• Anonym (Hate it)

Celiaki och sorg

Blev diagnostiserad med celiaki (att jag inte tål gluten) för några år sedan, detta i vuxen ålder. Kunde då inte förstå vidden av detta. Det begränsar mitt liv otroligt. Svårt att äta ute och alltid en rädsla för att få i mig gluten när jag inte själv lagat det jag äter. Idag var jag nära att få i mig gluten av misstag, ett café som alltid har en glutenfri kaka, men som idag innehöll mjöl istället. Hade inte den som tog betalt känt mig och haft koll hade jag fått i mig och blivit dålig i flera dagar framöver. Utlandsresor är förbi eftersom det är svårt att äta glutenfritt utomlands. Aldrig några goda bakverk längre och är jag bortbjuden får jag ta med mig något själv medan alla andra sitter och äter gott. Spontanbesök på café eller restaurang är också förbi, måste alltid kolla om de har nåt jag kan äta. 

Ni som kan äta gluten, ni förstår inte hur lyckliga är!! Ville mest bara skriva av mig, kanske är det fler som känner samma som jag? 

• Svar på tråden Celiaki och sorg
  • Anonym (Nilla)

Kan inte låta bli lite till...

Sökte på Facebook och fick upp detta bland annat: 

www.google.com/maps/d/u/0/viewer&g_ep=CAISDTYuMTI0LjEuNzM0NDAYACDdYipaLDk0MjI0ODI1LDk0MjI3MjQ3LDk0MjI3MjQ4LDQ3MDcxNzA0LDQ3MDY5NTA4LDk0MjE4NjQxLDk0MjAzMDE5LDQ3MDg0MzA0LDk0MjA4NDU4LDk0MjA4NDQ3QgJTRQ%3D%3D&g_st=ic&ll=61.987912233422456%2C9.512815140695148&z=5

(en karta för glutenfria restauranger i Sverige). 

Ett stort tips är faktiskt att söka på inlägg på Facebook med sökorden: glutenfri restaurang

Finns många tips på olika resmål där folk varit och ätit glutenfritt, tips och tankar om glutenfritt osv. 

Hittade något som verkar vara ett guldkorn, en dansk grupp som heter Glutenfri guide i utlandet: www.facebook.com/groups/293546014000481 

• Anonym (Hate it)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-14 21:58:11 följande:
    Det är inte gluten i soja. Sojabönor är inte ens ett sädesslag. 
    Låt bli att uttala dig om saker du inte har en aning om. Soja innehåller vetemjöl. En del klarar av att äta den eftersom mycket av gluten försvinner i processen men det är rätt många som inte gör det heller. 
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Nilla) skrev 2024-08-15 00:27:27 följande:

Kan inte låta bli lite till...

Sökte på Facebook och fick upp detta bland annat: 

www.google.com/maps/d/u/0/viewer&g_ep=CAISDTYuMTI0LjEuNzM0NDAYACDdYipaLDk0MjI0ODI1LDk0MjI3MjQ3LDk0MjI3MjQ4LDQ3MDcxNzA0LDQ3MDY5NTA4LDk0MjE4NjQxLDk0MjAzMDE5LDQ3MDg0MzA0LDk0MjA4NDU4LDk0MjA4NDQ3QgJTRQ%3D%3D&g_st=ic&ll=61.987912233422456%2C9.512815140695148&z=5

(en karta för glutenfria restauranger i Sverige). 

Ett stort tips är faktiskt att söka på inlägg på Facebook med sökorden: glutenfri restaurang

Finns många tips på olika resmål där folk varit och ätit glutenfritt, tips och tankar om glutenfritt osv. 

Hittade något som verkar vara ett guldkorn, en dansk grupp som heter Glutenfri guide i utlandet: www.facebook.com/groups/293546014000481 

Tack för tipsen. Dock så hjälper det inte mig i vardagen att det finns glutenfria caféer 30-40 mil bort. Däremot om man ska på semester i Sverige så kan man såklart välja resmål dit där dom finns. 
  • ciann
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 07:47:58 följande:
    Låt bli att uttala dig om saker du inte har en aning om. Soja innehåller vetemjöl. En del klarar av att äta den eftersom mycket av gluten försvinner i processen men det är rätt många som inte gör det heller. 
    Det finns glutenfri soja. Kikkomon att köpa.
    Många östasiatiska restauranger har den, om man frågar.
  • Anonym (Hate it)
    ciann skrev 2024-08-15 07:55:02 följande:
    Det finns glutenfri soja. Kikkomon att köpa.
    Många östasiatiska restauranger har den, om man frågar.
    Jag köper glutenfri soja till mig. Men restauranger gör det inte eftersom den är betydligt dyrare. 
  • Anonym (trött på okunniga)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-14 21:58:11 följande:
    Det är inte gluten i soja. Sojabönor är inte ens ett sädesslag. 
    Soja fermenteras med vete för att bli sojasås och restmängden som blir kvar efter fermentering kan tålas av vissa, men inte alla. Läs själv:

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten

Det finns de som är normalt glutenintoleranta och kan äta 20 ppm gluten, som är vad livsmedelsreglerna säger idag för att något ska få heta glutenfritt.

