• Anonym (A)

VLCD - besviken på resultatet

Nu har jag gått på en VLCD-diet i en månad. Jag har lagt till lite protein i form av räkor eller kycklingfilé i mycket små portioner en gång per dag som inte har tillretts med något fett ( använder airfryer). 

I övrigt har jag inte fuskat på något sätt utan bara ätit Allevos soppor och bars enligt instruktionerna. 

Jag äger ingen våg men jag ser att jag är smalare runt midjan och i ansiktet och kläderna sitter lite lösare. 

Jag läser om personer som har gått ner 20 kilo på åtta veckors kur men jag kan inte se att jag kommer att göra det. 

Jag ska självfallet fortsätta kuren i 8 veckor och sedan tänkte jag börja med grönsaker och protein till lunch. 

Gör jag något fel? Jag vill helst inte utesluta proteinet eftersom jag lätt får migrän annars. 

Jag har gått promenader och tränat lite hemma men inte varje dag eftersom jag är rätt matt. 

Jag har alla tecken på ketos så den delen verkar fungera. 

Jag har Hypotyreos som jag medicinerar för. Kan det vara därför? Jag började gå upp i vikt när jag fick problem med sköldkörteln och har svårt att gå ner trots att läkaren har ökat dosen Levaxin. 

Jag vill inte ha svar om hur man går ner i vikt på andra sätt , tro mig jag har provat allt. Nu provar jag det här som en sista utväg. Jag vill inte heller ha svar om Hypotyreos. Jag har kontakt med läkare om det som är bra. 

Jag skulle vilja läsa om andras erfarenheter av VLCD och kanske få lite tips och råd om själva dieten. 

• Svar på tråden VLCD - besviken på resultatet
  • Lynx123

Eftersom viktnedgång handlar om kaloriunderskott så är det onekiigen där problemet ligger. Utan våg är det jättesvårt att veta...har du åtminstone tagit mått med måttband?

Sen är det lite suspekt att du känner dig matt - får du i dig tillräckligt med näring? Färdiga soppor och bars låter inte särskilt nyttigt så jag tänker spontant näringsbrist.

• mammatill6

Tappar du 20 kg på 8 veckor är en stor del vätska. Det är inte en hälsosam viktnedgång. om du inte väger sig vet du ju inte om du tappat. tappar du 5-7 kg på en månad är det ju en bra viktnedgång och ser du skillnad har du säkert gjort det. Men vad tror du händer när du börjar äta? Kroppen går i svältläge nu.

• Anonym (50år)

20 kg på 2 månader är inte nyttigt.
    Mitt tips lägg till mer protein, rör på dig, var aktiv.
    Svält är inte bra för kroppen.

• Anonym (A)

Ok, det blev den typen av svar ändå. 

VLCD är en tillfällig diet som rekommenderas som ett alternativ vid övervikt av läkare och jag får i mig de vitaminer etc. som jag behöver via produkterna. Jag är inte konstant matt utan kan inte träna som jag brukar och nej, det är inte svält.

Jag efterfrågade svar från personer som vet vad VLCD är/har erfarenhet av dieten själva. 

• Anonym (Inte bråttom)

Men hur kan du säga att du misslyckats om du inte vägt dig? Du har ju uppenbarligen gått ner en hel del, eftersom du t o m. Jag har gått ner 20 kilo sedan i mars på samma sätt och jag är svinnöjd. Har inte bråttom.

• Tow2Mater

Att du läser om personer som har gått ner 20 kilo på åtta veckors kur kan ju handla om att de har mer att ta av. De riktigt stora kan ju gå ner massor i början för de förbränner mera vid samma rörelse. Fortsätt kämpa! Det verkar ju fungera för dig.

• Anonym (A)
    Anonym (Inte bråttom) skrev 2024-08-03 13:11:04 följande:

Men hur kan du säga att du misslyckats om du inte vägt dig? Du har ju uppenbarligen gått ner en hel del, eftersom du t o m. Jag har gått ner 20 kilo sedan i mars på samma sätt och jag är svinnöjd. Har inte bråttom.

