Anonym (Otrygg ambivalent) skrev 2025-06-09 07:19:26 följande:
Över ett år har gått, och livet är fortfarande ett helvete.
Terapi, break up coach, sorgbearbetning, antidepressiva - ingenting hjälper.
Måste bita ihop några månader till, men sedan blir det förhoppningsvis tack och hej för mej.
Det du beskriver är i grund och botten en sorgebearbetning som du av någon anledning inte kommer vidare med, och det är inte alltid så säkert att det faktiskt är knutet till personen du inte längre är tillsammans med, utan vad relationen i sig representerade för dig - och det är två skilda saker att egentligen bearbeta och ofta varför man ibland inte kommer vidare.
Jag skulle säga att den sorg du känner och den smärta du beskriver, sannolikt sitter mycket djupare än bara specifikt denna relationen - utan att den klär skott för något som ligger betydligt djupare i dig - snarare bottnar i dina tidigare erfarenheter och besvikelse på vuxen världen - och då är det också den som måste behandlas.
Du har en jättebra början, du har gjort mycket bra saker för dig själv - men jag tror inte du gjort och pratat om RÄTT saker. Du behöver absolut samtals terapi av något slag, och jag tycker du ska börja i annan ända. Kyrkan skulle jag säga är ofta ett bra verktyg, som ofta möter människor i liknande situationer som mer behöver "bena ut" vad som är vad i själen, för att sen mer specifikt medicinskt kunna söka sig rätt. Och jag tycker du ska vända dig dit. Jourhavande Präst. Och istället fockusera på din besvikelse som du i grund och botten bär med dig.
Det andra är OCKSÅ jättebra, och du ska absolut fortsätta med dina antidepresiva - men för att det andra ska fungera måste du också försöka hitta och "bota" - eller i vart fall kunna acceptera och leva med - vad som i grunden är galet. Även om alla självklart blir uppriven vid ett uppbrott, det du upplever är något annat, skulle jag säga. Det är fler saker som "kraschat" för dig. Inget fel i det, och du rår absolut inte för det själv - men du behöver rikta om siktet lite och söka omkring för att hitta den verkliga punkten som ömmar.
Önskar allt gott, och att du ska få verktyg att kunna komma vidare, ALLA förtjänar att kunna leva sitt liv så tillfullo och lyckligt som möjligt. Ibland vet vi inte bara hur, och då behöver vi knuffen åt rätt håll.