Studenter hur får ni tag i böcker??
Hej!
Hur får alla tag i sitt kursmaterial??
Köper ni allting nytt?? det kan man ju inte om man lever på csn??
Jag förstår inte hur ni gör??
Nån som har nåt tips?
Hej!
Hur får alla tag i sitt kursmaterial??
Köper ni allting nytt?? det kan man ju inte om man lever på csn??
Jag förstår inte hur ni gör??
Nån som har nåt tips?
Om nytt så kommer böckerna fr internet. BILLIGARE
Många folkbibliotek kan låna böcker från universitetsbibliotek åt dig, sk fjärrlån. Man har olika begränsningar för det på olika bibliotek men hos oss kan du få det mesta om du är ute i god tid. Vi tar 10 kr per bok. Men många bibliotek är mer restriktiva med fjärrlånen och orkar inte hålla på att trixa med kursböcker. Jag gör det åt folk för jag tycker att det som går att få tag i ska vi fixa.
Rosita: Det är fullkomligt FÖRBJUDET att kopiera böcker på det sättet!!!!!
Och till Cordelia: SKITSNACK! Maximalt 15% av boken innehåll får kopieras.
för det mesta har jag köpt alla mina böcker nya, eftersom inom mitt ämne ändras de från ett år till ett annat eftersom forskningen går framåt i rasande tempo (biomedicin) men jag har valt att ha en ny bok mycket pga att jag vill anteckan i dem, vilket inte är populärt i låneböcker : )
Jag har även mycket nytta av böckerna från tidigare kurser under mina nuarande studier. man får försöka spara under året till böckerna till terminsstarterna. Går ibland och ibland har man fått fjäska för mamma och pappa : )
(nu är jag sambo så nu fjäskar jag för honom istället)
Jag köpte alla mina böcker nya eftersom jag ville anteckna i dem.
Jag köper gärna de böcker som jag tror att jag kommer att få användning av även efter kursen men inte andra.
Jag hade tur och fick en hel del böcker pga kontakter inom förlagsvärlden.
Stitch (och andra) enligt upphovsrättslagen så är det lagligt att kopiera för enskilt bruk;
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.
Om sedan man hjälps åt att kopiera så spelar det ju mindre roll för det är ju fortfarande för enskilt bruk =)
Om ni vill läsa hela lagen kan man bl.a. hitta den här:
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM
Om du kopierar en bok som du köpt till en annan person så är det ju inte enskilt bruk. Då har du ju distribuerat den till någon annan och gjort dig skyldig till brott. Enskilt bruk är ju till dig själv. Så där måste du ju ha fel kamartina.
Annars så finns det en del sidor på internet där privatpersoner säljer begagnad kurslitteratur. Bla kurslitteratur.se
Finns fler sådana sidor, sök på google efter begagnad kurslitteratur så borde du hitta en del!
Jag har lånat ett par böcker, men köpt de allra flesta helt nya. Läser kemi så då är det oftast bara en bok per kurs, till skillnad från samhällsvet. kurser som säkert oftast har fler.
Men om man lånar en bok från en kurskamrat och kopierar den så blir det ju lagligt för du ska ha kopian själv... Och även om kurskamraten kopierar den till dig så är ju kopian till ensligt bruk, ditt bruk
Själv så brukar jag låna böcker på biblioteket som många andra här och i enstaka fall köper jag böcker.
Skojar du kamartina?
nääää.. det är endast den som köpt boken som har rätt att kopiera den, till sig själv.
jag har köpt all kurslitteratur och bara lånat böcker som inte gått att köpa. jag läste litteraturvetenskap i 1,5 år och då gick ganska mycket att köpa på antikvariat, det var schysst :) i praktisk filosofi köpte jag rubbet. fan vad dyrt det var! haha. men man får ju räkna med att mycket pengar går till kurslitteratur, det kostar att ligga på topp! :)