• Hotbar

Går det att bli överbevisad om Guds existens?

Går det att bli överbevisad om Guds existens?

Hej alla!

Jag har funderat mycket på frågor kring tro och religion och skulle gärna vilja höra era tankar och erfarenheter. Mina frågor är många och jag hoppas på en bred diskussion:

Personliga bevis: Är det möjligt att få personliga bevis för Guds existens, som blir så rationella och övertygande för individen att de inte bara tror, utan vet? Har någon av er upplevt något sådant?

Jesus och hans uttalanden: Går det att finna bevis för vad Jesus sa om sig själv, när han utnämnde sig till "Vägen, sanningen och livet"? Kan man uppleva något som överbevisar en om detta, kanske genom att känna eller erfara det som beskrivs som "Guds närvaro"?

Egen upplevelse: Har någon här blivit överbevisad om Guds existens? Känner ni någon som har blivit det? Vad var det som övertygade er/den personen?

Söka Gud: Stämmer det som står i Bibeln, i Jeremia 29, att "Ni ska söka mig, och ni skall också finna mig, om ni söker mig av hela ert hjärta"? Finns det någon här som har provat att "söka Gud" och faktiskt funnit något?

Bibelns löften: Jag är nyfiken på om det verkligen går att få uppleva det som Bibeln lovar, som att "hjälparen" kommer eller att "strömmar av levande vatten" ska strömma inom oss. Har någon här upplevt detta?

Intellektuell öppenhet: Jag förstår att många kan vara intellektuellt stängda för något sådant här, men jag undrar om det går att bli "öppen" om man får bevis? Vad är era tankar kring detta?

Mirakler och bevis: Jag har hört många berättelser och sett saker på YouTube om mirakler och befrielse. Är det någon här som har upplevt något liknande? Går det att få bevis för dessa händelser, eller handlar den kristna tron mer om tro utan bevis?

Andlig värld: Om vi bortser från religion, kultur och ritualer, finns det en andlig värld? Finns Guds Ande och Jesu Ande i denna värld? Inkluderar det även änglar, demoner och en djävul? Har någon här upplevt något som bevisar detta?

Jag är genuint intresserad av att höra era åsikter och erfarenheter kring dessa frågor. Jag vill verkligen veta om det finns något i detta som kan stämma. Är det möjligt att få bevis, eller är det hela bara en psykologisk krycka för de som är rädda för döden och lättkontrollerade?

Låt oss för en stund bara se bort från religion och fokusera på det andliga. Vad är era tankar?

Tack för att ni delar med er! Skrattande

• Svar på tråden Går det att bli överbevisad om Guds existens?
  • Anonym (Qwerty)

Ingen har hittills kunnat bevisa att Gud finns. 

• Hotbar

Men det där har jag ju läst alla säga. Det är ett kort uttalande, typ alla säger så.

"Ingen har hittills kunnat bevisa att Gud finns.".

Problemet med detta uttalandet är att det går bort ifrån ämnet. Min fråga handlar inte om att bevisa Gud för hela världen, utan min fråga handlar om det där "beviset på personlig nivå", som väldigt många säger sig varit med om. 

• Anonym (Gud är en bluff)

Gud finns inte och har aldrig funnits.

Religion är bara något som mäktiga personer genom tiderna använt som verktyg för att manipulera människor.

• PH76

Ja det är väl inga problem, det enda han behöver göra är ju att komma ner, in person, och utföra några fantastiska mirakel för världen.

• Lynx123

Finns inga bevis. Det går inte att veta något om Jesus eftersom det handlar om gamla fragment av översättningar av översättningar som ingen ens vet vilka som var författarna. Personlig övertygelse är inte heller bevis...det är bara personlig övertygelse. 

• fultextad användarhandbok
    Hotbar skrev 2024-08-06 17:41:25 följande:
    Går det att bli överbevisad om Guds existens? Går det att bli överbevisad om Guds existens?

Hej alla

Låt oss för en stund bara se bort från religion och fokusera på det andliga. Vad är era tankar?

Tack för att ni delar med er! Skrattande

Hej du, hoppas att det inte gjorde något att jag kortade ner ditt inlägg i citatet. Jag tror att många starka upplevelser kan övertyga en om både det ena och det andra. Vi när förhoppningar, drömmar, sökandet efter mening och lycka. Åtminstone metaforiskt söker vi också efter att få vila i någons famn, fysisk eller själslig, en trygg makt och ett vakande övertag. Det ensamma varandet, kompromisslöst och ultimativt, kräver självtillit, eller en fullkomlig tillit till existensen. En del går religionens väg och underkastar sig en högre makt, andra söker sina ledare i politiken eller i andra hierarkier. Är detta egentligen något som står i vägen för enhetlighet? En sorts dualitet som förhindrar att bara luta sig tillbaka i varandet? Jag vet inte.
  • Anonym (Angelina)

Jag citerar inte till alla dina frågeställningar men jag har personligen varit med om livsomvälvande händelser som fick mig att verkligen TRO på en högre makt.
    Jag har sedan barnsben haft en barnatro ( gick på kyrkan barntimmar/ söndagsskola som 7-åring) och den har väll alltid varit med mig i livet, mer eller mindre.
    Sedan drabbades jag av kris efter kris och såg verkligen inget hopp, utväg eller någonting att hålla mig fast vid, var helt vilsen i mig själv och i världen och ville bara ha en enda liten riktning åt vilket håll jag skulle gå, för jag ville LEVA och inte fumla i hopplöshet.
    Jag bad till gud en kväll med ett sådant djup från mitt hjärta, som att det var mitt enda hopp ,som att Gud var den enda som kunde hjälpa mig när ingen annan i mitt liv kunde komma med några råd.
    Den natten vaknade jag av något jag aldrig tidigare har varit med om, jag kände en enorm närvaro i mitt sovrum och det som hände där kom att förändra hela mitt sätt att vara och tänka.
    När jag vaknade nästa dag efter händelsen var det som att alla mina tvivel och oro var som bortblåsta, jag hade fått en riktning av Gud (?) en väg som inte var självklar och skriven i sten men utan mer som en inre kompass som jag kunde följa utan att veta vart den skulle ta mig. 

Kände ett otroligt lugn och alla i min närvaro såg meddetsamma att något var förändrat i mig sedan den natten.
    När jag öppnade mig om min händelse fick jag höra flera personer berätta om sina upplevelser de varit med om, både som barn och vuxna Bla en av mina chefer.
    Är så tacksam för min upplevelse och önskar att fler kunde få uppleva det jag gjorde.

Joppas det kunde ge dig lite svar på någon av dina frågor.
    Hopoas att fler vågar dela med sig.

Han finns inte

• Man i norr

Det räcker väl att titta ut genom fönstret, eller på valfri nyhetssändning så måste ju varje klart tänkande människa bli överbevisad om att gud inte finns!

Och skulle han trots allt finnas så är han en grym, opålitlig, narcissistisk, långsur jävel!

Man i norr skrev 2024-08-06 23:43:45 följande:

Det räcker väl att titta ut genom fönstret, eller på valfri nyhetssändning så måste ju varje klart tänkande människa bli överbevisad om att gud inte finns!

Och skulle han trots allt finnas så är han en grym, opålitlig, narcissistisk, långsur jävel!

Äntligen någon som förstår 
Svar på tråden Går det att bli överbevisad om Guds existens?