• Anonym (M)

Besviken på syster som bortprioriterar oss

Kanske är jag som är känslig o överreagerar men kan inte låta bli att känna mig lite besviken. 

jag o min syster har alltid varit bästa vänner. jag bor med sambo i hus, har 2 barn. Min syster däremot är singel o inga barn. Vi är båda i 35 års åldern. Jag har ändå alltid varit väldigt noga med att vi fortsätter umgås, min sambo har gått med på att hon jag o barnen åker iväg på resor ihop, hon har sovit hos oss då hon alltid haft ett jätte intresse för våra barn. 

sen ungefär 6 månader tillbaka träffade hon en ny kompis o de ska umgås hela tiden. det jag tycker är mest konstigt är att de åker o bor hos vår pappa som bor i en större stad för där finns mer att göra. De var där hela sommaren trots de är 35 år gamla. såfort hon träffat en kille blir det samma sak där. Hon skiter i oss för att sedan komma tillbaka. just nu har hon träffat en kille och vi hamnar sist igen. Från att ha vilja är boka resa vill hon inte längre. men skulle det ha slut vill hon åka på direkten. först kommer killen, sedan tjejkompisen o oss ungås hon med när det inte finns något annat att göra. 

jag fattar ju att man kanske blir så när man är såpass gammal o vill med ha familj. men jag tycker ändå man måste kunna planera saker trots man dejtar. vi skulle tex på weekend i höst men nej det vill hon inte boka längre. 

o det jag tycker är metat mörligt är att man som 2 vuxna föräldrar tillbringar en hel semester samt helger hos någons förälder? 

• Svar på tråden Besviken på syster som bortprioriterar oss
  • Anonym (Ellen)

Vad säger hon de gånger ni pratar om hur ledsen hennes beteende gör dig? 

Min fördom är att du inte har berättat det och att det är därför hon gör så. Det är trevligt och enkelt för henne och du verkar inte bry dig. 

Men jag har kanske helt fel. 

• Anonym (M)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-08-17 10:24:19 följande:

Vad säger hon de gånger ni pratar om hur ledsen hennes beteende gör dig? 

Min fördom är att du inte har berättat det och att det är därför hon gör så. Det är trevligt och enkelt för henne och du verkar inte bry dig. 

Men jag har kanske helt fel. 

Jo det har vi. Vi har väl inte pratat jätte ingående men jag har sagt vad jag tycker men hon blir bara arg o säger att jag ska förstå henne, att jag har familj o hon ska göra det som gynnar henne bäst. Att hon måste tänka på sig själv o vad som är bäst 
  • Anonym (Isla)

Det är väl inte konstigt att en vuxen människa prioriterar sin partner?

Det är väl snarare konstigt att du bortprioriterar din man och hellre åker på resor med din syster än din man.

Heller inget konstigt att hon vill göra vuxensaker med sina kompisar än att bara göra barngrejer med dig och dina barn.
    och verkligen inget konstigt att bo hos sina föräldrar på semestern, det gör jag flera gånger om året med min familj!

Jag tror snarare det är du som dels behöver prioritera din man framför din syster och även skaffa lite egna vänner att hitta på saker med.

Att ha fin kontakt med sin syster betyder inte att allt ska vara på ditt villkor och att hon bara måste umgås med dig och dina barn. Hon har sitt liv, du har ditt. Och ibland träffas ni och hittar på saker när ni båda vill.

• Anonym (.)

Att relationer går upp och ner, att man umgås mer i perioder och mindre i perioder är väl helt normalt.
    Hon har just nu mer utbyte av vännen.

Alla relationer är ju olika, bara för att hon vill umgås med den här vännen och resa och så, innebär det väl inte att hon tycker om att umgås med dig mindre? 
    Du har barn, det kan vara jobbigt att umgås med barn i längden.

Man måste ju anpassa sig mycket mer då... Hur gamla är dina barn? Varför inte göra roliga saker som familj, du din man och dina två barn?

