• Anonym (Misofoni)

Går det att träna bort "misofoni"?

Jag är väldigt känslig för ljud. kan få panik av en del ljud, (t.ex. hög bas, eller t.ex. motorsågar etc.) och när jag har ansträngt mig en lång tid kan jag vara så ljudkänslig att jag mår ILLA av vissa ljud. Även om de inte är höga utan en rätt "normal" nivå... barnskrik, musik osv.

Jag har använt mig av öronproppar rätt mycket för att kunna sova, men då får jag ju vaxproppar, och det är inte behagligt det heller. Så vill helst vänja mig av vid att använda det. Men den här ljudkänsligheten ger mig enorm huvudvärk ofta, och också "panikkänslor". Snälla, säg att det går att fixa till på något sätt? Meditation kanske? Kan det hjälpa?

• Svar på tråden Går det att träna bort "misofoni"?
  • Anonym (X)

För det första, var bor du? Inte i ett lägenhetshus, hoppas jag. Och inte i en storstad.

• Anonym (Misofoni)
    Anonym (X) skrev 2024-08-13 17:29:07 följande:

För det första, var bor du? Inte i ett lägenhetshus, hoppas jag. Och inte i en storstad.

Det är precis vad jag gör. :( Jag har inte råd att köpa hus.
  • Anonym (X)
    Anonym (Misofoni) skrev 2024-08-13 17:29:57 följande:
    Det är precis vad jag gör. :( Jag har inte råd att köpa hus.
    Då ska du börja där. Du behöver inte köpa ett hus, men flytta längre ut från stan. 
  • Anonym (Misofoni)

Men är det verkligen bättre utanför stan? Tänker att det kan bli otrygga områden då om man ska hyra utanför stan... :/

Växte t.ex. upp på en ort på landet, men den orten har bara blivit mer och mer otrygg med åren... 

• Meddelande borttaget
  • beli
    Jensen19804 skrev 2024-08-13 19:05:44 följande:

Jag blev hörselskadad av min farmors papegoja som skrek mig i örat så lever också med detta, jag är idag 29 år och har levt med detta sedan 35 år tillbaka, får panik om jag hör tex fågelskrik 

Du är 29 år och har haft det i 35 år...?
  • Anonym (Har du)
    Anonym (Misofoni) skrev 2024-08-13 17:25:11 följande:
    Går det att träna bort "misofoni"?

Jag är väldigt känslig för ljud. kan få panik av en del ljud, (t.ex. hög bas, eller t.ex. motorsågar etc.) och när jag har ansträngt mig en lång tid kan jag vara så ljudkänslig att jag mår ILLA av vissa ljud. Även om de inte är höga utan en rätt "normal" nivå... barnskrik, musik osv.

Jag har använt mig av öronproppar rätt mycket för att kunna sova, men då får jag ju vaxproppar, och det är inte behagligt det heller. Så vill helst vänja mig av vid att använda det. Men den här ljudkänsligheten ger mig enorm huvudvärk ofta, och också "panikkänslor". Snälla, säg att det går att fixa till på något sätt? Meditation kanske? Kan det hjälpa?

Har du någon diagnos?
    Har du titnitus? 
  • Anonym
    beli skrev 2024-09-03 20:41:26 följande:
    Det är ett par återanvända öron som hans farmor hade sparat på vinden.
  • Anonym (Fkf)

Stressad? Överbelastad ? 

• Anonym (X)
    beli skrev 2024-09-03 20:41:26 följande:
    Det började tydligen tidigt Glad
Svar på tråden Går det att träna bort "misofoni"?