• Anonym (Första dejten)

Tips till en första dejt?

Hej jag ska snart ha första dejten med en underbar tjej! 

vi har bara träffats ett par gånger genom jobbet och det va då jag bjöd ut henne.

men hur ska man tänka till själva dejten? Jag vill gärna att just dejten med mig ska vara speciell och minnesvärd för henne?

god middag etc går ju hem, men tänker också kanske nåt äventyrligt eller adrenalin fullt.

tjejer vad säger ni? Rent generellt vad finns det för tips på grymma dejter? Vad föredrar ni?

• Svar på tråden Tips till en första dejt?
  • Anonym (Mira)

Första dejten ska inte innehålla en massa aktiviteter som måste bokas i förväg. 

Middag eller fika, kanske promenad. Att veta att ens dejt planerat in saker att göra efter maten blir vara obekvämt om man redan tidigt känner att denna person är inget för mig. Din dejt måste kunna lämna dig och ta sig hem hyfsat snabbt, inte vara beroende av dig. 

• Anonym (Hm)

Håll det lugnt på första dejten. Jag föreslår en restaurang med ett roligt tema. Vet inte vart i landet du bor men det finns många restauranger som är nischade. Italienskt är inte riktigt det jag menar, utan mer Pinchos, en tapas bar med skön live musik. en vanlig fika fungerar också helt utmärkt med en avslutande promenad. Allt annat blir för mycket första gången. 

• Mandel

Håller med föregående.

En enklare middag eller fika på stan och om det känns bra under den tiden kan man föreslå en promenad.
    Eller så förslår man en promenad och om det känns bra under den tiden frågar man om en ev fika beroende på vilken tid ni ses.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Bullen)

Håller med övriga. 

Absolut inte något fysiskt krävande. Tänk om hon har någon sjukdom eller skada som omöjliggör sånt. Eller helt enkelt bara hatar det. Det blir ingen bra stämning. 

När ni lärt känna varandra lite mer kommer det att bli uppenbart vilka sorters aktiviteter ni båda gillar.  

Det är ju så, att om ni klickar så är att träffa dig långt mycket härligare och häftigare för henne än vilken forsränning eller höghöjdsbana som helst. :) 

• KimLinnefeldt

Se henne. Lyssna på henne. Ställ följdfrågor.

Lägg en hand innanför hennes närgräns på matbordet. Ta bort ett hårstrå från hennes tröja.

Fråga henne om henne. Vad drömmer hon om? Vad är roligast på jobbet? Vad uppskattar hon hos sina tjejkompisar? Hur funkar det med hennes föräldrar? Godaste maten? Bästa resan hittills?

Alla gillar att fokusera på sig själva. Bjussa henne på det.

Sen kan ni ta en promenad. Du kanske kan visa henne något du gillar.

Se henne i ögonen, lite längre än man brukar göra. Le mot henne.

• Anonym (Wow)
    KimLinnefeldt skrev 2024-08-16 20:07:06 följande:

Se henne. Lyssna på henne. Ställ följdfrågor.

Lägg en hand innanför hennes närgräns på matbordet. Ta bort ett hårstrå från hennes tröja.

Fråga henne om henne. Vad drömmer hon om? Vad är roligast på jobbet? Vad uppskattar hon hos sina tjejkompisar? Hur funkar det med hennes föräldrar? Godaste maten? Bästa resan hittills?

Alla gillar att fokusera på sig själva. Bjussa henne på det.

Sen kan ni ta en promenad. Du kanske kan visa henne något du gillar.

Se henne i ögonen, lite längre än man brukar göra. Le mot henne.

Den dejten vill jag gå på!
  • Anonym (Hemlagad middag)

Jag gillar att bjuda på hemlagad middag som första dejt. jag vet jag vet det kan vara obehagligt för en tjej att komma hem till en man på första dejten, men jag har faktiskt haft en del sådana dejter och alla tjejer verkar inte rädda för det. Vad är det värsta som kan hända liksom? Att jag blir tafsig? Ett nej funkar lika bra hemma hos mig som på andra ställen.  

Fördelarna är att du är i ditt eget hem, där känner du dig trygg, kan visa ditt bästa jag och det är inga distraktioner.

Kom på det här under Covid, då gick man inte ut på samma sätt så det var enklare att bjuda hem.

• Anonym (Wow)
    Anonym (Hemlagad middag) skrev 2024-08-16 20:17:07 följande:

Jag gillar att bjuda på hemlagad middag som första dejt. jag vet jag vet det kan vara obehagligt för en tjej att komma hem till en man på första dejten, men jag har faktiskt haft en del sådana dejter och alla tjejer verkar inte rädda för det. Vad är det värsta som kan hända liksom? Att jag blir tafsig? Ett nej funkar lika bra hemma hos mig som på andra ställen.  

Fördelarna är att du är i ditt eget hem, där känner du dig trygg, kan visa ditt bästa jag och det är inga distraktioner.

Kom på det här under Covid, då gick man inte ut på samma sätt så det var enklare att bjuda hem.

Nej, tyvärr är det inte det värsta som kan hända.
  • Anonym (Hm)

Ta lyssna inte på detta. Ta INTE hem henne. 
  • Anonym (nej)

Att du begår ett sexuellt övergrepp genom att tafsa är inte det värsta som kan hända. Ett nej i ditt hem fungerar inte lika bra som ett nej i en miljö med andra människor omkring. Det finns män som avbryter sitt övergrepp om andra kan se, men som i avskildhet inte låter ett nej hindra dem. Vilken typ du är kan hon inte veta.

DU är trygg i ditt hem. Borde inte målet vara att ni både är det? I ditt hem har du ett övertag utöver det som män generellt har gällande fysisk styrka.
  • Anonym (Hmm)

Nä, jag hade inte ens kunnat tänka mig att bjuda hem någon på första dejten - och heller inte haft dejten hemma hos henne heller för den delen.
    Första mötet bör ske bland andra människor för bådas trygghet, och kanske även andra och tredje också.
    Det finns många därute som gärna utnyttjar andra på olika sätt
    Jag som man skulle fan inte våga dejta någon hursomhelst. Har råkat ut för en stalker och läst lite för mycket om snubbar som blivit rånade på dejter.

• Anonym (Mira)

Har du något intyg på att det är säkert att gå hem till dig på en första dejt? Det syns liksom inte på en kille vilken sort han är. 

Som kille borde väl prio ligga på att tjejen känner sig trygg. 

• Anonym (Mira)
    Anonym (nej) skrev 2024-08-17 15:56:09 följande:
    Att du begår ett sexuellt övergrepp genom att tafsa är inte det värsta som kan hända. Ett nej i ditt hem fungerar inte lika bra som ett nej i en miljö med andra människor omkring. Det finns män som avbryter sitt övergrepp om andra kan se, men som i avskildhet inte låter ett nej hindra dem. Vilken typ du är kan hon inte veta.

DU är trygg i ditt hem. Borde inte målet vara att ni både är det? I ditt hem har du ett övertag utöver det som män generellt har gällande fysisk styrka.
    Håller med. Känns konstigt att en kille idag inte förstår detta. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mira) skrev 2024-08-17 17:02:40 följande:
    Håller med. Känns konstigt att en kille idag inte förstår detta. 
    En del kanske har totalt duckat " Me too"?
    Jag skulle aldrig utsätta mig för en situation där min respekt för kvinnan skulle kunna ifrågasättas.
Svar på tråden Tips till en första dejt?