• Anonym (Ger snart upp)

Vad ska jag göra?

Jag har nästan dagligen ont i huvudet och nacken så pass att min hjärna inte fungerar som vanligt under de här episoderna. Jag blir dum glömsk och tom i huvudet. Det är som blankt i huvudet och som om jag tappat närminnet. Känner mig varm, yr och svagt illamående ibland. Ibland gör det ont i leder och ansiktet och kan känna en lockkänsla i öronen. Ständigt trött och känner mig utmattad.

Läkaren säger att det är spänningshuvudvärk och att jag är väldigt spänd runt nacken, och det känner jag själv att jag är. Hade även brist på D-vitamin. Jag spänner mig spänd när jag känner mig stressad och i sociala situationer som tex på arbetet och nu när min semester är slut och jag ska tillbaka till arbetet så är det värre än någonsin förmodligen pga av att jag är spänd. Jag känner att jag inte kan arbeta när jag mår såhär men vad är oddsen att bli sjukskriven? Jag har testat avslappningsövningar och det hjälper inte och värktabletter hjälper inte alls. Under mens och ägglossning är det ännu värre. 

Det känns så hjälplöst och som om ingen inom vården tar det riktigt på allvar och förstår att det är ett funktionshinder för mig för att klara av arbete och vardagen.

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (Tee)

Jag började få huvudvärk för 10 år sedan efter att ha mått dåligt psykiskt rätt länge. Den satt hela tiden på vänster sida och gick ner i ansiktet, bak i nacken, som en molande dov värk. Men ändå hanterbart. Fick ingen hjälp från vården. Hur som så blev det bara värre och värre och värken började sprida sig i kroppen. Började med C vitamin eftersom jag fick tipset från en vän och att man förbrukar det mycket mer vid stress. Nu har jag ätit det i snart en månad och värken har försvunnit till 80%. Men jag var extremt sönderstressad. Hade inget minne eller koncentration. Försök testa mineraler och vitaminer som är viktiga vid stress, som tex magnesium och c vitamin. Har de testat b12 och folsyra? Brist på dessa kan också ge värk.

• Tow2Mater

Har det varit bra under semestern? Isåfall leta nytt jobb. Och under tiden aktivt forsok begränsta stressen på jobbet. Och begränsa även kraven hemmavid. 
    Provat styrketr
    äning? Det kan hjälpa mot stress.

• Anonym (Ger snart upp)
    Tow2Mater skrev 2024-08-15 15:44:05 följande:

Har det varit bra under semestern? Isåfall leta nytt jobb. Och under tiden aktivt forsok begränsta stressen på jobbet. Och begränsa även kraven hemmavid. 
    Provat styrketräning? Det kan hjälpa mot stress.

Nej det har varit rätt mycket under semestern också, men ännu mer nu dagarna innan jag ska tillbaka till arbetet. Och det är inte arbetet i sig utan den sociala biten som jag inte orkar och som tar så mycket energi ifrån mig. Jag kan tyvärr inte arbeta hemifrån 
  • Anonym (Tee)

Och mitt svar struntade du i, uppenbarligen vill du inte ha någon hjälp.

• Anonym (Ger snart upp)
    Anonym (Tee) skrev 2024-08-15 15:31:18 följande:

Jag började få huvudvärk för 10 år sedan efter att ha mått dåligt psykiskt rätt länge. Den satt hela tiden på vänster sida och gick ner i ansiktet, bak i nacken, som en molande dov värk. Men ändå hanterbart. Fick ingen hjälp från vården. Hur som så blev det bara värre och värre och värken började sprida sig i kroppen. Började med C vitamin eftersom jag fick tipset från en vän och att man förbrukar det mycket mer vid stress. Nu har jag ätit det i snart en månad och värken har försvunnit till 80%. Men jag var extremt sönderstressad. Hade inget minne eller koncentration. Försök testa mineraler och vitaminer som är viktiga vid stress, som tex magnesium och c vitamin. Har de testat b12 och folsyra? Brist på dessa kan också ge värk.

Check på sönderstressad och Japp även brist på folsyra. Symptomen på folsyrabrist och D-vitaminbrist stämmer på mig men jag tror inte att det enbart beror på det utan även pga spänningar och stress. Det måste kännas otroligt skönt att få slippa all värk efter 10 år?! Jag är så frustrerad över att inte fungera i vardagen, att inte kan ta stora viktiga beslut för att hjärnan inte fungerar. Känner mig dement och hjärntrött.
    Jag ska testa C-vitamin. Tack för tipset! Vilka C-vitamin tar du och hur mycket?
  • Anonym (Tee)
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2024-08-15 16:06:16 följande:
    Check på sönderstressad och Japp även brist på folsyra. Symptomen på folsyrabrist och D-vitaminbrist stämmer på mig men jag tror inte att det enbart beror på det utan även pga spänningar och stress. Det måste kännas otroligt skönt att få slippa all värk efter 10 år?! Jag är så frustrerad över att inte fungera i vardagen, att inte kan ta stora viktiga beslut för att hjärnan inte fungerar. Känner mig dement och hjärntrött.
    Jag ska testa C-vitamin. Tack för tipset! Vilka C-vitamin tar du och hur mycket?
    Gick dom vidare med varför du har folsyrabrist? Det får man sällan utan någon anledning.

Tar vanliga brustabletter som jag dricker lite av regelbundet under dagen, ca 1,5 gram. Jo jag känner mig mycket bättre men det är en lång väg tillbaka och det kommer ta tid. 
  • Anonym (Ger snart upp)
    Anonym (Tee) skrev 2024-08-15 16:10:48 följande:
    Gick dom vidare med varför du har folsyrabrist? Det får man sällan utan någon anledning.

Tar vanliga brustabletter som jag dricker lite av regelbundet under dagen, ca 1,5 gram. Jo jag känner mig mycket bättre men det är en lång väg tillbaka och det kommer ta tid. 
    Nej det gjorde de inte utan jag fick bara utskrivet folsyratabletter. Vad skulle folsyrabrist kunna bero på då? Jag hade inte brist på b12 däremot. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Tee) skrev 2024-08-15 16:01:09 följande:

Och mitt svar struntade du i, uppenbarligen vill du inte ha någon hjälp.

Men hjälp, hur tänkte du när du skrev detta efter så kort tid där TS tagit ett kortare svar före? Ärlig fråga för jag förstår inte.
  • Anonym (Tee)
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2024-08-15 16:22:37 följande:
    Nej det gjorde de inte utan jag fick bara utskrivet folsyratabletter. Vad skulle folsyrabrist kunna bero på då? Jag hade inte brist på b12 däremot. 
    Folsyrabrist beror oftast på minskat upptag i tarmen, som celiaki t ex eftersom folsyra absorberas i den del av tarmen som skadas vid den sjukdomen. Äter man en hyffsat normal kost så är det sällsynt med brist på folsyra. Därför brukar det utredas. B12 absorberas längre ner i tunntarmen och den delen är inte skadad vid celiaki. Det är ju sak mellan läkare och dig men ville bara ge lite info.
  • Anonym (Tee)
    Anonym (d) skrev 2024-08-15 17:51:28 följande:
    Men hjälp, hur tänkte du när du skrev detta efter så kort tid där TS tagit ett kortare svar före? Ärlig fråga för jag förstår inte.
    Vet inte hur jag tänkte, var väl stressad helt enkelt.
Svar på tråden Vad ska jag göra?