• Anonym (A)

Hur sjukskriver man sig och hur börjar man med allt?

Att du inte "orkar någonting" kan grunda sig i flera saker men bland annat:
    1. Du äter fel eller för lite och får därmed för lite energi till kroppen och hjärnan.

2. Du sitter still för mycket och får därmed för lite stimuli för hjärnan. (och syre som behövs för att kroppen ska fungera normalt, vilket motion hjälper till med).

3. Du är för isolerad socialt.

Det du kan göra är:

1. ta kontakt med vårdcentral, kolla blodprover om du har brist på något (t.ex. järn, B-vitamin etc.) och fixa dina nivåer med hjälp av rätt mat, och kanske också tabletter. Järninfusion kan man också få hjälp med av vissa vårdcentraler.

2. Börja gå ut och gå/jogga. Ett par gånger i veckan. Gärna promenad varje dag, och jogga ett par gånger i veckan när du börjar orka med det.

3. Hitta något sammanhang där du kan lära känna människor. Jobb/hobby/studier. och här gäller det att försöka vara närvarande i nuet, försök nöja dig med "det lilla". Ett hej, småprat. osv. Låt det ta tid. Klickar du med någon är det en bonus! Du kan också försöka få vänner via någon sajt online... något Community för olika intressen kanske. 

Sedan, att du var utsatt för våld under uppväxten är väldigt olyckligt och inte en bra grund att stå på för att bli en välmående, produktiv och integrerad individ i samhället. Det är olyckligt, men det går att jobba på. Bearbeta genom att ha kontakt med psykolog, kurator osv. 

Men också genom olika självterapier... som t.ex. skrivterapi, eller yoga etc. Kolla upp olika alternativ. Det finns mycket du kan göra för att må bättre.
    Jag rekommenderar faktiskt att skriva till dig själv, t.ex. "det här och det här hände, och det var inte mitt fel. Jag förtjänar att må bra" etc.

Med din bakgrund kanske du inte orkar/kan göra allt som "den normala (enligt normen) fungerande individen", så du får försöka ta steg i rätt riktning utifrån din kropp och din hjärna. 

Svar på tråden Hur sjukskriver man sig och hur börjar man med allt?