Tow2Mater skrev 2024-08-03 13:43:09 följande:

Att du läser om personer som har gått ner 20 kilo på åtta veckors kur kan ju handla om att de har mer att ta av. De riktigt stora kan ju gå ner massor i början för de förbränner mera vid samma rörelse. Fortsätt kämpa! Det verkar ju fungera för dig.

Ni har helt rätt. Det är ju individuellt förstås och egentligen har jag inte heller bråttom. Jag skrev 20 kilo i ren frustration eftersom jag är orolig att det här inte heller ska fungera. 

Jag har ingen våg eftersom jag lätt blir fixerad och det är ju inte konstruktivt. Jag har vissa kläder som mått och de kan jag inte ha än. 

Jag är inte kraftigt överviktig men behöver gå ner i vikt och har som jag skrev provat allt möjligt. Jag testade LCHF ett tag men klarade inte av det eftersom jag inte gillar fet mat oavsett om det är nyttigt fett. 

Det här fungerar faktiskt bra eftersom jag inte behöver tänka så mycket på vad jag ska äta. Det blir kanske lite jobbigt när jag börjar jobba igen och folk frågar varför jag bara äter soppa men det får man väl stå ut med. 

Jag lider inte ett dugg heller. Första veckan var hemsk men nu mår jag bra, lite trött ibland bara . 

Jag tänkte mer om jag gör något fel fast jag följer ju dieten plus protein. Det kan nog handla lite om Hypotyreosen . Min väninna som också har Hypotyreos gick ned ganska långsamt med VLCD. 

(Inte bråttom) - har du kört bara pulver sedan i mars? 

• Anonym (Inte bråttom)
    Anonym (A) skrev 2024-08-03 15:13:58 följande:
    Tow2Mater skrev 2024-08-03 13:43:09 följande:

Ni har helt rätt. Det är ju individuellt förstås och egentligen har jag inte heller bråttom. Jag skrev 20 kilo i ren frustration eftersom jag är orolig att det här inte heller ska fungera. 

Jag har ingen våg eftersom jag lätt blir fixerad och det är ju inte konstruktivt. Jag har vissa kläder som mått och de kan jag inte ha än. 

Jag är inte kraftigt överviktig men behöver gå ner i vikt och har som jag skrev provat allt möjligt. Jag testade LCHF ett tag men klarade inte av det eftersom jag inte gillar fet mat oavsett om det är nyttigt fett. 

Det här fungerar faktiskt bra eftersom jag inte behöver tänka så mycket på vad jag ska äta. Det blir kanske lite jobbigt när jag börjar jobba igen och folk frågar varför jag bara äter soppa men det får man väl stå ut med. 

Jag lider inte ett dugg heller. Första veckan var hemsk men nu mår jag bra, lite trött ibland bara . 

Jag tänkte mer om jag gör något fel fast jag följer ju dieten plus protein. Det kan nog handla lite om Hypotyreosen . Min väninna som också har Hypotyreos gick ned ganska långsamt med VLCD. 

(Inte bråttom) - har du kört bara pulver sedan i mars? 

Nej, jag kör också protein. Inte hela måltider utan ett ägg eller liknande om jag känner att behöver eller liknande. Sedan äter jag (på ett så nyttigt sätt som möjligt) då jag rest eller varit bortbjuden. Varit mycket grillning i sommar, så då har jag ätit sallad och kött. Men ja, det har blivit mest shaker. Jättenöjd med mitt resultat och kring mina val. Jag tycker att en shake håller mig nöjd rätt länge och ger mig inget sötsug.
  • Anonym (Långsamt = hållbart)

Jag har pendlat i vikt många gånger i mitt liv och den gemensamma nämnaren vid varje viktnedgång är att jag haft väldigt bråttom och gått ner mycket på kort tid. 

För 3 år sedan provade jag att inte ha så bråttom. Jag började byta ut lunchen på veckodagarna mot modigast. På 1 år gick jag ner 10 kg. Nu har gått ner snart 15 kg på 3 år och jag har inte behövt kämpa alls. Jag har gått ner så sakta att jag inte märkt det förrän när jag provat gamla kläder jag inte kom i innan. En annan fördel är att huden hinner med bättre och inte bli slapp. 

Svar på tråden VLCD - besviken på resultatet