De mest känsliga med celiaki och de som är veteallergiker kan inte äta det heller- min kropp reagerar på en tiondel av de nivåerna. Jag kan inte äta några sädesslag som odlas i närheten av vete för då är de kontaminerade, från utsädesnivån.

Om jag gör en stor smulpaj och tar 0,5 dl "glutenfri" havre i smuldegen till den, då kan jag bara äta två matskedar av pajens yta innan hela min kropp reagerar med klåda och svårt eksem, eksemet tar en vecka att läka med massa antihistamin och starka kortisonsalvor som gör att huden blir tunn och ibland spricker även små kärl. Har man det så är det inte bara att utlämna sig åt restaurangpersonal utomlands som ofta inte ens begriper frågan.

Min kropp går sönder av veteprotein, kan du fatta det?

Det finns till och med stackare som är allergiska mot vatten.

www.health.com/condition/allergy/allergic-to-water
  • Anonym (Mette)

Jag förstår. Har en bekant med celiaki och även andra kompisar med andra födoämnesallergier och det är verkligen inte kul. Och inte kan man lita på att restauranger och caféer vet vad det de serverar innehåller! Kunskapsnivån är skrämmande låg. :( 

Kan inte annat göra än att tycka synd om dig. Det är skit när man drabbas av sånt. Jag har andra hälsoproblem och min erfarenhet är att det känns mycket bättre om jag själv inte låter mina problem ta så stor plats. Gör din matlåda och njut av den goda maten du lagat. Lägg energin på att vara glad över att ditt café har en god kaka istället för att fastna i tankar kring de kakor du inte kan äta. 

Emellanåt är det ok att sörja och vara ledsen. Men man får inte fastna där och med tiden har man sörjt färdigt. 

Det här avsnittet om acceptans tycker jag är bra.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1663771

• Anonym (Hate it)
    Anonym (Mette) skrev 2024-08-15 08:10:09 följande:

Jag förstår. Har en bekant med celiaki och även andra kompisar med andra födoämnesallergier och det är verkligen inte kul. Och inte kan man lita på att restauranger och caféer vet vad det de serverar innehåller! Kunskapsnivån är skrämmande låg. :( 

Kan inte annat göra än att tycka synd om dig. Det är skit när man drabbas av sånt. Jag har andra hälsoproblem och min erfarenhet är att det känns mycket bättre om jag själv inte låter mina problem ta så stor plats. Gör din matlåda och njut av den goda maten du lagat. Lägg energin på att vara glad över att ditt café har en god kaka istället för att fastna i tankar kring de kakor du inte kan äta. 

Emellanåt är det ok att sörja och vara ledsen. Men man får inte fastna där och med tiden har man sörjt färdigt. 

Det här avsnittet om acceptans tycker jag är bra.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1663771

Exakt, det är inte lätt alls att äta ute. Många i tråden har okunskap om detta och tror att det bara är att gå ut och äta och låta bli brödet ungefär. Många restauranger har inte kunskapen och förstår inte att kontaminering också är farligt och gör därför inget för att att undvika det. Ta t ex pizzerior, de har glutenfri botten visst, men ingredienserna de lägger på som ligger helt öppet och får mjöldamm på sig konstant är så klart inte säkra. Många tror också att den vanliga havren är glutenfri och bjuder på chokladbollar och säger att de är "glutenfria". En del med celiaki tål inte ens ren havre. 

Det var nog några år att nå acceptans, men den kommer att komma tillslut.
  • Anonym (Resa)

Jag är allergisk mot massor med saker, inkl nötter och soja. Men älskar att resa och låter inte allergierna hindra mig från det. Men jag väljer mina resmål och jag äter ju inte vad som helst utan äter bara säkra kort 

• Anonym (Mette)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 08:23:48 följande:
    Exakt, det är inte lätt alls att äta ute. Många i tråden har okunskap om detta och tror att det bara är att gå ut och äta och låta bli brödet ungefär. Många restauranger har inte kunskapen och förstår inte att kontaminering också är farligt och gör därför inget för att att undvika det. Ta t ex pizzerior, de har glutenfri botten visst, men ingredienserna de lägger på som ligger helt öppet och får mjöldamm på sig konstant är så klart inte säkra. Många tror också att den vanliga havren är glutenfri och bjuder på chokladbollar och säger att de är "glutenfria". En del med celiaki tål inte ens ren havre. 

Det var nog några år att nå acceptans, men den kommer att komma tillslut.

Ja, den komner till slut, acceptansen. 

Sen blir jag faktiskt sur när du säger att du får ta med eget när du är bortbjuden. Det är ju en j-kla lat värd som inte ordnar mat eller fika som alla inbjudna kan äta. Det skulle aldrig falla mig in att be en gäst ta med eget bara för att den är glutenintolerant. Då bakar jag glutenfritt. Så komplicerar är det faktiskt inte. Nätet är fullt av recept. 

Svar på tråden Celiaki och sorg