• Anonym (Jojagog)

Kindbitare

Jag undrar kort och gott om det är vanligt att bita sig själv på insidan av kinderna.
    Har själv gjort det så länge jag kan minnas.

Ämnet kom upp nyligen och några hade aldrig ens hört talas om detta. Själv känner jag flera som hör det.

Så, biter du eller känner någon som gör det?
    Eller har du inte ens hört talas om det?

• Svar på tråden Kindbitare
  • cosinus

Jag biter mig ibland.

Alltid bitit mig sporadiskt men efter att jag dragit två visdomständer (uppe) så bet jag mig en period galet mycket i kinderna. Nu händer det väl kanske någon gång per månad.

saknar 8 tänder så har bara 24 ist för 32 och jag kan tänka mig att både antal och hur de sitter påverkar hur kinderna klarar sig från att bitas i. Som sagt för mig gjorde det väldig skillnad när två försvann. 

• Anonym (Vargen)

Jag har gjort det sen tonåren. Har lyckats sluta i omgångar men sen börjar jag igen. Hade en kompis när jag var ca 20 som också gjorde det. 

Jag tycker att det är pinsamt när jag kommer på mig själv med att göra det bland folk. Det ser ju rätt konstigt ut. 

• cosinus

Ah menar ni alltså med mening? Typ en ovana som att bita på naglarna. Isf är svaret nej, mina kinder bits högst ofrivilligt i. 

• Anonym (Jojagog)
    Anonym (Vargen) skrev 2024-08-12 18:30:40 följande:

Jag har gjort det sen tonåren. Har lyckats sluta i omgångar men sen börjar jag igen. Hade en kompis när jag var ca 20 som också gjorde det. 

Jag tycker att det är pinsamt när jag kommer på mig själv med att göra det bland folk. Det ser ju rätt konstigt ut. 

Efter att detta var uppe till diskussion har jag kollat lite på fenomenet och det förekommer rätt ofta.
    Såg på "The Moler" och där bets det en hel del. Samma med MAFS.

Håller med om att det känns knasigt när jag kommer på mig med otyget bland folk.

Jag hade en arbetskamrat en gång som nästan bet sig igenom kinden!
  • Anonym (Jojagog)
    cosinus skrev 2024-08-12 18:40:00 följande:

Ah menar ni alltså med mening? Typ en ovana som att bita på naglarna. Isf är svaret nej, mina kinder bits högst ofrivilligt i. 

Ja, med mening. Eller mening och mening, snarare en dum ovana som är jättesvår att sluta med.

Jag har lyckats sluta tillfälligt inför tandläkarbesök, men sen är det igång igen. Det syns iaf på utsidan så att säga, som nagelbitning gör. En gammal kompis till mig bet så förtvivlat så hon hade inga naglar kvar till sist. Bara nagelbandet.
  • Anonym (Vanligt)

Min dotter gör tydligen det vilket resulterade i ett mucocele som fick opereras bort. Tandläkaren kunde se förändringar 3 slemhinnan och har man otur kan det övergå i tumör på lång sikt.
    Hon fick order om att sluta och har små post-it lappar överallt med "inte bita".

• Anonym (Jojagog)
    Anonym (Vanligt) skrev 2024-08-12 19:40:02 följande:

Min dotter gör tydligen det vilket resulterade i ett mucocele som fick opereras bort. Tandläkaren kunde se förändringar 3 slemhinnan och har man otur kan det övergå i tumör på lång sikt.
    Hon fick order om att sluta och har små post-it lappar överallt med "inte bita".

Oj!
    Jag har iofs tänkt någon gång att det inte är direkt bra, men att det kan gå så illa visste jag inte.

Stort tack för att du skrev din kommentar, nu har jag en seriös anledning att sluta med detta otyg. 

Tack {#emotions_dlg.flower} det lär inte bli lätt efter säkert 45 års tuggande. Men nu jäklar ska jag lägga av. 
  • Anonym (stimming)

Jag gör det lite gran som en del av min stimming. Det och jag "känner" ganska hårt på tänderna med tungspetsen, jag har rätt vassa/spetsiga tänder. Båda är min form av pain stimming.

• Anonym (Jojagog)
    Anonym (stimming) skrev 2024-08-12 20:08:29 följande:

Jag gör det lite gran som en del av min stimming. Det och jag "känner" ganska hårt på tänderna med tungspetsen, jag har rätt vassa/spetsiga tänder. Båda är min form av pain stimming.

Tycker du att det gör ont?
    JAg känner typ ingenting när jag biter.
  • Anonym (Vargen)
    Anonym (Vanligt) skrev 2024-08-12 19:40:02 följande:

Oah!! Tack för info. Just nu tänker jag att jag aldrig mer ska bita. 
  • Anonym (BF)

Japp det gör jag ganska ofta och gjort hela mitt liv, tror jag.

• Anonym (Hej)

Jag kan bita mig i kinden av misstag när jag tuggar.

• Anonym (stimming)
    Anonym (Jojagog) skrev 2024-08-12 20:14:25 följande:
    Tycker du att det gör ont?
    JAg känner typ ingenting när jag biter.
    Jo, det känns ju, vilket är vitsen med att jag gör det.
Svar på tråden Kindbitare