• Anonym (R)

Kan jag någonsin säga emot?

Jag undrar detta genuint. Snälla snälla snälla kom inte med några oseriösa svar eller onödiga kommentarer.

Exakt när kan man svara sina föräldrar för allt dumt de säger till en? När har man rätt att säga ifrån? För i mina föräldrars värld är det aldrig. Mamma har uttryckligen sagt att hon avskyr min personlighet, hon skäms för mig och hon beskriver sin tid med mig (t.ex under resor etc) som något hon måste överleva. Hon har även beskrivit mig som tortyr, cancer och anledningen till att hon kommer dö i framtiden.  Det håller pappa också med om. Hennes försvar är att sättet jag pratar och mina tidigare utbrott när jag var yngre har gjort henne känslig mot mig.
    En simpel diskussion jag hade med henne slutade med att hon började slå sig själv och säga att jag inte respekterar henne (för att jag kan ha upprepat samma sak flera gånger och hon blev trött) det här kan alltså röra saker som var en kaffekanna ska placeras.
    Oavsett vad jag gör verkar det bli fel, om jag mot all förmodan råkar göra något som hon anser är bra så får jag stå ut med hennes utbrott om "varför gjorde du inte det här tidigare?"
    Hennes konstanta missförståd av allt jag säger gör att jag blir trött, hon är inställd på att jag är hennes fiende och det har hon sagt "det är bara mig du har problem med i livet och du är hur fin som helst med andra" för det faktum är att jag absolut inte upplever saker jag upplever i kontakt med henne med andra i mitt liv.
    Att säga att jag inte styr över hennes känslor är väldigt lätt och lättare sagt än gjort. Om man bara kunde köra på att skita i vad folk tycker och säger så skulle ingen bli sårad. Mamma har sårat mig väldigt djupt och när jag kommunicerar detta med henne säger hon att jag inte kan jämföra elaka saker hon säger till mig med elaka saker jag säger till henne för att hon är min mor.
    Så hur länge ska jag ta skit och få skit för att försvara mig själv för att personen som attackerar har livstids immunitet? Det intressanta är att hon klandrar mig för att jag alltid har rätt. 
    Jag får samtidigt otroligt dåligt samvete av att bryta kontakten med henne eller behandla henne på ett annorlunda sätt oavsett hur många gånger än hon sårar mig just för att hon har varit bra nog att guildtrippa mig med allt från pengar och hjälp och hur mycket hon har offrat för mig.
    Jag är ingen psykolog men jag är hennes dotter och anser att jag har lärt mig det mesta från henne. Hon klandrar mig för att jag inte ber om ursäkt när jag under hela min livstid har aldrig hört henne säga förlåt. Hon kan säga "det här va 45% mitt fel" det är det längsta hon går.
    Vänner säger att jag ska bara låtsas som ingenting men då ska jag skita i hela min familj väl? För det visar sig att mamma har varje kväll och dag i varje samtal snackat skit om mig med pappa. Inte en enda gång har pappa frågat mig eller mitt perspektiv i nån som helst diskussion med mamma. Mamma däremot har i flera år i detalj beskrivit mig och våra bråk för pappa som oftast skett när han har varit på jobbet. Så att pappa ska någonsin ta min sida eller försvara mig ett dugg mot mamma är helt omöjligt.
    Hans enda lösning är också att bara få tyst på alla. Man ska bara inte svara, det säger han till alla i familjen när de vill ha hjälp med att lösa konflikter. "om ingen pratar så blir det ingen bråk"
    Jag är helt slut. Jag mår dåligt när jag är med de och jag mår dåligt när jag inte är med de. Oavsett vad så blir något fel. Kan nån snälla berätta hur i hela friden jag ska hantera detta?
    Jag lever redan nu med ångesten att om mamma dör av vilken som helst anledning då är alla överens om att det är mitt fel. Pappa har uttryckligen sagt det också. Jag bär så mycket skuld redan. 
  • Svar på tråden Kan jag någonsin säga emot?
  • Anonym (Mamma till 3)

Hur gammal är du?

