• Anonym (Tänk er för, snälla!)

Anskrämliga namn

Här samlas vi vars vänner, syskon, släktingar, kollegor valt helt otroligt fula eller konstiga namn till sina barn!! Sådär så man nästan trillade baklänges och trodde de drev när de berättade! Och då det är väldigt individuellt så är det ingen tävling om fulast namn och namedropping är inte alls nödvändigt, utan bara en diskussionstråd om hur man står ut! Hur reagerar man? Vänjer man sig någonsin? När klarar man av att se barnet istället för en grekisk gud med snoppen i vädret eller en tecknad elefant eller den tafsande gympaläraren i högstadiet när man hör namnet?
    Jag garvade högt när jag hörde syrrans namn på ungen och trodde de drev! "Näe men på riktigt, vad ska han heta??". Sura miner direkt! Tur vi inte har tät kontakt för det känns som jag aldrig kommer kunna använda namnet på ett barn utan att tänka på något snuskigt!

• Svar på tråden Anskrämliga namn
  • Anonym (E)

Min bror gick i skolan med en tjej som heter Gurrbet. (Vet inte stavningen, bara hur det uttalas)

• Anonym (Namn)

Vad var namnet på barnet till din syster? 

Min kompis berättade att deras som skulle heta Eskil. När hon berättade hans namn fick jag en usch-rysning i kroppen. Namnet ger mig fortfarande de! 

• Anonym (Hemsk)

Vilken hemsk tråd.

Alla namn kommer ju ha de som älskar och de som hatar, men varför skapa en tråd som bara kan göra att någon ny förälder känner sig ledsen för ett namnval?

• Anonym (Skäms)

Och vad är poängen med att hänga ut och håna andras val av namn på deras barn? Ser varken syftet eller det roliga med det. Sorgligt att en vuxen människa uppmanar till sådant här, inte konstigt att det finns så mycket mobbing..

• Cathariiina

Det värsta namnet en person jag känner IRL har gett till sitt barn, är nog Oden. Övergudens namn - det skulle ju ingen ha tagit på vikingatiden, det hade varit att häda och förhäva sig. Men den här mamman förstår inte det, hon tror att det är ett fornnordiskt namn som var normalt på vikingatiden. Jag har fortfarande svårt att säga namnet högt, efter flera år...

Sedan kommer jag ihåg när unga mammor började döpa sina barn till Alfred, Albin, Emil, Edvin, Vilhelm, Alma, Hilma, Hilda, Svea, Iris och sådana namn, för runt 25 år sedan. Jag tyckte att det var fruktansvärt, detta var ju namnen på de 90-åriga gubbar och tanter jag vårdat på ålderdomshemmet ytterligare några år tidigare. Men dessa unga mammor hade förstås aldrig hunnit träffa någon gammal människa med de namnen, så för dem var det nya, fräscha barnnamn. Jag ska erkänna att jag aldrig har vant mig riktigt, jag tycker fortfarande att det är konstigt när en ung man presenterar sig som Alfred!

• Anonym (Gum)

Jason uttalat Jejson, alltså varken riktigt på svenska eller engelska, det hörde jag på stan, inte vackert

• Anonym (Mammamu)

Milton, Jason, Hayliye mfl riktigt pinsamt! Märta osv 

• Anonym (Olga)
    Cathariiina skrev 2024-08-18 02:48:30 följande:

Det värsta namnet en person jag känner IRL har gett till sitt barn, är nog Oden. Övergudens namn - det skulle ju ingen ha tagit på vikingatiden, det hade varit att häda och förhäva sig. Men den här mamman förstår inte det, hon tror att det är ett fornnordiskt namn som var normalt på vikingatiden. Jag har fortfarande svårt att säga namnet högt, efter flera år...

Sedan kommer jag ihåg när unga mammor började döpa sina barn till Alfred, Albin, Emil, Edvin, Vilhelm, Alma, Hilma, Hilda, Svea, Iris och sådana namn, för runt 25 år sedan. Jag tyckte att det var fruktansvärt, detta var ju namnen på de 90-åriga gubbar och tanter jag vårdat på ålderdomshemmet ytterligare några år tidigare. Men dessa unga mammor hade förstås aldrig hunnit träffa någon gammal människa med de namnen, så för dem var det nya, fräscha barnnamn. Jag ska erkänna att jag aldrig har vant mig riktigt, jag tycker fortfarande att det är konstigt när en ung man presenterar sig som Alfred!

Ja, men nu är det ju inte år 924 utan 2024, så vi kan kanske lämna ett tusen år gammal förhållningssätt bakom oss? 

Vad gäller tantnamn så går ju namn igen efter tre generationer ungefär. När jag och mina kompisar döptes till Johanna, Karolina och Kristina så var det tantnamn det också. Snart står namn som Katarina, Gunilla och Monica på tur. 

• Cathariiina
    Anonym (Olga) skrev 2024-08-18 07:40:52 följande:

Ja, men nu är det ju inte år 924 utan 2024, så vi kan kanske lämna ett tusen år gammal förhållningssätt bakom oss? 

Vad gäller tantnamn så går ju namn igen efter tre generationer ungefär. När jag och mina kompisar döptes till Johanna, Karolina och Kristina så var det tantnamn det också. Snart står namn som Katarina, Gunilla och Monica på tur. 

Fast Oden är ju en levande figur än idag, i filmer, tecknade serier, böcker, dataspel och Wagners operor (fast där heter han Wotan). Ingen kan ha missat att han är Allfadern.

Det vet jag, men det kan inte hjälpas. Det är precis som att det man tyckte som barn och ung äter sig in. Hu jeda mig för att få ett litet barnbarn som heter Monica! Eller ännu värre Mona! Katarina och Gunilla känns mer eviga. 
  • Anonym (Olga)
    Cathariiina skrev 2024-08-18 07:46:47 följande:
    Fast Oden är ju en levande figur än idag, i filmer, tecknade serier, böcker, dataspel och Wagners operor (fast där heter han Wotan). Ingen kan ha missat att han är Allfadern.

Det vet jag, men det kan inte hjälpas. Det är precis som att det man tyckte som barn och ung äter sig in. Hu jeda mig för att få ett litet barnbarn som heter Monica! Eller ännu värre Mona! Katarina och Gunilla känns mer eviga. 
    Jag har träffat en liten Lennart. :) 
Svar på tråden Anskrämliga namn