• Anonym (J)

Fysisk sjuk av olycklig kärlek

Tror ni man kan bli sjuk eller utbränd av olycklig kärlek? 

• Svar på tråden Fysisk sjuk av olycklig kärlek
  • Anonym (J)
    Anonym (Mathilda) skrev 2024-08-15 18:49:47 följande:

Ja, någonstans måste ju sorgen ut.

Har du haft så någon gång? Min kropp har bara lagt av, vet inte om det beror på det eller på någon sjukdom, känner mig svimfärdig hela tiden. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Mathilda) skrev 2024-08-15 18:55:42 följande:
    Inte av olycklig kärlek men av sorg när min sambo dog. 
    <3 oj beklagar verkligen sorgen :( tror våra döda är med oss någonstans 
  • Anonym (J)
    Anonym (Fåret) skrev 2024-08-15 18:54:32 följande:

Jag blev det. En separation med stor saknad gjorde att jag fullständigt kraschade med både fysiska och psykiska symptom.

Vill du berätta 
  • Anonym (J)
    Anonym (Viktor) skrev 2024-08-15 18:53:11 följande:

Ja det tror jag. 
    Försök komma ur det för det tär verkligen på en. 

Ja det är viktigt. har du varit med om det 
  • Anonym (J)
    Anonym (Fåret) skrev 2024-08-15 19:16:23 följande:
    Började ett nytt jobb strax efter att vi separerat men det blev för mycket, sorgen tog allt fokus och jag kände mig konstant uppstressad av situationen. Kraschade. Blev sjukskriven och tog 2 år innan jag hade ork igen.
    Oj, är ledsen för din skull. Tack för att du delar med dig. vill du berätta om hur det började? Blev du trött eller hur kändes det? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Allvarligt) skrev 2024-08-15 19:20:13 följande:
    Har du sökt vård? Det låter allvarligt och bör kollas upp, inte gissa.
    Ja, jag ska boka en tid på vårdcentralen. Vet att jag tidigare fått fysisk symtom som inte kunnat påvisas något fel av vården så har avvaktat den här gången. exempelvis har jag haft migrän och senare crohns. Men jag ska kolla så jag inte har något neurologiskt. har lämnat blodprov idag som inte visade någonting men har svårt att arbeta pga yrsel och svimningskänslor. Tror det är psykiskt men ska kolla. undrade om andra har liknande erfarenheter. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Fåret) skrev 2024-08-15 19:25:47 följande:
    Noll koncentrationsförmåga, sämre minne, ångest, hjärtklappning och sömnproblem.
    Ok! kunde du sova väldigt mycket när du väl sov? Och kunde du känna yrsel och svaghet i benen? Vad skönt att du kommit ut på andra sidan <3 bra jobbat! hur mår du idag? 
  • Anonym (J)
    Anonym (d) skrev 2024-08-15 19:43:04 följande:

Vad är du i för situation som gör att du misstänker detta?

Det är en kille jag älskar som kommer och går i mitt liv. Ibland försvinner han och träffar andra. Jag känner att jag aldrig kommer att duga åt honom. Sedan har jag så mycket annat belastande, tror att det hopat sig liksom. Jag känner att livet är en lång transportsträcka man måste klara sig genom och längtar tills jag blir gammal. har alltid känt så. Hade det inte varit för barnen hade jag inte gjort det kan jag säga. 
  • Anonym (J)
    Anonym (....) skrev 2024-08-16 05:24:37 följande:

Bra att du redan bestämt dig för att gå till VC! Allvarlig fysisk sjukdom ska förstås alltid uteslutas först, innan man ger symptomen psykosomatiska förklaringar. 

Jag tror att det på ETT sätt kan vara värre med olycklig kärlek, än när en "riktig" kärlek dör eller lämnar en. När det är "på riktigt" ute i verkligheten kan man i alla fall prata med folk och få stöd, men försöker man berätta om sin olyckliga kärlek så viftar folk bara bort det. Många fattar inte att det KÄNNS likadant, även om man bara haft kärleken inne i sin egen hjärna och sitt eget hjärta. Det är ju ändå samma signalsubstanser, samma delar av hjärnan som är involverade. Och självklart kan det bli samma psykosomatiska reaktioner i resten av kroppen också. 

...men folk tycker att man är omogen och barnslig. Och är man dessutom kär i någon som är upptagen, så har man ingen sympati alls att hämta. Fast man inte kan hjälpa vem man blir kär i. 

Ja verkligen! Vad bra beskrivet! vi är ju människor och sociala varelser. Är ju konstigt ett man förväntas stängs av helt liksom. Ja det är intressant hur mycket själen och det psykiska hänger ihop med kroppen överlag och ens funktion
Svar på tråden Fysisk sjuk av olycklig kärlek