• Anonym (Träna)

Hur hittar man sin grej när det kommer till träning?

Jag brukar gå promenader rätt ofta, men orkar inte börja jogga riktigt... vet inte varför... 
    Men jag vill egentligen bli mer vältränad, för hälsan.

Någon som kommit igång med träning ute och fått det att fungera? Hur orkar man med att jogga? Eller ska jag kanske börja med någon träning hemma istället? Som yoga?

Vad har ni för tips?
    Kan tyvärr inte börja med någon mer "organiserad" sport för jag har inte råd.

• Svar på tråden Hur hittar man sin grej när det kommer till träning?
  • Lynx123

Satsa på en kul jogging app och/eller bra musik. Tre gånger i veckan i 6 veckor...sedan kommer du börja känna "kicken" av att springa och den är helt underbar.

• Räkan77

Tabata framför tvn, finns massa olika på Youtube. Då får du även in styrketräning vilket ger fina resultat på kroppen. Du kommer märka framsteg om du kör tre gånger i veckan. Redan efter ett par veckor kommer du orka så mycket mer. Lägg även till något kort pass med rörlighetsträning. Tillsammans med promenaderna så blir det jättebra.

När du väl kommit igång kommer det säkert kännas enklare att jogga också. Men det är viktigt med styrketräning för att kroppen ska må bra.

• Anonym (Olika olika)

Jag är för många, korta träningspass varje dag plus två lite tyngre i veckan. 

Jag kör 10 rep av 3 övningar innan jag går ur sängen. Under dagen gör jag 20-40 små armhävningar mot en vägg och 20-40 squats, båda vid toabesök, jag passar helt enkelt på när jag är i badrummet. Varje timme ställer jag mig upp, går 250 steg på stället eller på bräda eller löpband, beroende på var jag är. Jag ha också armövningar jag gör pga en axelskada, men de är skitbra för att förebygga liknande skador också. 50 reps på tre övningar, med eller utan hantlar.

Jag är inte mycket för att jogga eller springa, tuttarna är för stora med sina H-I-kupor. Jag väljer simning istället, två gånger i veckan. På sommaren fram till sena september i sjön, sedan i simhallen. Jag föredrar torsdagar mellan 16 och 19, då är det ganska tomt. 

• Anonym (Träna)

Tack för era svar!
    Ja, kanske får prova att följa något yoga-pass på Youtube eller något.
    Gick nyss en lång promenad hem från city. Minst 40 minuter..

Bra tips om korta träningspass... har en yogamatta så kanske att jag gör armhävningar och sit-ups eller något på kvällen... :)

• cosinus

Om du ändå går så är ju löpning ett bra första steg. Du kan börja med att gå/jogga om vart annat.

Det är dessutom bra för att trolla bort skallen om man tycker det är jobbigt för man fokuserar på något annat. 

Gå en lyktstolpe, spring en o s v

Gå en minut spring en o s v

Ha en spellista och spring låt, gå en. Senare spring en låt, gå 1 minut.

Lägg löprundan förbi något utegym och köra lite basic styrka. Eller kör 10 minuter när du kommer hem.

Och börja lugnt och bygg upp långsamt. Ha dessutom med tanken att det kommer gå snabbt i början men sen når man en nivå där det planar ut och från en gång till en annan kan det gå sämre. Det tog mig lång tid att acceptera att det kunde kännas svintungt en dag att springa men så är det och man behöver inte alltid förstå varför. Vissa dagar kommer kroppen kännas pigg men huvudet hata tanken på träning, andra dagar tvärtom. Men kommer man förbi det initiala skulle jag säga att de allra flesta pass kommer vara ok.

Jag brukar säga att 5 % av mina pass är såna där det går helt orimligt bra, kroppen är pigg, huvudet vill ta i, luften känns som det är dubbelt så mycket syre i och det känns som man skulle kunna springa hur mycket som helst. 5 % är precis tvärtom. Man är beredd att lägga sig och självdö i diket efter 5 minuter och ringa Fonus och boka tid i förebyggande syfte. Då är det bara pannben som tar en i mål. Man funderar på att aldrig springa mer i hela sitt liv men det coola är att dagen efter kan kroppen vara med på noterna igen. De övriga 90 % av passen är någon form av normalstandard. Ungefär så jobbiga som man förväntat sig utifrån typ av pass.

• Anonym (Träna)
    cosinus skrev 2024-08-19 13:39:53 följande:

Om du ändå går så är ju löpning ett bra första steg. Du kan börja med att gå/jogga om vart annat.

Det är dessutom bra för att trolla bort skallen om man tycker det är jobbigt för man fokuserar på något annat. 

Gå en lyktstolpe, spring en o s v

Gå en minut spring en o s v

Ha en spellista och spring låt, gå en. Senare spring en låt, gå 1 minut.

Lägg löprundan förbi något utegym och köra lite basic styrka. Eller kör 10 minuter när du kommer hem.

Och börja lugnt och bygg upp långsamt. Ha dessutom med tanken att det kommer gå snabbt i början men sen når man en nivå där det planar ut och från en gång till en annan kan det gå sämre. Det tog mig lång tid att acceptera att det kunde kännas svintungt en dag att springa men så är det och man behöver inte alltid förstå varför. Vissa dagar kommer kroppen kännas pigg men huvudet hata tanken på träning, andra dagar tvärtom. Men kommer man förbi det initiala skulle jag säga att de allra flesta pass kommer vara ok.

Jag brukar säga att 5 % av mina pass är såna där det går helt orimligt bra, kroppen är pigg, huvudet vill ta i, luften känns som det är dubbelt så mycket syre i och det känns som man skulle kunna springa hur mycket som helst. 5 % är precis tvärtom. Man är beredd att lägga sig och självdö i diket efter 5 minuter och ringa Fonus och boka tid i förebyggande syfte. Då är det bara pannben som tar en i mål. Man funderar på att aldrig springa mer i hela sitt liv men det coola är att dagen efter kan kroppen vara med på noterna igen. De övriga 90 % av passen är någon form av normalstandard. Ungefär så jobbiga som man förväntat sig utifrån typ av pass.

Tack för dina tips. Spellista... kanske fungerar med Spotify på mobilen alltså?
    Jag vet att jag har en mp3 någonstans.. eller hade... kanske kan jag använda den också. :)
    Nu blev jag nästan lite taggad. 

Jag vet tyvärr att jag lätt får ont av att springa (alltså håll) .. men jag ska försöka jogga lite ändå... men mest kommer det nog bli promenader och så kanske jag stannar vid ett utegym litegrann.
Svar på tråden Hur hittar man sin grej när det kommer till träning?