• Jemp

Säga ifrån får man göra när som helst. Jag antar också att du är vuxen, vilket gör att du kan bryta kontakten med dem och kanske särskilt din mamma.
    Jag förstår att det är lättare sagt än gjort, och oavsett vad du bestämmer dig för tror jag du behöver hjälp av utomstående (psykolog, kurator) att bearbeta hur du blir behandlad. Det där ska du inte behöva stå ut med. 

• Anonym (Mamma till 3)

Det är psykiskmisshandel din mamma håller på med.
    Är du under 18 så gå till kuratorn och berätta allt, kanske kuratorn kan hjälpa dig vidare.

Din mamma är inte helt frisk , det försvarar inte hennes beteende men kan vara en förklaring.

Jag har 3 barn som alla varit väldigt aktiva och haft utbrott, förstört saker mm.
    Jag skulle aldrig skuldbelägga dem.
    Jag valde dem, jag är vuxen och har kontroll över mina känslor och reaktioner, det är min uppgift att visa dem kärlek och hjälpa dem få kontroll på sina känslor och hitta metoder som gynnar dem.
    Barn är en gåva som alla inte kan värdesätta.

Är du vuxen så berätta för din mamma att ingen frisk mamma behandlar sitt barn så som hon behandlar dig, be henne söka hjälp och bryt kontakten.
    Hå till psykolog och bearbeta ditt trauma.

• Anonym (Ap7)

Hur fungerar din mamma i andra sociala situationer? Klarar hon av att ha vänskapsrelationer. Har hon hamnat i mycket konflikter i arbetslivet. 

• Anonym (R)
    Anonym (Ap7) skrev 2024-08-09 09:49:19 följande:

Hur fungerar din mamma i andra sociala situationer? Klarar hon av att ha vänskapsrelationer. Har hon hamnat i mycket konflikter i arbetslivet. 

Hon har inga konflikter med någon i arbetslivet men hon är mer än villig att bryta kontakten med familjevänner eller nya bekanta om de inte följer hennes "standard". Däremot är hon bra på att behålla relationer med de som hon har nytta av och när vännerna hjälper henne säger hon sedan att det är hennes spektionella sociala förmåga som har gjort att de är villiga att hjälpa henne.
  • Anonym (R)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-08-09 09:28:25 följande:

Det är psykiskmisshandel din mamma håller på med.
    Är du under 18 så gå till kuratorn och berätta allt, kanske kuratorn kan hjälpa dig vidare.

Din mamma är inte helt frisk , det försvarar inte hennes beteende men kan vara en förklaring.

Jag har 3 barn som alla varit väldigt aktiva och haft utbrott, förstört saker mm.
    Jag skulle aldrig skuldbelägga dem.
    Jag valde dem, jag är vuxen och har kontroll över mina känslor och reaktioner, det är min uppgift att visa dem kärlek och hjälpa dem få kontroll på sina känslor och hitta metoder som gynnar dem.
    Barn är en gåva som alla inte kan värdesätta.

Är du vuxen så berätta för din mamma att ingen frisk mamma behandlar sitt barn så som hon behandlar dig, be henne söka hjälp och bryt kontakten.
    Hå till psykolog och bearbeta ditt trauma.

Jag har gjort detta och sedan tar hon det personligt och säger att man ska respektera sin mamma oavsett vad man tycker om henne. "Du kan hata mig som person men du ska respektera mig som mamma" och respekt för henne är att jag inte ska säga något. 

Jag köpte t.ex frukost för henne och hon sa "jag vill inte ha det här, vi skulle ju äta lunch" och då blev jag upprörd, jag blev sen till mitt jobb för att köpa frukost till henne och nu säger hon så här. När jag kommunicerar öppet om vad jag tycker och känner om det hon nyss har sagt säger hon att det är så mammor kommunicerar, att det är så mammor säger tack.

