Jag behöver få skriva av mig. Jag kom tillbaka till jobbet idag efter semestern, och det kändes väl överkomligt tills jag såg ett mejl från min chef om en ny arbetsuppgift som hon trodde skulle passa mig och som jag själv absolut inte vare sig begriper eller har tid att göra. Jag har nu haft huvudvärk sedan jag öppnade mejlet och känner en otrolig irritation. Saken är den att jag redan innan semestern kände mig less på jobbet, less på att min chef är väldigt förtjust i att ta en massa uppgifter till vår enhet som egentligen inte hör dit, så att hon sedan kan presentera för sin chef att vi har uträttat så mycket. Så, ju hårdare vi jobbar, desto mer tjänar vår chef. Vi håller på väldigt mycket med effektiviseringar på mitt jobb, och vi har blivit av med flera medarbetare som inte har ersatts. Vi har slutat göra en massa manuella uppgifter och i stället fått en massa fler kvalificerade och svårare uppgifter. Jag ser ju hela tiden att vi effektiviserar, men att vi aldrig får det mer fritt. Ingen som helst av all den effektivisering vi gör kommer ju oss anställda till nytta, utan vi får bara svårare och krångligare saker att göra hela tiden. Det är så omotiverande. Jag känner mer och mer att jag inte har någon kontroll över mina arbetsuppgifter och mitt jobb, och att det kommer en massa skit flygande hela tiden som ska göras men som egentligen inte hör till vår enhet. Jag vet att man måste jobba för att köpa mat, och jag har tidigare varit väldigt ambitiös med universitetsstudier och jobb, men jag börjar känna mig så jäkla less. När jag ser att pensionsåldern höjs hela tiden så blir jag totalt omotiverad. Jag vet inte vad jag ska göra, men har funderat på att sälja huset och leva upp pengarna för att slippa jobba. Någon mer som känner något liknande? Jag behöver inte höra moralpredikningar om att alla måste bidra, för det har jag redan skrivit själv i detta inlägg, inte heller om lathet, för det handlar mer om omotivation och meningslöshet.