Finns ju massor som är roligt att göra som familj, spela spel, resa, gå på nöjesfält, besöka badhus etc... :)

• Anonym (Ellen)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 10:30:27 följande:
    Jo det har vi. Vi har väl inte pratat jätte ingående men jag har sagt vad jag tycker men hon blir bara arg o säger att jag ska förstå henne, att jag har familj o hon ska göra det som gynnar henne bäst. Att hon måste tänka på sig själv o vad som är bäst 

Skittråkig och ego attityd från henne. Jag förstår att du blir ledsen! 

Att umgänget minskar i perioder hon har pojkvän tycker jag inte är konstigt, men att hon helt avbryter kontakten med er är ju inte särskilt trevligt. 

Ver du om hon vill ha barn? Att hon helt går upp i män hon träffar skulle kunna bero på desperation kring att få till en relation att få barn i. 

• Anonym (Siri)

Jag känner igen mig i din syster.

Jag har en syster som träffade kille och fick barn i samma veva som jag tog flera steg bakåt i samband med en svår separation.
    Jag hängde mycket med min syster och familj under den svåra tiden och det hjälpte mig mycket att få annat att tänka på.
    Jag hade inte heller någon stor bekantskapskrets eller någon jag bondade med som jag kunde känna mig trygg med, så min syster blev väldigt viktig för mig.
    När jag väl kom i balans igen började jag att vidga mina vyer och lärde känna nya vänner och började att dejta igen umgicks jag av naturliga skäl inte lika ofta med min syster och jag tror att hon mest var glad för min skull och att hon också fick lite andrum från mina problem.

För att göra en lång historia kort så är det helt naturligt det liv din syster lever.
    Det är så singellivet ser ut för de flesta.

Hon älskar säkert inte dig mindre nu utan lägger sin tid på sig själv, att prioritera fler relationer ( vilket är nyttigt) och att hitta en partner.
    För syvende och sist vill hon säkert också ha en stabil grund att stå på likt dig.

När jag var klar med singellivet och träffade min man och fick barn lever jag och min syster mer likvärdigt och umgås mycket igen och har mer gemensamt än innan då vi levde olika liv med olika förväntningar och intressen.

• Anonym (M)
    Anonym (Isla) skrev 2024-08-17 10:36:04 följande:

Det är väl inte konstigt att en vuxen människa prioriterar sin partner?

Det är väl snarare konstigt att du bortprioriterar din man och hellre åker på resor med din syster än din man.

Heller inget konstigt att hon vill göra vuxensaker med sina kompisar än att bara göra barngrejer med dig och dina barn.
    och verkligen inget konstigt att bo hos sina föräldrar på semestern, det gör jag flera gånger om året med min familj!

Jag tror snarare det är du som dels behöver prioritera din man framför din syster och även skaffa lite egna vänner att hitta på saker med.

Att ha fin kontakt med sin syster betyder inte att allt ska vara på ditt villkor och att hon bara måste umgås med dig och dina barn. Hon har sitt liv, du har ditt. Och ibland träffas ni och hittar på saker när ni båda vill.

Ja det är kanske det då som är problemet, att jag alltid sett till min systers bästa o velat ställa upp o vara snäll emot henne. När hon velat resa med oss för hon inte har någon annan att resa med har jag ställt upp. 

jag är också hos min familj hela somrarna. det jag tycker är konstigt är dock när man har med sin nya kompis, att 2 vuxna människor bor hos ens pappa och får mat serverad o grejer 

• Anonym (S)

Det som behöver sägas är redan sagt!
    Är man ensam tar man lite vad man får i umgänge. Då duger du och dina barn. Men egentligen tycker hon inte det är speciellt skoj. Så så fort det dyker upp något roligare så prioriterar hon det istället! Klart singelvänner och partners är betydligt roligare att umgås med för en singeltjej!
    Måste du dra med dig dina ungar överallt?? Kan ni inte umgås som två vuxna människor på tu man hand? Då tror jag hon skulle vara mera intresserad av att umgås med dig!
    Jag har vänt mig från gamla vänner med barn, för de är så otroligt tråkiga! De är inget annat än mammor nu för tiden och allt man gör ska vara för barnens skull, huvudsaken är att de har roligt! Lekparker, barnbassängen på badhus, lekland. Dels räknas man ta ett ansvar som jag absolut medvetet valt bort i livet och det blir aldrig tid för vuxensnack, skvaller, gottigheter!

