• Anonym (Trött)

Viktigt att dricka tillräckligt, jaha men HUR mycke är det då??

Viktigt att man dricker tillräckligt om man äter mkt fiber, men hur mycket är det då? Nån som vet? Är den rekommenderade mängden vatten man ska konsumera/dag (3-3,5dl/kg kroppsvikt) tänkt att täcka in även den vätska som behövs för fibrer, och i så fall hur mkt fiber är inräknat där? Eller ska man räkna den vätska som fiber behöver utöver den dagliga rekommenderade vätskan? I så fall hur mkt extra vätska per vilken mängd fibrer ska man lägga till???

• Svar på tråden Viktigt att dricka tillräckligt, jaha men HUR mycke är det då??
  • Anonym (Trött)

Cl mena jag, inte dl. Alltså 3-3,5 cl/kg kroppsvikt.

• Anonym (Mamma)

Man behöver inte räkna centiliter osv utan det räcker att dricka när man är törstig. Det är inte rocket science. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-14 16:51:21 följande:

Man behöver inte räkna centiliter osv utan det räcker att dricka när man är törstig. Det är inte rocket science. 

Vad bra, då behöver jag alltså bara dricka ett enda glas på hela dan! Det var ju skönt att få veta.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött) skrev 2024-08-14 17:01:02 följande:
    Vad bra, då behöver jag alltså bara dricka ett enda glas på hela dan! Det var ju skönt att få veta.
    Du är garanterat inte bara törstig en gång om dagen. Men prova det en dag så kommer du säkert dricka mer dagen därpå. 
  • Aniiee

Mellan en och tre små Imsdals-flaskor. Man behöver inte varken över- eller underdriva. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (J)

Ca 2 liter om dagen. 

• Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-14 17:08:33 följande:
    Du är garanterat inte bara törstig en gång om dagen. Men prova det en dag så kommer du säkert dricka mer dagen därpå. 
    Jag är likadan, känner nästan aldrig törst. Så jag skulle också lätt kunna drick bara en gång om dagen. Det har hänt också. Innan jag visste om mitt problem. Märker törst genom hög puls, slö, trött, osv. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-08-14 17:16:23 följande:

Samma med hunger.

Väldigt få människor svälter sig till döds eller törstar till döds frivilligt. 

Vad jag försökte säga var att man inte behöver göra några komplicerade uträkningar eller leta i vetenskaplig litteratur för att veta att man bör dricka några gånger om dagen och dricka när man är törstig. Det kommer inte skada någon att dricka något glas för lite eller för mycket. 

Djur vet inte hur många cl de bör dricka per dag, ändå både äter och dricker de så att deras kroppar är i perfekt balans om de har tillgång till mat och vatten. De blir varken uttorkade eller överviktiga. Precis så är det för oss människor också om vi slutar övertänka. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-14 17:24:14 följande:
    Väldigt få människor svälter sig till döds eller törstar till döds frivilligt. 

Vad jag försökte säga var att man inte behöver göra några komplicerade uträkningar eller leta i vetenskaplig litteratur för att veta att man bör dricka några gånger om dagen och dricka när man är törstig. Det kommer inte skada någon att dricka något glas för lite eller för mycket. 

Djur vet inte hur många cl de bör dricka per dag, ändå både äter och dricker de så att deras kroppar är i perfekt balans om de har tillgång till mat och vatten. De blir varken uttorkade eller överviktiga. Precis så är det för oss människor också om vi slutar övertänka. 
    Gör inte det frivilligt. Jag känner inte det. Det är så för en del. 
Svar på tråden Viktigt att dricka tillräckligt, jaha men HUR mycke är det då??