Inlägg från: Anonym (trött på okunniga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött på okunniga)

Celiaki och sorg

Anonym (Maria) skrev 2024-08-14 21:58:11 följande:
    Det är inte gluten i soja. Sojabönor är inte ens ett sädesslag. 
    Soja fermenteras med vete för att bli sojasås och restmängden som blir kvar efter fermentering kan tålas av vissa, men inte alla. Läs själv:

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten

Det finns de som är normalt glutenintoleranta och kan äta 20 ppm gluten, som är vad livsmedelsreglerna säger idag för att något ska få heta glutenfritt.

De mest känsliga med celiaki och de som är veteallergiker kan inte äta det heller- min kropp reagerar på en tiondel av de nivåerna. Jag kan inte äta några sädesslag som odlas i närheten av vete för då är de kontaminerade, från utsädesnivån.

Om jag gör en stor smulpaj och tar 0,5 dl "glutenfri" havre i smuldegen till den, då kan jag bara äta två matskedar av pajens yta innan hela min kropp reagerar med klåda och svårt eksem, eksemet tar en vecka att läka med massa antihistamin och starka kortisonsalvor som gör att huden blir tunn och ibland spricker även små kärl. Har man det så är det inte bara att utlämna sig åt restaurangpersonal utomlands som ofta inte ens begriper frågan.

Min kropp går sönder av veteprotein, kan du fatta det?

Det finns till och med stackare som är allergiska mot vatten.

www.health.com/condition/allergy/allergic-to-water
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-15 13:08:36 följande:

Enligt svenska celiakiförbundet försvinner glutenet under tillredningsprocessen. Du kan alltså äta det. Med tanke på dina andra svar då verkar du vara helt paranoid och du väljer frivilligt bort en massa saker du hade kunnat äta. Dina psykiska problem ställer till mer problem än din celiaki. 

Gluten försvinner i tillredningsprocessen av soja. Som glutenintolerant kan du alltså äta vanlig soja, även fast det står vetemjöl på innehållsförteckningen.

https://www.scuf.se/glutenfritt/fragor-och-svar/

Celiakiförbundet talar bara för de som är normalkänsliga. 

Vi är tusentals personer som har större problem än så, och det finns även veteallergi.

Du verkar ha svårt att ta in fakta.
    Anonym (Sara) skrev 2024-08-15 21:21:06 följande:
    Det är ingen allergi.
    Man kan ha

-glutenintolerans (icke-IgE-medierad inflammatorisk reaktion) och 

-veteallergi (IgE-medierad reaktion) mot vetets beståndsdelar direkt.

Ett fåtal individer har faktiskt båda diagnoserna samtidigt.

Allergi mot spannmål

Spannmålsallergi ska inte blandas ihop med celiaki. Den vanligaste spannmålsallergin är allergi mot vete. Då har man speciella allergiantikroppar mot vete i blodet. Vanliga symtom är eksem, ont i magen, kräkningar, astma och allergisk snuva. Allvarliga anafylaktiska reaktioner mot vete har rapporterats och dödsfall har förekommit.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten
    Anonym (Faster) skrev 2024-08-17 08:38:08 följande:

Glutenintolerans och veteallergi är två helt skilda saker. 

Det blir bara tokigt om du talar om veteallergi i en tråd om celiaki. 

Min poäng är att problematiken går längre än Celiakiförbundet erkänner.

Det finns celiakipatienter som behöver utesluta gluten ner till noll PPM, och står på lika fot med en veteallergiker vad gäller hur de måste leva för att må bra.

Problemet är att både läkare och celiakiförbundet sitter fast i myten att alla med celiaki tål nuvarande glutenfri-nivå, och det är inte sant.

Tusentals personer i landet går runt och lider helt i onödan, pga brist på information. Jag upplyser om detta så att TS kanske kan testa att utesluta helt, om det verkar vettigt.
Svar på tråden Celiaki och sorg