Kvittning skrev 2024-08-17 08:51:48 följande:
Kan du ge exempel på hur du trycks till? Är du säker på att de verkligen menar illa? Om du uppfattas som en stark person så kanske det bara är så att de har uppfattat dig som en sådan som man inte behöver linda in saker till utan kan vara rak.
Anledningen att jag frågar är inte för att skuldbelägga dig utan för att jag själv är en sådan person som folk är väldigt raka mot gällande mina brister. Och de är inte det för att sätta mig på plats, vara taskiga eller något annat utan de är det helt enkelt för att de uppfattar mig som en person som man KAN säga så till utan att jag tar åt mig (vilket stämmer, det går alldeles utmärkt och jag uppskattar också när folk är raka och tydliga).
Alla människor får kritik både hemma och på arbetsplatsen, men givaren av kritik ger den ofta på väldigt olika sätt beroende på hur man uppfattar mottagaren. Om man uppfattar mottagaren som känslig så lindar man in det så mycket att den inte ens förstår att den får kritik och om man uppfattar den som en som inte orkar med krusiduller och omskrivningar utan föredrar att man går rakt på sak så är man rakare. Och så alla nivåer däremellan.
Sedan så kan det såklart vara så att vissa människor ger sig på specifika individer och att de är ren mobbing eller psykisk misshandel. Men min erfarenhet av människor som alltid känner sig kritiserade är att de inte får mer kritik än andra men att de är betydligt känsligare och inte klarar av att ta emot den på samma sätt som andra.
Jag har tex en kollega på jobbet som är helt omöjlig att samarbeta med för han uppfattar verkligen allt som kritik.
Ex
Om en kollega har något nytt klädesplagg/frisyr el dyl som uppmärksammas så får den enbart positiva kommentarer även om man ser att det kanske inte är 100% sanning. Plagget är kanske för snävt, stort eller frisyren helt fel. Om man köpt ny bil eller boende så är allt positivt. Om den bjuder på något är det 100% gott.
Om jag har nya kläder, frisyr, bil, boende, bjuder på något så finns det alltid ett MEN med i kommentarerna.
Som om jag aldrig riktigt lyckas och det ska skrivas mig på näsan. Jag får alltid försvara mig. Ibland tar jag det bara, ibland biter jag ifrån .
Senast igår kom en granne och uttalade sig oombedd om mina nyplanterade växter. Att jag tänkt fel.
Svarade då att jag tackade för rådet men att vi nog har olika smak. Tänkte samtidigt att så hade denna person aldrig sagt till någon annan än mig.