Skäms så mycket för att jag inte kan ha en bra relation med henne efter allt hon har gjort för mig. 
  • Xenia

Man har alltid rätt att säga ifrån när man blir illa behandlad. Att du får dåligt samvete och skäms för att du inte har en bra relation med henne visar att du blivit hjärntvättad. Du behöver prata med en psykolog/terapeut för att skilja på vad som är din mammas åsikter och vad som är verklighet.

• Anonym (R)
    Xenia skrev 2024-08-09 10:20:25 följande:

Man har alltid rätt att säga ifrån när man blir illa behandlad. Att du får dåligt samvete och skäms för att du inte har en bra relation med henne visar att du blivit hjärntvättad. Du behöver prata med en psykolog/terapeut för att skilja på vad som är din mammas åsikter och vad som är verklighet.

Har funderat på det och även har kontakt med psykolog. (Eftersom hon har i flera år sagt att det är jag som är psykisk sjuk och har allvariga problem). Från och med att hon sa detta kanske första gången när jag var 13, tog jag tag i det själv och började se psykolog och än idag har jag inte fått någon diagnos eller fått höra en enda gång att jag är sjuk och besitter de demoniska egenskaperna hon beskriver om mig. 

Vad är hennes reaktion till detta? "du har hjärntvättat psykologen och alla du träffar för du är så bra på att övertyga folk" 
  • Xenia

Ja, din mamma har svar på allt, och alla svar går ut på att hon har rätt och du (och andra som säger något som kan vara kritiskt mot mamman) har fel.

Bor du fortfarande hemma? Flytta hemifrån så fort som möjligt. Har du flyttat hemifrån? Dra ner på kontakten med dina föräldrar, de är inte bra för dig. Du har rätt att prioriera din egen psykiska hälsa.

Din mammas röst har byggt bo i din hjärna. Ju mer du lyssnar på henne, desto starkare blir hennes röst, och det får dig att må dåligt. Lyssna mer på psykologens röst.

• Anonym (R)
    Xenia skrev 2024-08-09 11:01:28 följande:

Ja, din mamma har svar på allt, och alla svar går ut på att hon har rätt och du (och andra som säger något som kan vara kritiskt mot mamman) har fel.

Bor du fortfarande hemma? Flytta hemifrån så fort som möjligt. Har du flyttat hemifrån? Dra ner på kontakten med dina föräldrar, de är inte bra för dig. Du har rätt att prioriera din egen psykiska hälsa.

Din mammas röst har byggt bo i din hjärna. Ju mer du lyssnar på henne, desto starkare blir hennes röst, och det får dig att må dåligt. Lyssna mer på psykologens röst.

Så är det med pappa också, jag frågade pappa idag och han sa att han sover hellre på gatan än att vara hos mig och det gjorde han också. Han var i staden X jag flyttade till och valde att sova typ i centralen men inte hos mig. Det här är typ ett år innan det blev så här.

Föräldrarna säger att jag skådspelar för min kille också och han kommer lämna mig genast när han får veta "vem" jag är. 

Nu är de två och ska man verkligen bryta kontakten med de båda två? De har själva sagt att de inte vill se mig "såna som du som bryr sig bara om pengar förstår inte respekt" för att jag ville hjälpa de ekonomisk så de slipper ha ångest med pengar. Pappa säger "du är snål om allt i ditt liv handlar om pengar" jag förstår inte. 

Nu när de är två, är det ett bevis att det är jag som är problemet? 

Jag har inga som helst problem med att bryta kontakten med de när jag vet att pappa också inte vill se mig och har sagt det rakt ut till mig och börjat gråta över min existens basically. "jag vill aldrig att hon ska komma hem igen" sa pappa.

Men även att bryta kontakten är ett problem? För samtidigt som de säger att det är jag som är anledningen till att deras liv är förstörd så gråter mamma över att hon inte har en bra relation med mig. "var har gjort för fel i livet för att förtjäna en dotter som du som behandlar mig så här"
Svar på tråden Kan jag någonsin säga emot?