• molly50

Får ej sova med sambo, då han sover med sina barn

Anonym (Barnen först) skrev 2024-08-07 12:28:34 följande:

Till anonym(what) - fast nu kanske barnen reagerar på att pappa då har en okänd 21-åring i sängen och inte vill eller törs komma in då. Och pappan då prioriterar att barnen ska vilja det.

Men om pappan ska ha ett förhållande så är det kanske dags att han lär barnen att sova i sina egna sängar.
    Innan han har lärt dem det så kanske han inte ska ha en relation.
    Är man kär så vill man vara med sin partner hela tiden.
    Inte tillbringa hälften av tiden i ett gästrum.
  • molly50
    Anonym (Barnen först) skrev 2024-08-08 02:19:16 följande:

Tja. Mina barn går före alla partners. Punkt. Jag ansvarar för dem. Om de behöver kunna komma och sova med mig på natten går de före en partner. 

För mig, och för ts kille, är det kanske då en dealbreaker. 

Om de kommer in på natten och kanske har drömt en mardröm och behöver sova hos sina föräldrar så är det ju en sak.
    Men att de vägrar sova ensamma och måste sova hos sina föräldrar hela nätterna är en annan sak.
    I synnerhet när de är i en sådan ålder att de bör kunna sova ensamma.
    Och är man då inte beredd att ta hänsyn till en partners behov så ska man inte ha ett förhållande.
    Åtminstone inte förrän barnen kan sova själva i egna rum.
    Eller hur länge tycker du att TS ska anpassa sig efter sin pojkvän och hans barns sovsituation?
    Tills barnen är,låt säga,16 och 18 år?
  • molly50
    Anonym (Barnen först) skrev 2024-08-08 19:16:07 följande:

Tur för barnen att de har den pappan de har och inte några av er i tråden.

Det har aldrig varit några problem med mina barn trots att de alltid sovit i egna sängar.
    De är idag två välfungerande tonåringar med en bra anknytning till oss.
  • molly50
    Anonym (Barnen först) skrev 2024-08-08 22:23:06 följande:

Anonym, nej jag gör inte mina barn en björntjänst. Du däremot förstör dina barns anknytning.

Jag vet att jag gör rätt.

Hur högt upp i åldrarna tycker du det är ok att låta barnen sova med sina föräldrar?
    Tills de är i tonåren?
    Är du rädd att dina barn ska bli självständiga för tidigt och frigöra sig från dig?
  • molly50
    Anonym (Barnen först) skrev 2024-08-08 22:26:49 följande:

Om ts inte gillar förutsättningarna är det ju bara att lämna förhållandet med. Ingen tvingar henne att vara med den här mannen.

Det håller jag med dig om. Och sen borde hennes kille inte inleda någon ny relation förrän hans barn är redo att sova själva.
    TS måste ha en ängels tålamod som accepterar att sova i gästrummet när hon är där.
  • molly50
    julia02 skrev 2024-08-08 23:07:30 följande:

Tack för alla svar. Jag har inte styrt nånting hemma hos dom, utan främst bara anpassat mig. Men kommunikation är väl typ a och o så därför måste jag ju få berätta för min kille hur jag känner o tänker, jag har ju tydligt också skrivit att jag sagt att detta inte är något som ska ske för min skull eller som jag har rätten att ?bestämma?. Som jag också skrivit tidigare så känner han att vi bara backar i förhållandet när jag väljer att flytta därifrån, och däri är min anledning att jag tycker det är jobbigt att ha ett eget rum. Men jag vill fortfarande bo där, därav känns det fortfarande lite jobbigt med sovsituationen. OCH jag har också varit tydlig med i mina texter att jag VET att alla är olika och gör olika. Jag ville bara höra andras tankar och åsikter. Jag känner ju själv lite skam ibland att detta påverkar mig så mycket, men ha känslor och kommunikation måste man ju få ha även om jag inte har egna barn o bara är ?bonusmamma?

Du har självklart rätt till dina tankar och känslor.
    Hans inställning är det som är det största problemet här,som jag ser det.
    Att ni backar i förhållandet beror ju på att han anser det vara helt i sin ordning att du ska bo i hans gästrum,som vore du hans inneboende. Inte hans flickvän.
    Inte många hade accepterat sådana villkor i ett förhållande.
    Jag tycker du ska sätta dig ner och prata allvar med honom och berätta varför ni backar i förhållandet,och vad ni kan göra för att ställa det till rätta.
    Är han inte beredd att kompromissa så kanske du ska lämna och hitta någon annan kille som vill dela sitt liv med dig på riktigt.
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-08-09 13:42:01 följande:

Ja, men dina barn har andra behov än vad någon annans barn har.  Hur många gånger behöver vi beskriva för er. BARNENS BEHOV ÄR INDIVIDUELLA! 
    one size fits all, funkar inte för barn. 

Och det har väl ingen heller påstått.
    Men hur länge tycker du att det är ok att låta barnen samsova med sina föräldrar?
    Tills de är i tonåren?
    Vi pratar här om barn som är i skolåldern och bör kunna sova ensamma.
    Och oavsett vilket så måste man väl också vårda sin relation.
    Och det gör man inte när man behandlar sin partner som en inneboende som får bo i gästrummet.
    Då ska man inte ha en relation innan barnen är redo att sova i sina egna sängar.
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-08-09 13:58:44 följande:

Det individuellt, återigen. Men när dom har en trygg nattsömn själva,  en bra sak är att se till att hela hemma miljön känns tryggt, detta ska både pappa och styvmamma lösa. Kan vara så att hemmet känns otryggt om en ny vuxen bor där. Barn blir självständiga om dom känner sig trygga, inte genom att tvingas till det.  Dessutom en oförskämd kommentar till en annan förälder som gör det bästa för sitt barn, du är en anonym kvinna på familjeliv tror du att du vet vad som är bäst för hennes barn ? 

Återigen, one size fits all funkar inte för barn! 

molly50 skrev 2024-08-09 13:46:04 följande:
    Det håller jag med dig om. Och sen borde hennes kille inte inleda någon ny relation förrän hans barn är redo att sova själva.
    TS måste ha en ängels tålamod som accepterar att sova i gästrummet när hon är där.

Hennes kille har rätt att skaffa en relation om han vill det, sen är det upp till nya partner att acceptera situationen eller dra.  Det finns väldigt många som har förståelse och tålamod när det gäller att vara ihop med en förälder.  Vissa har inte det då kan man lämna ä.
    Oförskämd?
    Tycker du att personen jag citerade är trevlig som talar om för oss andra att vi gör fel och hon gör rätt?
    Det vet väl hon lika lite som vi andra,i så fall.

Ja,men tror du att man bygger upp en trygghet hos sina barn genom att aldrig lära dem att sova i egna sängar?
    Genom att vara på en armlängds avstånd 24/7 som någon skrev?
    Tror du att man lär barnen att bli självständiga på det sättet?
    Man kan finnas för sina barn hela tiden utan att de behöver sova i samma säng varje natt högt upp i åren.

Ja,absolut. Det har han. Men han kan ju inte förvänta sig då,att alla kommer att acceptera den situation han befinner sig i,
    Och hur bra är det för barnen om hans nya förhållanden spricker och han träffar någon ny varje gång?
Svar på tråden Får ej sova med sambo, då han sover med sina barn