Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Celiaki och sorg

Jag är också glutenintolerant och har varit ca 30 år. Jag känner alls inga större problem med det. Åker gärna utomlands och går ofta på restaurang. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-14 21:54:20 följande:

Jag lider med dig. Hoppas det växer bort så småningom. Hjärta 

Det ?växer? aldrig bort. Man har det hela livet. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 16:06:08 följande:
    Det är inte så enkelt bara, mycket innehåller gluten som restauranger inte har en aning om.

Mat som kan innehålla gluten utan att personalen har en susning är; såser, marinader, processat kött som kebab, skinka och korv, friterat, grytor. Det enda som är säkert är egentligen kokt potatis och en köttbit med salt och peppar på enbart.
    Vanlig skinka innehåller inget gluten. Julskinka jovisst men numer finns det att köpa glutenfri i butikerna. Vanlig korv (ej isterband) är glutenfri
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-15 20:43:16 följande:
    Allergier kan växa bort jag har varit med om det själv. Jag säger inte att det är det vanligaste men det händer. 
    Det är ingen allergi.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (trött på okunniga) skrev 2024-08-17 08:18:02 följande:
    Man kan ha

-glutenintolerans (icke-IgE-medierad inflammatorisk reaktion) och 

-veteallergi (IgE-medierad reaktion) mot vetets beståndsdelar direkt.

Ett fåtal individer har faktiskt båda diagnoserna samtidigt.

Allergi mot spannmål

Spannmålsallergi ska inte blandas ihop med celiaki. Den vanligaste spannmålsallergin är allergi mot vete. Då har man speciella allergiantikroppar mot vete i blodet. Vanliga symtom är eksem, ont i magen, kräkningar, astma och allergisk snuva. Allvarliga anafylaktiska reaktioner mot vete har rapporterats och dödsfall har förekommit.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten
    Och? Celiaki eller glutenintolerans är fortfarande ingen allergi. vet att man även kan vara allergisk mot vete men det är ju inte det vi talar om i denna tråd. 
Svar på tråden Celiaki och sorg