• Anonym (Kalorier)

Kan nån förklara detta energiintag?

I slutenätstörningsvården (lr iaf på den avdelning jag brukar hamna på) har man för kvinnliga patienter en kosthållning som ger 2300 kcal per dag i sitt grundutförande. Detta är det meningen att man ska hålla vikten på. Sen har man ytterligare upp till 1200 kcal för att gå upp i vikt. Men jag fattar inte hur man tänker där. Med mindre än att man är väldigt lång och tränar hårt kommer de flesta tjejer/kvinnor ju inte upp i en tdee på mer än max 2000 kcal per dag? Nån som kan förklara? Och innan nån säger att det är bättre att fråga personalen: det har jag gjort. Gång på gång på gång. Men de bara avfärdar mig med att det är min sjukdom som undrar 😡

• Svar på tråden Kan nån förklara detta energiintag?
  • Anonym (r)

Bra att de avstyr dig. När du är frisk kommer detta inte att vara ett problem ändå.

• Anonym (Kalorier)

Anonym r: ganska märkligt svar... för det första behöver jag ju inte fler svar som det jag redan fått, och för det andra är väl energiintag relevant även för sk friska personer?

Jag hade förstått den avfärdande tonen om det hade varit en korrekt energimängd jag ifrågasatte, men det är ju inte det?

Jag hoppas att det finns nån annan som vill svara, som faktiskt kan komma med en relevant, objektiv, faktabaserad förklaring i stället för att bara avfärda min faktamässigt befogade (dvs inte sjukdomsbaserade) fråga...

• Anonym (fd anorektiker)

Jag tänker som du, 2300 är mycket iaf om man inte är fysiskt aktiv.
    Vad som är lagom för att hålla vikten är alltså upp till vad personen i fråga har för fysisk aktivitet.
    Sitter stilla, fysiskt arbete eller annat... olika behov.

Som gammal anorektiker funderade jag också mycket på detta under min sjukdomstid.
    Jag hoppas att du frisknar till, jag vet att vägen dit kan vara lång, men det går och skam den som ger sig.

• Anonym (Kalorier)

Fd anorektiker: tack för ditt svar och ditt pepp ❤️ skönt med nån som inte bara avfärdar en! 😊

• Anonym (Fia)

Jag kan inte besvara din fråga men jag förstår din frustration. Behandlingen borde väl vara grundad på någon form av vetenskapliga studier som de kan hänvisa till. 

• Anonym (Kalorier)

Fia: men exakt!!! Det är allt jag begär! Vetenskapligt underbyggda argument! Hade de (lr nån annan) kunnat ge mig det så hade jag haft mycket lättare att acceptera det. Tack.

• Anonym (Eelin)

Jag hoppas verkligen att du får den hjälp och kommer ut starkare!
    Jag har ingen kunskap men kan det ha med att göra att de vill att ni går upp i vikt så er kropp klarar av att fungera bra. Sen kan jag tänka mig att det är tufft när man har en ätstörning att äta såycket. Det skulle dessvärre inte heller förvåna mig om vården vil ha er så "friska" som möjligt för att kunna hjälpa nästa patient.

• Tow2Mater

De kanske räknar med att all mat som borde ätas inte äts. Och med lite högre kaloriräkning kan ju den mat som serveras bli lite roligare än annars.

Svar på tråden Kan nån förklara detta energiintag?