• Anonym (Isla)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 12:56:32 följande:

Ja det är kanske det då som är problemet, att jag alltid sett till min systers bästa o velat ställa upp o vara snäll emot henne. När hon velat resa med oss för hon inte har någon annan att resa med har jag ställt upp. 

jag är också hos min familj hela somrarna. det jag tycker är konstigt är dock när man har med sin nya kompis, att 2 vuxna människor bor hos ens pappa och får mat serverad o grejer 

Ja du borde snarare lägga din prioritering på din familj, det vill säga man och barn. Syskon och vänner kan man förstås prioritera ibland, men det är mycket konstigt att du valt att resa med din syster istället för din man. Någon gång ibland är ju ok såklart men det verkar ju vara många gånger.

Är det så att du inte har andra vänner att umgås med? 

Varför skulle det vara konstigare att hon och en kompis åtnjuter pappans gästfrihet, än om du, din man och era barn gör det?
    Att din pappa serverar maten är väl för att han vill, likaså att de kommer för att han vill ha dem där också.

Jag tror att du behöver förstå att man kan vara nära varandra utan att umgås jämt och utan att alltid behöva sätta varandra först.

Tycker du verkligen att du ska vara prio 1 för din syster alltid, sätta dig framför partners och goda vänner? Att hon väljer dig först ibland är normalt, men inte varje gång!

Är systern prio 1 framför din man och dina barn behöver du fundera på varför det blivit så.

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-08-17 15:26:26 följande:

Det som behöver sägas är redan sagt!
    Är man ensam tar man lite vad man får i umgänge. Då duger du och dina barn. Men egentligen tycker hon inte det är speciellt skoj. Så så fort det dyker upp något roligare så prioriterar hon det istället! Klart singelvänner och partners är betydligt roligare att umgås med för en singeltjej!
    Måste du dra med dig dina ungar överallt?? Kan ni inte umgås som två vuxna människor på tu man hand? Då tror jag hon skulle vara mera intresserad av att umgås med dig!
    Jag har vänt mig från gamla vänner med barn, för de är så otroligt tråkiga! De är inget annat än mammor nu för tiden och allt man gör ska vara för barnens skull, huvudsaken är att de har roligt! Lekparker, barnbassängen på badhus, lekland. Dels räknas man ta ett ansvar som jag absolut medvetet valt bort i livet och det blir aldrig tid för vuxensnack, skvaller, gottigheter!

Grejen är att det är hon som vill umgås med mina barn hela tiden. jag vet att de betyder allt för henne o när jag föreslagit att vi ska göra något själva så vill hon de ska med.  Så jag tror egebtligen hon vill umgås med oss. Problemet är att när hon träffar en kille lägger hon hela sitt liv åt sidan o måste finnas till lags hela tiden o vara tillgänglig. Därav vill hon inte resa med oss IFALL han skulle vilja resa med henne. Det är samma visa varje gång. Tex träffad Egon en annan kille i våras o ville inte boka resa. Det tog slut i somras o hon blev som besatt att vi skulle boka resa o ville vi skulle åka inom 5 dagar o tänker inte alls på att min sambo har semester o vi måste umgås som en familj. Hon blir t.o.m. sur för vi just då inte vill resa.

jag fattar exakt att hon prioriterar när hon träffar lite o grejer. det enda som stör mig är just detta att jag ställer upp så himla mycket för henne när hon inte har någon, o hon tar det som en självklarhet.tex vill hon att jag o mina barn ska sova hos henne. Då säger hon på ett sådant sätt att jag känner skuld om jag säger att jag måste vara hemma med min sambo.  Hon grät nästan för vi flyttade ett kvarter längre bort från henne, men flyttar utan problem till annan stad för en kille. det är som att hon lägger ner hela sitt gamla liv för en kille. det går liksom reda trots man dejtar någon, det går åka iväg. vi kan liksom inte ens planera in att gå på spa en helg för det kan hända atr han vill ses. Men såfort det tar slut ska vi genast göra saker 
Svar på tråden Besviken på syster som bortprioriterar oss