• Anonym (B)

Är min tjej oförstående eller har hon rätt i att vara upprörd?

Varit ihop med en underbar kvinna i ca 9 månader. Jag har ett femåring från en tidigare relation, hon hat inga barn.

Saken är den att vi har börjat prata om att lite smått introducera henne för mitt barn (inte spikat när exakt) och hon försäeslog att vi skulle ses i helgen. Hon åker bort med jobbet i 14 dagar nästa vecka och ville maxa antal tillsällen vi ses innan dess. Vi sågs för 2 dagar sedan och jag lämnar barnet till mamman på onsdag vilket är dagen innan hon åker.

Nu är det så att barnet nyss bytt förskola och är på lite labilt humör just nu, varför jag tror det är klokast att vänta några veckor innan introduktion.

Min tjej blev jätteledsen och sa att jag är ok med att bara träffa henne 1 gång innan hon är borta i  2 veckor. Hon ifrågasatte också att jag skulle ha middag med familjen och sonen på tisdag utan att bjuda henne. Nu svarar hon knappt på sms och är kall. Förstår inget då hon alltid brukar vara förstående och rimlig.

Vad tror ni, har hon rätt i att vara upprörd, har jag bortprioriterat henne orättvist?

• Svar på tråden Är min tjej oförstående eller har hon rätt i att vara upprörd?
  • JMRA

Lever jag mig in i hennes roll efter vad du skrivit så skulle jag tycka du tagit på dig lite väl exklusiva silkeshandskar när du handskas med ditt barn. Förskola hit och dit... Finns ingen övrig problematik så tror jag ditt barn klarar av handskas med världen utanför utan större problem faktiskt. 🙂👍

• Anonym (Yttermeravisso)

Jag tycker att du resonerar klokt. Vänta med att låta dem träffas tills barnet är trygg på nya förskolan. 

Ibland är det inte vad man säger som skapar problem utan hur man säger det. Hon kanske tyckte att det lät som att det inte gjorde dig så mycket att ni inte hinner träffas innan hennes resa. 

Kanske har hon visat förståelse hittills men egentligen kännt sig åsidosatt hela tiden och det här var droppen. 

Jag förmodar att du också vill träffas ofta men att det ibland är svårt att få till i och med att du är förälder. Säg i så fall det till henne. Visa att du längtar efter henne men måste prioritera ditt barn. Det är ju så det kommer att se ut under lång tid framöver och hon behöver kunna stå ut med det. 

• Anonym (B)
    Anonym (Yttermeravisso) skrev 2024-08-11 09:56:59 följande:

Jag tycker att du resonerar klokt. Vänta med att låta dem träffas tills barnet är trygg på nya förskolan. 

Ibland är det inte vad man säger som skapar problem utan hur man säger det. Hon kanske tyckte att det lät som att det inte gjorde dig så mycket att ni inte hinner träffas innan hennes resa. 

Kanske har hon visat förståelse hittills men egentligen kännt sig åsidosatt hela tiden och det här var droppen. 

Jag förmodar att du också vill träffas ofta men att det ibland är svårt att få till i och med att du är förälder. Säg i så fall det till henne. Visa att du längtar efter henne men måste prioritera ditt barn. Det är ju så det kommer att se ut under lång tid framöver och hon behöver kunna stå ut med det. 

Jag kansken får fråga henne om hon känt sig åsidosatt? Känns som hon gick från 0 till hundra. Jag har sett till att träffa henne nästan ALL ledig tid jag inte har barnet. Dessutom kommer det ju inte vara så här länge till. När hon introduceras kommer vi kunna ses betydligt mer. 

Jag är inte alltid så verbal med mina känslor vilket gjort henne lite osäker men jag har lite svårt att förstå varför. Varför skulle jag vilja vara ihop med henne om jag inte hade starka känslor för henne? Får kanske acceptera och uttrycka mer om det är viktigt för henne
  • Anonym (B)
    JMRA skrev 2024-08-11 09:50:07 följande:

Lever jag mig in i hennes roll efter vad du skrivit så skulle jag tycka du tagit på dig lite väl exklusiva silkeshandskar när du handskas med ditt barn. Förskola hit och dit... Finns ingen övrig problematik så tror jag ditt barn klarar av handskas med världen utanför utan större problem faktiskt. 🙂👍

Handlar inte om det utan att det helt enkelt inte blir trevligt om hen får utbrott titt som tätt. Ännu lättare hänt när hen träffar en helt ny person
  • Fjäril kär

Svar 1 och 2 har kloka åsikter och jag tror att du behöver tänka på båda två infallsvinklar här. 

