Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Galonbyxor

Anonym (nu) skrev 2024-09-11 08:38:42 följande:
    Galonbyxor bara i förskolan, kanske inte ens sista året på förskolan.

Från sexårs var det vattentäta överdragsbyxor och jacka.

Från ca 3:an användes inte ens byxorna särskilt ofta. Från mellanstadiet i princip aldrig.

Vad är det för barn som går med på att ha galonbyxor upp i mellanstadiet? 
    Alla barn är väl olika. Min 6åring är rätt ointresserad av kläder överlag. Han sätter på sig det som jag tar fram på morgonen, jag frågar naturligtvis varje kväll om han själv vill ta fram vilka kläder han ska men det kan jag göra tycker han. Samma med ytterkläder. Aldrig sagt något om att sätta på sig galonbyxor med hängslen eller overall t.ex. Det kanske kommer med åldern men än så länge så är det inga protester så då har jag köpt det jag tycker är bäst, dvs fodrat och ofodrat regnställ med hängslen på galonbyxorna. Jag gillar ordentliga ytterkläder! 

Och, om ett barn i mellanstadieåldern inte har några problem med galonisar så är väl det inte något konstigt kan jag tycka. Återigen, alla barn är olika. 
  • Anonym (?)
    Anonym (nu) skrev 2024-09-11 09:53:12 följande:
    Såklart alla barn är olika, och även vuxna är olika.

Visst finns det barn som fortsätter med småbarngrejer långt upp i åldrarna. En del barn bara gör som de vuxna bestämmer hela uppväxten, medan andra barn formar sin egen personlighet med egna viljor tidigare. En del föräldrar anser att barnen ska göra som vuxna säger, medan andra föräldrar är mer tillåtande att barnet själv bestämmer vissa saker. 

Så absolut, om barnet inte har nåt problem med att ha galonbyxor med hängslen i mellanstadiet, och det inte ses som konstigt och barnsligt av barnets omgivning så är ju det helt okej. För mina barn hade det varit helt otänkbart, och jag hade nog inte heller kommit på tanken om jag ska vara ärlig. 
    Varför då ställa en sådan fråga ?vad är det för barn som går med på att ha galonbyxor upp i mellanstadiet?? när du har ett sånt bra svar? Det var en onödig och nedlåtande fråga. 
  • Anonym (?)
    Anonym (nu) skrev 2024-09-11 10:38:24 följande:
    Ja, jag undrar faktiskt vad det är för barn som går med på att ha galonkläder med hängslen upp i mellanstadieålder. Och jag undrar lite också vad det är för föräldrar som har den typen av kläder till sina stora barn.

Om den frågan upplevs som nedlåtande så kanske man ska fundera själv varför man har såna kläder till sitt barn, och varför barnet går med på att ha den sortens kläder på sig.
    Ja, jag vet ju inte riktigt varför man köper sådana kläder till sitt barn i den åldern eftersom min äldsta inte har kommit upp i den åldern själv. Jag blev lite sekundärkränkt kan man säga. Dom flesta barn har väl inte sådana byxor i mellanstadiet skulle jag tro MEN om det är några enstaka som har det så kan jag tycka det är en onödig fråga med den nedlåtande tonen. Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska uttrycka sig nedlåtande gentemot barn.

Som svar på din fråga ?vad är det för barn som går med på att ha galonisar upp i mellanstadiet?? så är det väl för att barnet vill. Varför barnet vill eller hur barnet är i allmänhet är väl helt ointressant. 
Svar på tråden Galonbyxor