• Anonym (vet inte)

Var ska man mäta?

Jag vill komplettera min viktmätning med mätning av kroppen, med måttband. 

Jag vill mäta mer än midjan, För övrigt vet jag inte ens var jag ska mäta midjan.

Jag tänker att jag ska mäta
    armarna/ena armen. Över, under, handled.
    Byst, midja, stuss. Kanske två mått för "midja". Ja, jag är fet.
    Ben, över, under, fotled.

Men VAR? Det enda som känns självklart var det sitter/var man mäter är hand-fotled. Jag är förmodligen korkad. 

• Svar på tråden Var ska man mäta?
  • Anonym (Ana)

Du är inte korkad! Det är i princip omöjligt att vara konsekvent när det gäller kroppsmått. Två metoder som iaf är bättre än ingenting är dessa:

1. Använd kroppens naturiga skavanker - leverfläckar, ärr, andra prickar - som riktmärken.
    2. Rita med bläckpenna ut hållpunkter på kroppen.

Alternativ 1 är bra om du har strategiskt placerade märken på kroppen; not so much om du inte har det

Alternativ 2 är ju lättare på så sätt att man själv kan "placera ut" hållpunterna på lämpliga ställen; nackdelarna är ju att man måste gå runt med märkliga bläckprickar/sträck på kroppen, samt att det är svårt att alltid fylla i dem helt rätt - även om man tycker att man fyller i exakt så är det ju omöjligt att undvika en liten felmarginal, vilket innebär att märkena ändå hamnar på olika ställen över tid.

Nackdelen med båda metoderna är ju att om man mäter för att dokumenyera viktned-/uppgång, så flyttar sig ju märkena (naturliga så väl som ditritade) efterhand som kroppen förändras, vilket innebär att ett märke som var strategiskt placerad till att börja med kan vara mindre strategiskt placerad en tid senare. Det bästa är om du kan nöja dig med att bara ta väldigt ungefärliga mått - då kan du helt enkelt bara gå efter var du är tjockast; säg t.ex. att du varje gång mäter midjan fyra ggr, på lite, lite olika ställen, och så noterar du det högsta måttet varje gång.

Det allra bästa vore förstås om du struntade i att mäta helt och hållet, men jag vet hur svårt det är att låta bli...

Lycka till!

• Anonym (M)

Det viktigaste är ju att du mäter så lika som möjligt varje gång. Så försök bara komma ihåg var du mäter.

Jag brukar tänka att jag ska mäta på det tjockaste stället, alltså där låret är som tjockast, där vaden är som tjockast osv. Halsen har jag också mätt, där kan det bli större skillnad än man tror  

• Anonym (vet inte)

Tack för svar alla. Jag kan inte citera.

Att titta efter märken och hålla mig till dem är ju smart. Jag har en del födelsemärken, så det ska nog gå!

• Anonym (vet inte)

Tack för svar alla. Jag kan inte citera.

Att titta efter märken och hålla mig till dem är ju smart. Jag har en del födelsemärken, så det ska nog gå!

Svar på tråden Var ska man mäta?