Kommunicera extra tydligt och tänk på hur du förmedlar saker och försök se saken ur hennes perspektiv också . Ditt barn träffar nya fröknar, vikarier över dagen etc och massa nytt på förskolan nästan dagligen så en person hemmavid spelar ingen roll i sammanhanget och ni måste inte vrålhångla inför barnet och sova över samma natt utan ett kort möte hade funkat fint till att börja med under nån timma. 

Jag tror att hon är mest ledsen över att du inte kom med alternativ utan helt bara valde bort henne utan egentlig orsak. 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (B) skrev 2024-08-11 10:07:28 följande:
    Handlar inte om det utan att det helt enkelt inte blir trevligt om hen får utbrott titt som tätt. Ännu lättare hänt när hen träffar en helt ny person
    Men låt henne bli det då . Jag menar inte att utsätta henne i onödan men livet som förälder är inte enkelt och ska hon vara en del av er vardag lär hon ju ändå få möta utbrott och annat mindre kul. Det går att förbereda sitt barn på nya möten och nya saker och ni hade inte behövt mötas en hel dag utan kanske en fika på stan eller en kortare aktivitet hade funkat bra och sen hade hon kunnat gå hem. 
  • JMRA

Kanske dumt uttryckt av mig men inget illa menat. 👍

Om man vänder på steken då, vad tror du själv hon blev "sur" över?

Spekulerar igen men kanske känner sig åsidosatt? Känner du har en överdriven rädsla det ska gå fel? Hon kanske känner du inte har förtroende för henne hon ska klara av situationen? Hon i sin tur kanske inte har de kraven det måste vara perfekt utan vill få ta del av ditt liv som det är? 

Så klart svårt säga hur eller nör du ska introducera någon eller inte då jag inte alls vet hur ditt barn är när du säger en aning labilt. Kan säkert påverka en hel del och rädslan allt ska bli fel kan jag tänka mig finns. Samtidigt tror jag ditt barn skulle hantera det bättre än vad du själv tror, de små är rätt duktiga på skilja mellan saker och var vilket humör passar. 

Själv skild med två barn och introducerade en ny kvinna då yngsta var i samma ålder som din. Alltid haft "lugna" barn så var aldrig något problem. Visade lite bilder på henne innan, pratade en del om henne, sedan kom hon över en helg och blev som en mamma till de direkt och här är vi fem år senare och de älskar henne precis som jag. 🙂

• Läkarinnan
    Fjäril kär skrev 2024-08-11 10:10:38 följande:

Svar 1 och 2 har kloka åsikter och jag tror att du behöver tänka på båda två infallsvinklar här. 

Kommunicera extra tydligt och tänk på hur du förmedlar saker och försök se saken ur hennes perspektiv också . Ditt barn träffar nya fröknar, vikarier över dagen etc och massa nytt på förskolan nästan dagligen så en person hemmavid spelar ingen roll i sammanhanget och ni måste inte vrålhångla inför barnet och sova över samma natt utan ett kort möte hade funkat fint till att börja med under nån timma. 

Jag tror att hon är mest ledsen över att du inte kom med alternativ utan helt bara valde bort henne utan egentlig orsak. 

Är väl skillnad på en första träff och när man väl kommit in i vardagen? Han känner väl att det är ett dåligt läge att de träffas men lovar att det snart sker?

Visst kan jag träffa min partner sedan 2 år när jag har influensa men inte skulle jag gå på en första dejt i det skicket
  • Anonym (B)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-08-11 10:15:05 följande:
    Men låt henne bli det då . Jag menar inte att utsätta henne i onödan men livet som förälder är inte enkelt och ska hon vara en del av er vardag lär hon ju ändå få möta utbrott och annat mindre kul. Det går att förbereda sitt barn på nya möten och nya saker och ni hade inte behövt mötas en hel dag utan kanske en fika på stan eller en kortare aktivitet hade funkat bra och sen hade hon kunnat gå hem. 
    Mitt barn är känslig med nya personer, därför bättre att minska antalet stressorer runt hen. Förstår inte varför det spelar roll för min tjej om hon introduceras nu eller om 3 veckor?
  • Spucks

Jag förstår inte varför hon blir upprörd, från det du skriver. Som du sa så kvittar det ju om hon träffar barnet nu eller om några veckor. Verkar som att det bara handlar om att se dig och det kan hon ju bara om hon även träffar barnet, eftersom du har barnet just nu. Men det borde väl vara klart att barnets väl går föra. Och att hon sedan är borta i två veckor är väl knappast ditt fel.

Svar på tråden Är min tjej oförstående eller har hon rätt i att vara upprörd?