• Anonym (Uppgiven)

Barn som blir ledsen över fel färg på muggen

Jag har tre barn, 9, 13 och 15. Vi har muggar i olika färger som bara används vid filmmys. Den äldsta och yngsta har definitivt sina favoriter, men det blir ingen stor grej om de får "fel", mellanbarnet däremot, för henne kan hela kvällen bli förstörd om hon får fel. Hon har adhd, men vet inte om det spelar in. De andra två har samma diagnos och reagerar som sagt inte alls som mellanbarnet.

Hur hanterar man sånt här bäst? En del av mig känner att hon är för stor för att göra sån grej av det, men samtidigt så vet jag att hon inte gör det för att vara jobbig...

• Svar på tråden Barn som blir ledsen över fel färg på muggen
  • Anonym (E)

Men ge henne rätt färg då, köp en extra om det behövs, var är problemet?

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (E) skrev 2024-08-06 15:48:42 följande:

Men ge henne rätt färg då, köp en extra om det behövs, var är problemet?

Världen kommer inte dalta med henne, hon måste lära sig hantera besvikelse.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-08-06 15:54:43 följande:
    Välj dina strider, tycker jag. Måste finnas viktigare saker att lära henne än detta. 
  • Lenobia

Men låt henne bli ledsen. Det är inte hela världen om man får fel färg, eller att man blir ledsen över fel färg. 

• Anonym (E)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-08-06 15:54:43 följande:
    Ja, vi förstår att det kommer vara jobbigt att ha detta liv... Om man är minsta insatt i NPF vet man att det inte är daltande.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (E) skrev 2024-08-06 16:00:36 följande:
    Ja, vi förstår att det kommer vara jobbigt att ha detta liv... Om man är minsta insatt i NPF vet man att det inte är daltande.

Jag har autism och adhd och är väldigt insatt. Vissa saker klassar jag visst som att dalta, men vet att föräldrar gärna gör det så lätt som möjligt för sig. De måste lära sig leva i den riktiga världen. De får de anpassningar de behöver, men att tassa på tå kommer inte hjälpa dem. Det är inte heller alltid samma mugg som gäller, så att köpa fler kommer inte hjälpa om det inte köps dubbelt av allt.

Hon är 13, inte 3. Om hon inte lär sig hantera besvikelse över en så liten sak som fel mugg kommer det bli väldigt tufft senare.

• Anonym (Egen mugg)

Fast varför inte bara låta henne ha sin egen mugg?

Jag har tagit med en egen mugg till jobbet för att jag gillar den muggen.
    Samma här hemma, har en temugg som är min, finns ingen egentli anledning för övriga familjen att använda den, dom kan ha sina egna muggar.
    Sambon använder gärna en speciell kaffekopp som är lite missfärgad i botten, vi har fler av samma sort men han använder helst den.

Även andra på mitt jobb har tagit dit egna muggar som de helst dricker ur

• Anonym (Lisa)

Varför inte bara ge henne muggen hon gillar? Visst behöver man lära sig att hantera besvikelser, men låt familjemyset vara mysigt. Det är inte rätt tillfälle att öva. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Egen mugg) skrev 2024-08-06 16:16:38 följande:

Fast varför inte bara låta henne ha sin egen mugg?

Jag har tagit med en egen mugg till jobbet för att jag gillar den muggen.
    Samma här hemma, har en temugg som är min, finns ingen egentli anledning för övriga familjen att använda den, dom kan ha sina egna muggar.
    Sambon använder gärna en speciell kaffekopp som är lite missfärgad i botten, vi har fler av samma sort men han använder helst den.

Även andra på mitt jobb har tagit dit egna muggar som de helst dricker ur

Som sagt, det är inte alltid samma det rör sig om och jag tänker inte köpa dubbelt av allt. De har egna "törstig-muggar" till vardags, men det är de som bara används vid film som är grejen. Hon behöver lära sig att hantera besvikelse. Var tredje gång är det hon som väljer först.
  • Anonym (Lisa)

Och ja, jag har också en favoritmugg (grön). :) 

Svar på tråden Barn som blir ledsen över fel färg på muggen