• Anonym (Mamma)

Ta med dyr present?

Mitt barn har nyligen fyllt år och fick en dyr present hon önskat sig. Den vill hon nu ta med fram och tillbaka mellan oss föräldrar, men jag vill inte det. Dels med risken att den går sönder, dels vill jag helt enkelt inte att pappan (som peppar på om att den självklart ska kunna vara på båda ställena) ska ha tillgång till den.
    Dottern är nio.

Jag är så less på att utmålas till dum här, men jag tycker verkligen pappan får köpa en egen om det ska finnas där också...

• Svar på tråden Ta med dyr present?
  • Anonym (4898989)

Hej, sitter i samma sits. 

Jag har lärt mig tänka såhär... det är barnets sak inte pappas eller mammas. Låt barnet bestämma själv och be pappan el mamman att skicka tillbaka saken med barnet när det är byte igen 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Vad är det för present? Det är väl det enda det hänger på.

• Tow2Mater

Vad vill du diskutera? Du säger antingen ja eller nej till barnet. Säger du nej kommer pappan behöva köpa en likadan hos sig, eller så finns det bara hos dig.

• Anonym (Olga)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-06 14:06:22 följande:
    Ta med dyr present?

Mitt barn har nyligen fyllt år och fick en dyr present hon önskat sig. Den vill hon nu ta med fram och tillbaka mellan oss föräldrar, men jag vill inte det. Dels med risken att den går sönder, dels vill jag helt enkelt inte att pappan (som peppar på om att den självklart ska kunna vara på båda ställena) ska ha tillgång till den.
    Dottern är nio.

Jag är så less på att utmålas till dum här, men jag tycker verkligen pappan får köpa en egen om det ska finnas där också...

Nu har du ingen fråga, så det är svårt att svar. Dessutom blir ju svaret beroende av ålder på barnet samt vilken pryl det är. 

Om det är t ex en mobil eller padda, så borde du förstått att hon vill ta den med sig och inte lagt så mkt pengar på den. 

• Anonym (Mamma)

Det är en elektronikpryl som kostade 3000-4000. Pappan vill ha dit för att få använda det själv, något jag inte är okej med. Vet att han inte heller skulle ersätta det om det går sönder hos honom.

• Anonym (j)

Jag håller inte med dig. Det är hennes present och hon har två hem. Inte hennes fel hon har två hem. Det här blir fel, som att du äger hennes present. Om den går sönder går den sönder. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (j) skrev 2024-08-06 16:20:19 följande:

Jag håller inte med dig. Det är hennes present och hon har två hem. Inte hennes fel hon har två hem. Det här blir fel, som att du äger hennes present. Om den går sönder går den sönder. 

Pappan vill ha dit den för sin skull, inte hennes. Han har råd att köpa en egen. Ska den dit ska han ersätta den om den går sönder hos honom, men det vet jag att han skulle vägra. Barnen har massa saker där de inte får ta hit, trots att det är saker de hade innan skilsmässan och jag betalat för.
  • Anonym (j)

Om du misstänker eller vet redan att pappan kommer använda den och du inte vill det ser jag det som tyvärr ditt problem nu. Du får försöka släppa, det här känns lite som ett kontrollbehov hos dig. Ge inte bort presenter som ger dig så mycket huvudbry, det är det inte värt.

Ni kunde ju ha gjort så här istället: Ni hade båda köpt presenten till henne, från er båda, så hade du bara lagt ut betydligt mindre del och då hade det inte varit någon större fara om den sedan gick sönder? Tips för framtiden? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (j) skrev 2024-08-06 16:24:57 följande:

Om du misstänker eller vet redan att pappan kommer använda den och du inte vill det ser jag det som tyvärr ditt problem nu. Du får försöka släppa, det här känns lite som ett kontrollbehov hos dig. Ge inte bort presenter som ger dig så mycket huvudbry, det är det inte värt.

Ni kunde ju ha gjort så här istället: Ni hade båda köpt presenten till henne, från er båda, så hade du bara lagt ut betydligt mindre del och då hade det inte varit någon större fara om den sedan gick sönder? Tips för framtiden? 

Hon ska kunna få saker utan att hennes pappa ska ha rätt till dem. Nej han går inte med på att dela på presenter.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-06 16:24:43 följande:
    Pappan vill ha dit den för sin skull, inte hennes. Han har råd att köpa en egen. Ska den dit ska han ersätta den om den går sönder hos honom, men det vet jag att han skulle vägra. Barnen har massa saker där de inte får ta hit, trots att det är saker de hade innan skilsmässan och jag betalat för.
    Stackars barn?
Svar på tråden Ta med dyr present?