• Anonym (.)

Hur gör man? undrar barnet

Alla får göra som man vill och tro på det man vill men jag hade tagit bort blöjan helt. Så gjorde jag. Berättade för mitt barn att vi ska sluta med blöjan en tid innan. Sen tog jag bort den. Lät pottan stå där vi var i hemmet. Barnet hade bara kläder på överkropp och ev strumpor. När jag iakttog och såg att kiss kom sa jag ojojoj nu kommer kisset, nu springer vi till pottan vi ska kissa på pottan. Visst kom lite på golvet o benet men då fick mitt barn verkligen känna när kisset kom och blev medveten om känslan och kontrollen. Samma med bajset. Tog bara någon dag sen kopplade barnet. Sen tog vi aldrig på blöjan igen. Sedan tog vi på byxor utan underkläder. Ett steg i taget. Kortare utflykter med ombyten med och potta. 

• Anonym (.)
    Anonym (Försöker) skrev 2024-08-14 20:58:51 följande:
    Den metoden funkar inte för vårt barn. Vi har försökt det.

Han har inga problem att gå till toaletten och han vet teoretiskt vad det är man skall göra där. Problemet är att han inte vet hur han skall göra det i praktiken. Han vet inte vilka signaler han skall ge till sina muskler för att få ut kiss och bajs. När han har blöjan på eller när han går utan blöja så bara kommer det.

Jag försöker säga till honom, när vi är vid toalettstolen: - Frammana nu den där känslan, det där tryckandet du gör när du kissar i blöjan. Men han får inte fram det.
    Förstår. Körde detta med vårt barn en gång innan. Då funkade det inte. Ansåg att hen inte var redo helt enkelt.  Man måste låta det komma kiss nerför benet, på golvet. Man måste låta barnet bajsa på sig, det kan hamna på golvet. Det tar tid. Kom en och annan bajskorv på golvet sista gången vi körde men vi gick all in. Tror ditt barn kommer att lösa det. Låt olyckor ske. Jag tog bort vår matta i v rummet lät hen känna allt. Det kommer gå bra tro mig. Om ditt barn kan kissa och bajsa i blöjan så fungerar kroppen som den skall. Då är ditt barn avslappnat. Har ni kört metoden och gått all in? Varit hemma i flera dagar och fokuserat endast på detta? Önskar er all lycka till
Svar på tråden Hur gör man? undrar barnet