• Anonym (Myohmy)

Hur stor skillnad på januari- och decemberbarn?

Vi har en dotter som är född 1/1. Vi funderar på att låta henne börja skolan ett år tidigare, på inrådan från förskolan, då hon kunskapsmässigt ligger före de barn som började skolan nu och socialt är helt jämn med året äldre kompisar.

Så fort vi nämnt det här, får vi bara skräckhistorier om barn som måste gå om, som skolvägrar och som mår jättedåligt. Både vårt andra barn (som går i skolan) och jag är födda sent på året, jag under sista veckan i december till och med. Ingen av oss har upplevt några problem under skolgången, snarare har vi alltid legat i framkant. Barnens pappa är särbegåvad och har själv hoppat över en klass, samt läst vissa kurser med tillsammans med betydligt äldre klasser (högstadiekurser på mellanstadiet osv och gymnasiekurser på högstadiet).

Det jag undrar över är hur det kan vara så enorm skillnad på decemberbarn och januaribarn? Jag hör inte om den mängd decemberbarn som tvingas gå om klasser? Jag pratade med en kompis som är lärare, som beskrev att hon genom åren haft ett par barn som gått om en årskurs.

Hur svårt är det egentligen för januaribarn i framkant när dessa går i klassen över? Och hur stor blir skillnaden gentemot barnen som är födda sent året innan?

• Svar på tråden Hur stor skillnad på januari- och decemberbarn?
  • Hellishen

Gör det! Hade jag blivit erbjuden att göra det för min dotter född i början av mars hade jag gjort det. Hon är socialt, fysiskt och kunskapsmässigt som de ett år äldre barnen... Även nu när hon börjar 4an.

• Anonym (Decemberbarn)

Det är inte så kul att vara yngst när man är tonåring ska jag säga som har ett decembernatt som är 15 år nu. Och allt inom idrotten bygger på vilket år man är född. 

• Anonym (Myohmy)
    Anonym (Decemberbarn) skrev 2024-08-13 18:47:00 följande:

Det är inte så kul att vara yngst när man är tonåring ska jag säga som har ett decembernatt som är 15 år nu. Och allt inom idrotten bygger på vilket år man är född. 

Jag är ju själv decemberbarn och upplevde det aldrig som problematiskt under tonåren. Alla kompisar var ju inte födda i januari och februari. I idrotten jag höll på med, kampsport, var det verkligen inte åldersindelat på det viset som du beskriver. Inte heller när jag spelade pingis eller höll på med friidrott.
  • Anonym (December)

Gör det. Min erfarenhet är tyvärr att skolan är skitdålig på att anpassa till elever som är i framkant. Ditt barn riskerar att bli grymt uttråkad, i synnerhet om ni väntar till nästa år. Jag har sommarbarn som inte är barn till någon särbegåvad och ändå varit rätt uttråkade i framför allt lågstadiet. 

• Anonym (December)
    Anonym (Myohmy) skrev 2024-08-13 18:52:40 följande:
    Jag är ju själv decemberbarn och upplevde det aldrig som problematiskt under tonåren. Alla kompisar var ju inte födda i januari och februari. I idrotten jag höll på med, kampsport, var det verkligen inte åldersindelat på det viset som du beskriver. Inte heller när jag spelade pingis eller höll på med friidrott.

Jag upplevde det lika (är också decemberbarn). Resonemanget att det skulle spela roll bygger mycket på att man skulle umgås bara med ungdomar i sin egen årskurs, och så såg i vart fall inte min umgängeskrets ut. Det var rätt blandat. 

De aktiviteter mina barn går på har grupper med åldersspann om ca tre år, så inte heller där spelar exakt ålder någon roll. Men i lagsport är det ju ofta indelat efter födelseår. 

• Anonym (Decemberbarn)
    Anonym (Myohmy) skrev 2024-08-13 18:52:40 följande:
    När alla andra köper moppe, börjar övningsköra och allt sånt är det rätt tråkigt. Min dotter skulle ha oerhört glädje av körkort och bil till gymnasieskolan men kommer kunna ta körkort i HT i åk 3 till skillnad från vissa andra i VT i åk 2... 

Och mina barn håller på med lagsport, där är det väldigt vedertaget att en majoritet av de som kommer längst (kommer med i olika uttagningar till distriktslag, landslag osv) är födda första halvan av året, helt naturligt eftersom man jobbar helt med årskullar. 
  • Anonym (Myohmy)
    Anonym (Decemberbarn) skrev 2024-08-13 20:22:38 följande:
    När alla andra köper moppe, börjar övningsköra och allt sånt är det rätt tråkigt. Min dotter skulle ha oerhört glädje av körkort och bil till gymnasieskolan men kommer kunna ta körkort i HT i åk 3 till skillnad från vissa andra i VT i åk 2... 

Och mina barn håller på med lagsport, där är det väldigt vedertaget att en majoritet av de som kommer längst (kommer med i olika uttagningar till distriktslag, landslag osv) är födda första halvan av året, helt naturligt eftersom man jobbar helt med årskullar. 

Ah, jag gissar att ni bor på en mindre ort, eftersom det finns behov av körkort. Vi bor i en storstad och körkort är liksom inget som behövs i samma ögonblick man fyller 18. 

Lagsport är liksom inget som man måste hålla på med heller. Där vi bor finns det en uppsjö av olika aktiviteter. Det är inte så att halva klassen håller på en och samma idrott. Det är en enorm spridning.

Min man är född i början av året och har alltid varit medioker i fotboll. Själv saknar jag helt bollsinne, så jag anar att barnen inte blir stjärnor oavsett när de är födda. 

• Anonym (Myohmy)
    Anonym (December) skrev 2024-08-13 19:02:19 följande:

Gör det. Min erfarenhet är tyvärr att skolan är skitdålig på att anpassa till elever som är i framkant. Ditt barn riskerar att bli grymt uttråkad, i synnerhet om ni väntar till nästa år. Jag har sommarbarn som inte är barn till någon särbegåvad och ändå varit rätt uttråkade i framför allt lågstadiet. 

Det är tyvärr den erfarenhet vi har för storasyster. Skolan har inte alls mött upp hennes kunskaper vilket gjort undervisningen ganska tråkig. 
  • EpicF

Om man går om klasser eller inte har inte alltid att göra med vilke månad man är född i. 

Om din dotter är mogen att börja skolan ett år tidigare, så varför inte? 

Däremot kan det vara jobbigt att vara yngst och få göra allt sist, speciellt i tonåren. Jag tycker iallafall det. Började ett år tidigare trots att jag är född i september (började som 6-åring). 

• Anonym (December)
    Anonym (Decemberbarn) skrev 2024-08-13 20:22:38 följande:
    När alla andra köper moppe, börjar övningsköra och allt sånt är det rätt tråkigt. Min dotter skulle ha oerhört glädje av körkort och bil till gymnasieskolan men kommer kunna ta körkort i HT i åk 3 till skillnad från vissa andra i VT i åk 2... . 

Umgås din dotter bara med ungdomar i sin egen årskurs? Vi umgicks i åldersblandade gäng i den åldern, någon fick köpa öl, andra inte osv. Det var bara så det var. Den som tog körkort först åkte ju på att skjutsa runt oss andra? Den upplevelse av att vara annorlunda som du pratar om uppstår ju bara om man umgås extremt ålderssegregerat. 

Svar på tråden Hur stor skillnad på januari- och decemberbarn?