• Anonym (Sorgen kommer aldrig försvinna)

4 månader sedan dotterns självmord

Det var exakt 4 månader sedan polisen knackade på våran dörr, det dem sa är något jag aldrig kommer glömma. Min dotter hade inte kommit hem från skolan den dagen, men ingen hade heller sett henne gå ut från skolan och det är på eftermiddagen innan sista läraren går som de märker att en toalettdörr är låst, de skriker in men får inget svar och öppnar då dörren och där ser de min dotter, min fina lilla 13 åring. Detta är det vi har fått återberättat av polis och skola, självklart finns det mer detaljer men det är inget jag känner att jag vill gå in på. 
    Min dotter kallades för Lana (inte hennes riktiga namn) och gick i sjuan när hon tog sitt liv, hon skulle om bara en vecka fylla 14 och hade hela livet framför sig. Lana började bli mobbad i slutet av mellanstadiet, det var speciellt 3 tjejer. De gjorde saker mot henne i skolan, de skickade saker till henne på nätet och allt gick bara för långt. Detta var en av anledningarna till att min dotter valde att avsluta sitt liv. Detta är en påminnelse om att fel ord kan döda någon. Jag kommer aldrig någonsin förstå varför dessa tjejer valde att ge sig på henne. 
    Många i våran omgivning väljer att skylla på mig och Lanas pappa, för de tycker att vi bara kunde bytt skola. Tyvärr var det inte så enkelt, vi bor i en väldigt liten by där det bara finns två skolor, en mellan F-9 och sedan en låg-mellanstadie skola. Vi hade alltså inga alternativ till att byta, då man inte kan gå på en skola utanför sin kommun. De enda skolorna utanför kommunen hon kunde gått på var friskolor, men dem tar tid att få plats på. Hon hade fått en plats på en skola som hon skulle börja på till 8:an, men tyvärr blev det ju aldrig så. 
    Nu kommer många undra vad jag vill få ut utav denhär tråden, och jag vill hjälpa folk att se tecken på sina barn, tecken som kan hjälpa dem från att begå ett stort misstag. Min dotters beslut var ett misstag, men jag kommer aldrig någonsin vara arg på henne för det val hon gjorde. 
    Så hur kan man då förutspå detta på främst barn? Tillexempel, om ditt barn blir mobbad är det ett bra tecken på att kolla upp hur ditt barn mår, såklart tar inte alla som blir mobbade livet av sig, men det är stor % som faktiskt gör det. Sen om ditt barn på något sätt skadar sig själv, oavsett om det är på ett fysiskt sätt eller om den dricker eller tar droger. Sedan också om du märker på barnet att hen är inte rädd för att dö, barnet gör mycket farliga grejer och verkar inte bry sig. 
    Jag önska jag kunde ge fler tecken, men min dotter visade inte så många tecken av sig. Den var när jag läste hennes brev som jag förstod hur mycket hon led. Om någon med självmordstankar läser detta, oavsett om det är barn eller vuxna. Snälla tänk på det, det är inte värt det. Du kommer bara flytta över din smärta till dina vänner/familjemedlemmar. Jag hade med hela mitt liv önskat att jag inte hade behövt vara mamman som stod på min dotters begravning, för att hon hade valt det själv. För er som också har familjemedlemmar som valt att avsluta sitt liv, var inte arga på dem och tyck inte att dem är själviska. För det kommer inte få personen att komma tillbaka. 

• Svar på tråden 4 månader sedan dotterns självmord
    Anonym (3) skrev 2024-08-19 01:18:17 följande:

Varför flyttade ni inte, om hon blev mobbad och kunde inte byta skola? 

Vi hade inte den ekonomiska möjligheten just då.
    Anonym (Pågått länge) skrev 2024-08-19 04:21:27 följande:
    Ja, men detta hade ju pågått länge, skriver TS. Jag skulle aldrig acceptera något sådant. Jag skulle hålla barnet hemma, helt enkelt. Även om det inte går så här långt, så LIDER ju det mobbade barnet, och ofta missar det ofta massor som hör livet till i den ålder också, i och med att dessa barn oftast inte har några kamrater heller. Och mycket kan bara upplevas tillsammans med kamrater.

Samt att det kan bli livslånga konsekvenser med låg självkänsla, lågt självförtroende, problem med det sociala samspelet, att man fortsätter att vara rädd för andra människor o.s.v..

