Hur stor skillnad på januari- och decemberbarn?
Vi har en dotter som är född 1/1. Vi funderar på att låta henne börja skolan ett år tidigare, på inrådan från förskolan, då hon kunskapsmässigt ligger före de barn som började skolan nu och socialt är helt jämn med året äldre kompisar.
Så fort vi nämnt det här, får vi bara skräckhistorier om barn som måste gå om, som skolvägrar och som mår jättedåligt. Både vårt andra barn (som går i skolan) och jag är födda sent på året, jag under sista veckan i december till och med. Ingen av oss har upplevt några problem under skolgången, snarare har vi alltid legat i framkant. Barnens pappa är särbegåvad och har själv hoppat över en klass, samt läst vissa kurser med tillsammans med betydligt äldre klasser (högstadiekurser på mellanstadiet osv och gymnasiekurser på högstadiet).
Det jag undrar över är hur det kan vara så enorm skillnad på decemberbarn och januaribarn? Jag hör inte om den mängd decemberbarn som tvingas gå om klasser? Jag pratade med en kompis som är lärare, som beskrev att hon genom åren haft ett par barn som gått om en årskurs.
Hur svårt är det egentligen för januaribarn i framkant när dessa går i klassen över? Och hur stor blir skillnaden gentemot barnen som är födda sent året innan?