• Anonym (Mamma)

Ta med dyr present?

Mitt barn har nyligen fyllt år och fick en dyr present hon önskat sig. Den vill hon nu ta med fram och tillbaka mellan oss föräldrar, men jag vill inte det. Dels med risken att den går sönder, dels vill jag helt enkelt inte att pappan (som peppar på om att den självklart ska kunna vara på båda ställena) ska ha tillgång till den.
    Dottern är nio.

Jag är så less på att utmålas till dum här, men jag tycker verkligen pappan får köpa en egen om det ska finnas där också...

• Svar på tråden Ta med dyr present?
  • Yllop
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-06 18:51:51 följande:
    Och om den går sönder?
    Då går den sönder.
    Den kan ju gå sönder hemma hos dig också.
  • Anonym (Håller med)
    Yllop skrev 2024-08-06 19:06:02 följande:
    Då går den sönder.
    Och för 4000 så bör man ha köpt till en försäkring alternativt ta det på hemförsäkringen men då tillkommer ju självrisken 
  • Anonym (Mamma)
    Yllop skrev 2024-08-06 19:06:02 följande:
    Då går den sönder.
    Då är det på mitt ansvar. Jag har betalat den.
  • Anonym (Poppy)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-06 18:54:17 följande:

Det är allt annat än en maktkamp från min sida, jag vill helt enkelt inte att idioten ska få använda något jag betalat. Han kan köpa en egen. Han hade alternativet att bekosta halva, men det vägrade han, precis som han kommer vägra ersätta den om den går sönder hos honom.

Det låter faktiskt som en klockren maktkamp så som du beskriver det här. 

Är det ett tv-spel? De är ju verkligen inte gjorda för att flyttas omkring. Ska ni flytta det så bör det ju ligga ordentligt i sin förpackning. Min erfarenhet är också att det är krångligt att plutta om alla sladdarna. Jag hade inte gått med på att flytta det. 

Är det en padda/platta? I så fall ser jag inget skäl att inte låta henne ta den med. Skaffa ett bra fodral så att den tål att skramla omkring i en väska. 

• Lönnsirap

Alltså prylar man ger i present är inte prylar man bör se som "sina". 

Det blir en fadd smak av argumenten att saker inte ska flyttas med hänvisning till annat som förlorats i bodelning.

Antingen så skaffar man prylar att ha i hemmet, eller så ger man bort saker, som då faktiskt ägs av ägarinnan.

Visst är det trist om prylen försvinner, eller går sönder. Det är dock något man behöver våga låta barnet ta ställning till.
    Vill hon, så är det hennes val, och då får hon fler erfarenheter kring vad det innebär att ha prylar hos pappa.

• Aniiee
    Anonym (Poppy) skrev 2024-08-06 19:29:56 följande:

Det låter faktiskt som en klockren maktkamp så som du beskriver det här. 

Är det ett tv-spel? De är ju verkligen inte gjorda för att flyttas omkring. Ska ni flytta det så bör det ju ligga ordentligt i sin förpackning. Min erfarenhet är också att det är krångligt att plutta om alla sladdarna. Jag hade inte gått med på att flytta det. 

Är det en padda/platta? I så fall ser jag inget skäl att inte låta henne ta den med. Skaffa ett bra fodral så att den tål att skramla omkring i en väska. 

Nåja, det är faktiskt 2024 nu och konsolerna är verkligen inte särskilt ömtåliga, och två sladdar klarar nog de lesta att koppla.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-06 18:51:51 följande:
    Och om den går sönder?
    Då går den sönder och man tar det på antingen hemförsäkringen eller den drulleförsäkringen du naturligtvis tog vid köpet. 

Det är din dotters grej som hon bestämmer över. 
  • Anonym (Gnissel)

Om det är en portabel sak, som telefon, platta eller laptop så är det väl självklart att hon tar med den. Men en spelkonsol eller liknande är lättare att argumentera för att den bor i ert hem.

om det är så jobbigt att dottern tar med saker mellan er och pappan så köp inte den sortens dyra presenter. Köp det till hushållet istället och ge henne en normal present. Får hon inte ha nya kläder som du köpt på sig när hon ska till pappan för risk att det ska förstöras? det låter lite som du eldar på en konflikt mellan dig och pappan och dottern hamnar i kläm. 

• Anonym (Jo)

Det är allt annat än en maktkamp från min sida, jag vill helt enkelt inte att idioten ska få använda något jag betalat. Han kan köpa en egen. Han hade alternativet att bekosta halva, men det vägrade han, precis som han kommer vägra ersätta den om den går sönder hos honom.

På vilket sätt är det inte en maktkamp du beskriver?

Du har gett bort saken. Mottagaren bör få ta hem den till sig. Men framförallt skyddas från föräldrarnas gräl.
  • felicityporter

Du titulerar din dotters pappa ?idioten? och vill av princip att han inte rör något du har köpt? Herregud, väx till dig lite. Det är din dotters sak och hon ska inte straffas för att ni separerat och hatar varandra.
Svar på tråden Ta med dyr present?