Jag förstår mig inte på människor som låter sitt barn fortsätta gå till skolan varje dag, år ut och år in, fast man känner till sådant här. 
    Det hade ju dock inte pågått så länge, mobbningen började i 6:an och hon tog sitt liv.
    Jag höll henne hemma väldigt mycket, men eftersom det är skolplikt så håller inte det särskilt länge.
  • Elin pelin

Så fint av dig att skriva så som du skriver. 

Alla måste hjälpas åt mot mobbning och jag är säker på att du gjorde allt i din makt för att hjälpa ditt barn och jag är så ledsen att hon såg detta som en utväg.

Du har helt rätt att du inte ska vara att på din fina flicka, hon gjorde vad hon trodde var bäst men det blev så fel. Men det är lika viktigt att du inte är arg på dig själv. Jag är övertygad om att du gjorde ditt bästa och du kunde inte veta att hon skulle göra de valen hon gjorde.

En stor kram och var snäll mot dig själv, för som du säger du får inte henne tillbaka och hon vill att du ska hitta lyckan igen!

• Anonym (Mina)
    Anonym (Sorgen kommer aldrig försvinna) skrev 2024-08-19 13:23:23 följande:
    Det hade ju dock inte pågått så länge, mobbningen började i 6:an och hon tog sitt liv.
    Jag höll henne hemma väldigt mycket, men eftersom det är skolplikt så håller inte det särskilt länge.

Jag är så ledsen för vad ni har behövt utstå! Hjärta

Jag är väldigt skeptisk till skolplikten så som den är utformad idag. Har också ett barn som mått dåligt i skolan och det är så förfärligt att barnen ska tvingas till en plats där de mår så dåligt att en del, som din dotter, till sist inte orkar längre. 

• Anonym (FE)

Jag beklagar din / er fruktansvärt hemskt svåra förlust ❤️❤️❤️
    Bra att du skriver om mobbning! 

• Anonym (Cece)
    Anonym (Pågått länge) skrev 2024-08-19 04:21:27 följande:
    Ja, men detta hade ju pågått länge, skriver TS. Jag skulle aldrig acceptera något sådant. Jag skulle hålla barnet hemma, helt enkelt. Även om det inte går så här långt, så LIDER ju det mobbade barnet, och ofta missar det ofta massor som hör livet till i den ålder också, i och med att dessa barn oftast inte har några kamrater heller. Och mycket kan bara upplevas tillsammans med kamrater.

Samt att det kan bli livslånga konsekvenser med låg självkänsla, lågt självförtroende, problem med det sociala samspelet, att man fortsätter att vara rädd för andra människor o.s.v..

Jag förstår mig inte på människor som låter sitt barn fortsätta gå till skolan varje dag, år ut och år in, fast man känner till sådant här. 
    Det hade pågått sen slutet av mellanstadiet, vilket är åk 6, och hon gick i åk 7 när hon begick självmord.
  • Anonym (Pågått länge)
    Anonym (Mina) skrev 2024-08-19 16:02:55 följande:

Jag är så ledsen för vad ni har behövt utstå! Hjärta

Jag är väldigt skeptisk till skolplikten så som den är utformad idag. Har också ett barn som mått dåligt i skolan och det är så förfärligt att barnen ska tvingas till en plats där de mår så dåligt att en del, som din dotter, till sist inte orkar längre. 

Ja, det är något gammalt som lever kvar. Skolplikten behövdes för hundra år sedan, när föräldrar och fosterföräldrar ville ha barnen arbetandes på fälten i stället för att de skulle sitta på skolbänken. Då måste barnens rätt till skolgång garanteras med en lag.

Men idag är det ju inte så länge, idag används lagen EMOT så många barn som lider i skolan. Dessa skulle lika gärna kunna vara hemma och läsa själva samt göra uppgifter genom en digital plattform, och ställa frågor och få svar till lärarna den vägen - det finns sådana plattformar som är jättebra! Och lärarna skulle kunna göra regelbundna hembesök för att se att allt är bra med barnet hemma. (Det senare är också viktigt, för man vet ju inte hur alla barn behandlas i hemmet heller.)

Men allting går så sakta när det gäller skolan, det är enormt trögrörligt. Och värst i Sverige av alla civiliserade länder, skulle jag tro. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Q) skrev 2024-08-19 01:33:35 följande:
    Frågan är väl mer, varför gjorde skolan inte mer? Varför skulle offret flytta på sig? Anser du att din frågeställning är lämplig att ställa i detta sammanhanget?
    Du ger föräldrarna skulden, indirekt. 
    Jag ställde en simpel fråga. Jag ger inte alls föräldrarna skulden. 
Svar på tråden 4 månader sedan dotterns självmord