningsvis hunnit anlända. 

• Mayjel
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-13 23:07:44 följande:
    Hoppas fudgen hinner komma och att ni får en mysig filmkväll
    Jadå, hämtade upp den redan idag. Så väldans gott med sprit och likörer i godis.

Du får ha en trevlig helg du med!
Svar på tråden Vad gör du just nu eller var har du gjort idag